Datum 21 april 2010 -
Energiebesparing spoorsector
-
Geachte voorzitter,
In de spoorsector worden door diverse partijen acties uitgevoerd op het gebied
van energiebesparing en inkoop van duurzame energie. In deze brief wil ik u
nader informeren over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van
energiebesparing in de spoorsector, waarbij ik tevens invulling geef aan mijn
eerder gedane toezeggingen.
Zoals ik eerder in mijn brief van 21 augustus 2007 (kamerstuk 29984, nr. 96) heb
beschreven is er een meerjarenafspraak met diverse spoorse partijen, waarin
doelstellingen zijn opgenomen ten aanzien van energie-efficiency en de inkoop
van duurzame energie. Mijn ambtgenoot van Economische Zaken heeft u onlangs
geïnformeerd over de resultaten over 2008 van de verschillende
meerjarenafspraken (kamerstuk 32123 XIII, nr. 7). In de bijbehorende
rapportage zijn ook de resultaten van de meerjarenafspraak NS en ProRail
opgenomen. Uit deze rapportage blijkt dat de betrokken partijen NS Reizigers,
ProRail, NS Poort en NedTrain goed op weg zijn om de doelstellingen voor 2010 te
realiseren.
Uit de notitie van de ChristenUnie "Slimmer, Zuiniger en Sneller op het spoor" en
de motie van de leden Cramer en Koopmans (kamerstuk 31305 nr. 114) die
ingediend is tijdens het notaoverleg over de Mobiliteitsaanpak op 16 februari
2009, blijkt dat de Kamer, net zoals ik, hecht aan verdere energiebesparingen op
het spoor. In mijn reactie heb ik opgemerkt dat ProRail, naast het uitvoeren van
de afspraken die gemaakt zijn in de meerjarenafspraak, bezig was met het
opstellen van een energiebeleidsplan, waarin diverse energiebesparende
maatregelen uitgewerkt zouden worden. Dit plan is inmiddels gereed en in deze
brief zal ik de belangrijkste onderdelen beschrijven.
In het energiebeleidsplan wordt ook kort aandacht besteed aan elektrisch rijden
op de weg. In de antwoorden op de kamervragen van het lid Roemer over
investeringen van ProRail in stroom voor de weg heb ik mijn standpunt
weergegeven. Hoewel ik er in beginsel waardering voor heb dat ProRail oog heeft
voor maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, is ProRail
een publieke dienstverlener die zich niet richt op marktactiviteiten.
a
agina 1 van 5
P
Vandaar dat ik aan ProRail heb gevraagd om een voorstel te doen over de door
Datum
haar beoogde rolvervulling. Zodoende kan ik met uw Kamer spreken over de
wenselijkheid van de door ProRail beoogde rolvervulling. Dit is op deze wijze Ons kenmerk
besproken met de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat op 9 december VENW/DGMo-2010/3932
2009 jl. In lijn met mijn toezegging tijdens het Algemeen Overleg op 24 maart
2010 inzake het beheer- en vervoerplan 2010 zal ik u uiterlijk eind mei 2010
informeren over het voorstel van ProRail.
Ik zal u nu nader informeren over dit energiebeleidsplan. Met dit
energiebeleidsplan wil ProRail ook na 2010 een substantiële bijdrage leveren aan
CO2-reductie. Dit initiatief juich ik van harte toe. Het energiebeleidsplan is voor de
periode 2011-2020 opgesteld. Het plan richt zich in eerste instantie op het
primaire energiegebruik van ProRail. Daarnaast hecht ProRail aan samenwerking
in de keten om vergaande CO2-reductie te bereiken.
Om deze substantiële bijdrage te kunnen leveren, heeft ProRail de volgende
doelstellingen:
In 2020 30% energie-efficiency van het primaire energiegebruik door ProRail
ten opzichte van 2005.
In 2020 100% van de benodigde energie duurzaam opwekken c.q. inkopen.
Actief bijdragen aan CO2-reductie bij haar partners in de keten en zo mogelijk
deze partners ook daartoe uitdagen met als adagium: Samen zorgen voor
minder CO2.
Om de doelstellingen te realiseren, volgt ProRail het volgende beleid:
De doelstellingen worden verankerd in de managementcontracten van de
verantwoordelijke directeuren.
Energiemanagement wordt ingebed in het milieumanagementsysteem. In het
kader van het milieumanagement zal ProRail jaarlijks de gerealiseerde
resultaten toetsen aan de doelstellingen en vooruit kijken naar de komende
jaren. Op basis daarvan wordt besloten of nieuwe initiatieven c.q.
onderzoeken noodzakelijk zijn om de doelstellingen te halen dan wel of
bestaande processen en bestaand beleid verbetering behoeven. Instrumenten
voor monitoring van de doelstellingen worden verder geprofessionaliseerd.
Actief bijdragen aan CO2-reductie in de keten door onder andere
implementatie van de CO2-prestatieladder bij de aanbesteding van projecten
en het initiëren van en meewerken aan projecten die met name reductie van
CO2 in de keten tot gevolg hebben en meewerken aan de totstandkoming en
de uitvoering van een Meerjarenafspraak Energie-efficiency voor de
spoorsector.
De maatregelen om deze doelstellingen te halen zijn onder andere.
Energiebesparing door reductie transportverlies
Om het transportverlies te verlagen vinden momenteel twee onderzoeken plaats:
- "slim schakelen" bovenleiding
Dit onderzoek vormt onderdeel van het idee dat de laatste ProRail prijsvraag heeft
gewonnen. Door in de bovenleiding diverse koppelingen te maken zal de
weerstand en daarmee het transportverlies gereduceerd worden. De impact (o.a.
verlaging beschikbaarheid van het tractie-energievoorzieningssysteem) op het
huidige systeem dient nog beschouwd te worden.
agina 2 van 5
P
-
Bijplaatsen van onderstations Datum
Door het bijplaatsen van onderstations wordt de transportweg verkleind, zodat
het transportverlies wordt gereduceerd. Onderzocht is op welke plaatsen de Ons kenmerk
grootste reductie behaald kan worden. In overleg met vervoerders wordt gezocht VENW/DGMo-2010/3932
naar financiering voor een pilot om de uiteindelijke reductie te kunnen gaan
bepalen.
Duurzaam inkopen
ProRail koopt ongeveer 80% van haar elektriciteitsgebruik in via NS-Poort. Dit
wordt gebruikt voor stations, emplacementen, verkeersleidingposten, diverse
installaties langs de baan en een aantal kantoren. Deze 80% wordt met ingang
van 1 januari 2010 voor 100% duurzaam ingekocht. Eerder was dit circa 25%. De
CO2-emissie die ProRail uitstoot ten gevolge van het energiegebruik wordt
hierdoor verlaagd van ongeveer 50.000 ton/jaar tot circa 20.000 ton/jaar. Dit is
inclusief CO2-emissie door de opwekking van elektriciteit.
Duurzame energieopwekking
- Zonnestroom
De mogelijkheden voor toepassing van zonnestroom voor Utrecht Centraal en
Rotterdam Centraal worden onderzocht. Voor de projecten is een Europese
subsidie in het kader van het Interreg IV b programma North West Europe
aangevraagd. Doel is een deel van de investeringskosten voor zonnestroom op de
perronkappen van Utrecht en het dak van Rotterdam Centraal te financieren. In
dit project wordt onder meer samengewerkt met Deutsche Bahn en de County of
Lancashire (onder meer ondersteund door Network Rail, de Britse infraprovider).
Een belangrijk onderdeel van dit project is het ontwikkelen van een
duurzaamheidsscan die op een aantal stations in Noordwest Europa zal worden
toegepast. Later volgen mogelijk alle stations. ProRail is leading in dit
projectonderdeel. Daarnaast wordt gewerkt aan een standaardoplossing voor
regionale stations, gebaseerd op een standaardpaneel voor zonnestroom. Voor
Utrecht is men inmiddels zo ver dat er opdracht is verleend om in de
perronkappen zonnecellen te plaatsen.
Voor Rotterdam is de aanvraag echter afgewezen en wordt nu gezocht naar
alternatieve financieringsbronnen.
- Windmolens
ProRail doet een haalbaarheidsonderzoek naar de opstelling van windmolens
naast of boven het spoor. Groen licht is gegeven voor een:
proefproject in het Sloegebied;
haalbaarheidsonderzoek naar locaties voor windmolenparken langs de
Betuweroute en op de Moerdijk en naar verdere landelijke uitrol;
verkennend onderzoek naar de mogelijkheden van directe
elektriciteitslevering aan de bovenleiding.
Samenwerken in de keten
Tenslotte concretiseert ProRail haar ambitie door projecten als:
- Routelint: Energiezuinig rijden
RouteLint is een informatiesysteem van ProRail waarmee machinisten zien welke
treinen voor en achter hen rijden. Door dit verbeterde inzicht in het omringende
treinverkeer kan een machinist zijn rijsnelheid aanpassen en hoeft hij minder
vaak te remmen en op te trekken. Uit een proef blijkt dat de energiebesparing
oploopt tot 5%. In het verlengde hiervan kan vrij veel energie worden bespaard
door snelheid te matigen indien b.v. een rood sein is aangekondigd.
agina 3 van 5
P
-
Tractie-uitschakelen c.q. uitrijden Datum
Door op een geschikte locatie in een tracé tractie uit te schakelen en uit te rijden
naar het volgende station, kan tot meer dan 30% energie bespaard worden. Ons kenmerk
ProRail werkt momenteel aan hulpmiddelen voor machinisten om de locaties te VENW/DGMo-2010/3932
bepalen vanaf waar uitrijden leidt tot maximale energiebesparing.
CO2-prestatieladder
Vanaf 1 december 2009 beloont ProRail bedrijven die klimaatbewust produceren
door hen bij aanbestedingen een streepje voor te geven. ProRail heeft daartoe de
CO2-prestatieladder ontwikkeld met zes niveaus, opklimmend van 0 naar 5.
Aan de hand van een vaste set eisen krijgt een bedrijf een plaats op de
prestatieladder. Deze eisen komen voort uit vier invalshoeken elk met een eigen
weegfactor. Hoe beter de CO2-prestatie van een bedrijf, hoe hoger de positie op
de ladder en hoe groter de kans op gunning.
In het notaoverleg over de evaluatie spoorwetgeving op 12 oktober 2009 zijn
prijsdifferentiaties in de gebruiksvergoeding op basis van energie-efficiency van
het materieel aan de orde gekomen. Ik heb u toegezegd om dergelijke
differentiaties bij ProRail onder de aandacht te brengen. Ik heb dit gedaan en
verwacht uiterlijk in juni de reactie van ProRail op dit punt.
In het notaoverleg over de Mobiliteitsaanpak op 16 februari 2009 heb ik u
toegezegd dat ik NS zal vragen hoe zij denkt over de compensatie van de CO2-
uitstoot door het spoorvervoer en welke acties zij op dat gebied onderneemt. NS
heeft mij laten weten dat er op dit moment geen noemenswaardige acties op het
gebied van compensatie lopen, maar het accent op bronbeleid te leggen. NS richt
zich dan ook met name op het verminderen van CO2-uitstoot door energie-
efficiënter te werken (bijvoorbeeld energiezuinig rijden) en door het gebruik van
duurzame energie. Hiervoor zijn, zoals u weet, doelstellingen geformuleerd in de
huidige meerjarenafspraak. Daarnaast heeft NS voor zichzelf een doelstelling
geformuleerd om in 2020 20% minder CO2 uit te stoten.
Ter afsluiting concludeer ik dat energiebesparing door de spoorse partijen serieus
wordt genomen. Er is een meerjarenafspraak en aanvullend op deze afspraak
formuleren spoorse partijen doelstellingen met betrekking tot energie-efficiency
en/of vermindering van de CO2-uitstoot. Aan de eerder aangehaalde motie van de
leden Cramer en Koopmans waarin gevraagd wordt naar een integraal onderzoek
naar mogelijkheden voor verdere energiebesparingen voor het complete
spoorsysteem, inclusief een kosten-baten-analyse, is inmiddels invulling gegeven
door het opstellen van het energiebeleidsplan door ProRail.
agina 4 van 5
P
Datum
Vanuit deze achtergrond ben ik, samen met de reeds betrokken partijen bij de Ons kenmerk
huidige meerjarenafspraak, het gesprek gestart over de follow-up voor na 2010. VENW/DGMo-2010/3932
Bij de totstandkoming van een eventuele nieuwe meerjarenafspraak is het van
belang te bepalen of en zo ja welke meerwaarde een nieuwe meerjarenafspraak
kan hebben en op welke wijze financiering geregeld kan worden. Nu al hebben de
betrokken partijen immers voor zichzelf al doelstellingen geformuleerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 5 van 5
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat