Gemeente Amersfoort

Persbericht gemeente Amersfoort - woensdag 21 april 2010

Burgerjaarverslag 2009 over dienstverlening en communicatie

Het Burgerjaarverslag over 2009 is gereed. In het document legt de burgemeester verantwoording af over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening, de participatie door inwoners in het gemeentelijk beleid, de communicatie tussen gemeente en inwoners en de afhandeling van klachten en bezwaren. Net als in de afgelopen jaren wordt in het verslag teruggeblikt op de resultaten uit het afgelopen jaar en worden de gemaakte afspraken kritisch beoordeeld.

Het Burgerjaarverslag biedt veel informatie. In 2009 bezochten bijvoorbeeld 118.858 mensen de balie van de afdeling Burgerzaken. 98 procent van de mensen die een afspraak hadden, werd binnen vijf minuten geholpen en bezoekers gaven Burgerzaken en de Informatiewinkel gemiddeld een 7,9 voor de dienstverlening.

705.603 telefoontjes kwamen er het afgelopen jaar binnen: een kleine daling ten opzichte van 2008. Sinds begin 2009 kent Amersfoort een Klant Contact Centrum, waarmee de bereikbaarheid en dienstverlening werd vergroot. Sinds maart 2010 is het ook mogelijk om met medewerkers een chatgesprek te voeren via de website.

Aandacht
Voor burgemeester Albertine van Vliet-Kuiper is het de laatste keer dat ze een Burgerjaarverslag presenteert. In het voorwoord blikt ze terug op de verslagen die sinds 2002 zijn verschenen. "De aandacht voor dienstverlening, participatie en communicatie is in Amersfoort duurzaam versterkt. De behandeling van klachten en bezwaren is een laatste vangnet geworden, problemen willen we voorkomen. Het instrument heeft ons veel gebracht."

Het Burgerjaarverslag is te vinden via www.amersfoort.nl/burgerjaarverslag. In de Informatiewinkel in De Observant (Stadhuisplein 7) is een gedrukt exemplaar te vinden.

Noot voor de redactie,