-
Voortgangsrapportage 17 Zandmaas en Grensmaas
1
Geachte voorzitter,
In het kader van de Regeling grote projecten bied ik u hierbij, mede namens de
Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de zeventiende
Voortgangsrapportage Zandmaas en Grensmaas aan. De rapportage bestrijkt de
periode van 1 juli 2009 tot en met 31 december 2009.
Op 17 november 2009 heeft de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat met
de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat, de vaste commissie voor de
Rijksuitgaven en de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
overleg gevoerd over de Voortgangsrapportages 15 en 16 Grensmaas en
Zandmaas. In dat Algemeen Overleg is toegezegd dat in deze
voortgangsrapportage meer helderheid wordt gegeven over de bakenbomen en
over de notificaties van het Consortium Grensmaas. Daarnaast ga ik in deze brief
in op de stand van zaken met betrekking tot de afronding van de stedelijke kaden
rond Venlo en de sluitstukkaden.
Bakenbomen
Tijdens voornoemd algemeen overleg is gevraagd hoe Rijkswaterstaat bij de
uitvoering van de werkzaamheden omgaat met de zogenaamde bakenbomen.
Bakenbomen zijn bomen, die in de jaren dertig van de vorige eeuw bij de
kanalisatie van de Maas zijn geplant als een baken voor de binnenvaartschippers.
Vanwege technologische verbeteringen in de scheepvaart (komst radar e.d.)
hebben de bomen hun functie als baken verloren. Hoewel dit thema geen
onderdeel is van het project Maaswerken maak ik van deze gelegenheid gebruik
om antwoord op deze vraag te geven.
Rijkswaterstaat hanteert ten behoeve van het zorgvuldig en consistent omgaan
met de bakenbomen een, in samenspraak met de omgeving opgestelde, richtlijn.
Deze richtlijn heeft als doel om het karakteristieke beeld van de bakenboom langs
de Maas zoveel als mogelijk te behouden. Bij de herinrichting van de oevers langs
de Maas wordt daarom getracht de bakenbomen zoveel mogelijk te sparen. Daar
waar geen projecten worden uitgevoerd, worden de bakenbomen niet verwijderd.
Indien een bakenboom afsterft, dan wordt deze niet vervangen.
a
agina 1 van 4
P
In situaties waar ten behoeve van het uitvoeren van rivierverruimingsmaatregelen Datum
en/of natuurontwikkelingen de bakenbomen de uitvoering belemmeren, wordt 21 april 2010
met behulp van de richtlijn zorgvuldig afgewogen hoe hiermee om te gaan. Hierbij Ons kenmerk
wegen o.a. landschappelijke redenen en/of wensen vanuit de regio mee. Wanneer RWS SDG
prod2010/468/88575
uiteindelijk de conclusie is dat bakenbomen verwijderd moeten worden, zorgt
Rijkswaterstaat voor adequate vervangende vaarwegmarkering. Rijkswaterstaat
vervangt de verwijderde bakenbomen niet. Bij het uitvoeren van de richtlijn en
meer in het algemeen bij het herinrichten van de Maasoevers, communiceert
Rijkswaterstaat uiteraard tijdig en helder met bewoners en betrokken overheden
en organisaties over de voorgenomen plannen.
Notificaties
Tijdens het voornoemd algemeen overleg is eveneens gevraagd naar de
risicoverdeling bij de uitvoering van het project Grensmaas door het Consortium
Grensmaas (CG). Het contract dat door de convenantpartners (het ministerie van
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de Provincie Limburg en het ministerie van
Verkeer en Waterstaat) met het Consortium Grensmaas is gesloten is een
zelfrealisatiecontract. Het contract bevat bepalingen dat CG het project voor eigen
rekening en risico dient te realiseren. Mochten zich echter in het kader van de
uitvoering van het project feiten en omstandigheden voordoen die de uitvoering
van het project door CG ongunstig beïnvloeden, dan overleggen partijen met
elkaar en spannen zich in om deze ongunstige invloeden op te heffen. Dit echter
binnen de kaders van het algemeen uitgangspunt dat het Consortium Grensmaas
het project voor eigen rekening en risico realiseert en dat financiële compensatie
niet aan de orde is omdat het uitgangsprincipe ,,zelfrealisatie is. Bij zelfrealisatie
zijn zowel de positieve áls de negatieve effecten voor rekening van de
zelfrealisator. Wanneer het Consortium Grensmaas melding maakt van
tegenvallende feiten of omstandigheden wordt gesproken van ,,notificaties. Door
het consortium zijn verschillende notificaties gemeld. Een voorbeeld hiervan zijn
de gevolgen van de door Rijkswaterstaat uitgevoerde aanleg van de vispassage te
Bosscherveld. Hierdoor kon een stuk van de geplande ontgraving van de
dekgrondberging niet worden gerealiseerd. In overleg tussen CG en de
Convenantpartners is besloten binnen de plancontouren ontgraving van een
gelijke hoeveelheid delfstoffenwinning te faciliteren, waardoor de voor CG
negatieve effecten op een adequate wijze binnen het afgesproken kader van
zelfrealisatie konden worden beperkt.
agina 2 van 4
P
Datum
Kademaatregelen bij Venlo 21 april 2010
Ons kenmerk
RWS SDG
In de voortgangsrapportage geef ik aan dat in het eerste kwartaal van 2010 prod2010/468/88575
overleg plaats zou plaatsvinden met de gemeente Venlo over de aanleg van de
laatste twee kadetrajecten. Dat overleg heeft in februari van dit jaar
plaatsgevonden. De gemeente Venlo heeft in dat overleg aangeven dat zij een
"Plan tijdelijke voorzieningen" heeft opgesteld. Het waterschap heeft als
verantwoordelijk beheerder de tijdelijke voorzieningen beoordeeld en deze
tijdelijke voorzieningen opgenomen in haar calamiteitenplan.
Op basis van het calamiteitenplan geeft het waterschap aan bij welke waterstand
de tijdelijke voorzieningen dienen te worden opgebouwd en houdt het waterschap
gedurende de hoogwaterperiode toezicht op de kwaliteit/´standvastheid´van de
tijdelijke voorzieningen. Bij hoogwater zijn de verantwoordelijkheden dan als
volgt:
Het waterschap is verantwoordelijk voor bescherming bij afvoeren die een
kans van voorkomen hebben van 1:50;
De gemeente Venlo is verantwoordelijk voor de tijdige en deugdelijke opbouw
van de tijdelijke voorzieningen zoals omschreven in het "Plan tijdelijke
voorzieningen" en bij "onraad" voorziet het plan van de gemeente in een
aanvullende bescherming ("tweede ring").
Het waterschap zorgt tijdens de hoogwaterperiode door middel van inzet van
dijkwacht voor controle op de stabiliteit van de tijdelijke voorzieningen.
Over de definitieve afronding van beide kadetrajecten heeft nog geen
besluitvorming plaatsgevonden. Dit betekent dat, onafhankelijk van de keuze
voor de definitieve afronding, met zekerheid kan worden gesteld dat zeker niet
voor het begin van de hoogwaterperiode 2010/2011 met de afbouw kan worden
gestart. Om de hoogwaterveiligheid tot de voltooiing van de afbouw van de
permanente kaden te garanderen is met de gemeente Venlo afgesproken dat de
tijdelijke voorzieningen een meer robuust karakter krijgen door mogelijk te
plaatsen damwanden.
Sluitstukkaden
Met betrekking tot de vervolgstappen ten aanzien van de realisatie van de
prioritaire kademaatregelen heeft de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
bij de gelegenheid van het Algemeen Overleg aangegeven te hechten aan de
inbreng van de betrokken waterschappen en de provincie Limburg. Ik heb
hierover een gezamenlijke brief van de provincie Limburg, het Waterschap Roer
en Overmaas en het Waterschap Peel en Maasvallei van 25 februari jl ontvangen.
Hiermee krijgt de betrokkenheid van de regio bij het formuleren van een prioritair
pakket aan sluitstukkaden vorm.
agina 3 van 4
P
In deze brief staat een lijst van kadetrajecten die een goede basis vormt voor de
Datum
totstandkoming van een definitieve lijst van prioritaire kademaatregelen binnen 21 april 2010
de door de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat geformuleerde Ons kenmerk
randvoorwaarden van tijd en geld. Voor het pakket aan prioritaire sluitstukkaden RWS SDG
prod2010/468/88575
is, zoals op 17 november 2009 door de staatssecretaris met de vaste commissies
is gedeeld, een maximaal integraal taakstellend budget van 85 miljoen
beschikbaar inclusief een reservering1 voor risicos. De hiermee te bereiken
hoogwaterbescherming moet uiterlijk in het jaar 2020 gerealiseerd zijn.
De komende tijd zal ik nader met de regionale partijen in overleg treden over de
definitieve vaststelling van het pakket van prioritaire kademaatregelen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
1 Inclusief voorbereidings-, administratie- en uitvoeringskosten en voor zover relevant en
inclusief BTW.
agina 4 van 4
P