Gemeente Lopik

Besluiten Raadsvergadering Datum: 20 april 2010 GEMEENTE
LOPIK
Na de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Lopik worden de belangrijkste besluiten en bespreekpunten toegelicht via een persbericht. P
Wethouders gemeente Lopik benoemd

De raad heeft unaniem besloten de heer G.J. Spelt (CDA), de heer W.F. E Perlot (PvdA) en mevrouw K.A.C de Korte-de With (CU) te benoemen tot wethouders van de gemeente Lopik.

R De tijdsbestedingsnorm voor de heer Spelt is vastgesteld op 90%. Voor de heer Perlot en mevrouw De Korte is dit 50%. De maximale wettelijke toegestane tijdsbestedingsnorm voor gemeenten van 10.001 tot 15.000 inwoners is 3,3 fte. Met 1,9 fte blijft de gemeente Lopik ruimschoots binnen deze maximale wettelijke S norm.

Burgemeester mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos reikte op 20 april 2010 een Koninklijke onderscheiding uit aan de heer W.F. Perlot. Hij werd benoemd tot Lid B in de Orde van Oranje-Nassau ter gelegenheid van het neerleggen van zijn functie als raadslid. De heer Perlot heeft twintig zittingsjaren in de raad van de gemeente Lopik vervuld.

E Twee vacatures in de raad ingevuld

R Door de benoeming van de heren G.J. Spelt en W.F. Perlot tot wethouders ontstonden twee vacatures in de raad. De raad heeft unaniem besloten de heer R.P. Clement (CDA) en mevrouw S.G.M. van Oostrom-van Breukelen I (PvdA) te benoemen tot raadslid.

De heer Clement begint aan zijn eerste periode als raadslid. Mevrouw Van Oostrom was eerder raadslid van 2006 tot 2010. C Collegeprogramma 2010-2014 vastgesteld

H De raad heeft in meerderheid het collegeprogramma 2010-2014 "Voorbij de financiële crisis" vastgesteld. Met dit programma en de daarin opgenomen T uitgangspunten en beleidsvoornemens verwacht het gemeentebestuur met een gezamenlijke inspanning de financiële crisis voorbij te komen. Daarbij richt het bestuur zich op een bestendige toekomst voor de lokale gemeenschap.

Postbus 50
3410 CB LOPIK De fracties van VVD en SGP namen het collegeprogramma voor kennisgeving aan.
Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl





De portefeuilleverdeling is als volgt.

Burgemeester mr. R.G. Westerlaken-Loos
Algemene en bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid, Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie, Communicatie, Personeel en organisatie, Burgerzaken, Dienstverlening, Gezondheidszorg en Economische Zaken. Daarnaast behartigt zij de projecten Lopik 2030 (strategische visieontwikkeling) en Ontwikkeling Klantcontactcentrum.

Wethouder G.J. Spelt (CDA), 1e loco-burgemeester
Ruimtelijke ontwikkeling en beheer, Vergunningverlening en handhaving, Volkshuisvesting, Verkeer, Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie en Accommodaties en gebouwenbeheer. Daarnaast behartigt hij de projecten Centrumplan (herontwikkeling centrum Lopik-dorp), Woningbouwprojecten en Revitalisering bedrijventerrein.

Wethouder K.A.C. de Korte-de With (CU), 2e loco-burgemeester Wet maatschappelijke ondersteuning, Kinderopvang, Sociale zaken, Vreemdelingenbeleid en Onderwijs, leerplicht, volwasseneneducatie en inburgering. Daarnaast behartigt zij het project Centrum voor Jeugd en Gezin.

Wethouder W.F. Perlot (PvdA), 3e loco-burgemeester Sport, Kunst en cultuur, Wijk- en buurtbeheer, Natuur, landschap en milieu, Waterplan, Recreatie en toerisme, Monumentenzorg, Informatiebeleid en automatisering en Financiën. Daarnaast behartigt hij de projecten Dorpshuis Lopik (nieuwbouw) en Dorpshuis Benschop (renovatie).

Daarnaast heeft de gemeenteraad op 20 april 2010 de volgende besluiten genomen:

Wethouders en raadsleden benoemd in diverse gemeenschappelijke regelingen
De raad heeft voor zover het de eigen bevoegdheden betreft voor de periode 2010-2014 raads- en collegeleden benoemd in de diverse gemeenschappelijke regelingen. Daarnaast heeft de raad de leden van de commissie Bezwaarschriften herbenoemd voor de periode 2010-2014.

Verordening op de raadscommissie Lopik 2010 gewijzigd Artikel 4 lid 1 van de verordening is als volgt gewijzigd: "De raadscommissie bestaat uit ten minste twee leden per fractie. Het maximum aantal leden per fractie is gelijk aan het aantal leden dat die fractie in de raad heeft." Dankzij deze wijziging kunnen alle vijf fractieleden van het CDA deelnemen aan de vergaderingen van de raadscommissie.

Lopik, 21 april 2010.