Mobistar

Belgische spitstechnologie maakt Intelligente Mobiliteit mogelijk

21 april 2010

Een consortium van bedrijven, waaronder IBM, NXP, Mobistar, Touring, Volvo, Transport & Mobility Leuven en Magicview, hielden vandaag een demonstratie rond `Intelligente Mobiliteit'. Met een testrit, die startte in Brussel en eindigde in Leuven, werd aan het publiek de `spits-'technologie voorgesteld waarmee een nationale, regionale of zelfs lokale overheid in de toekomst haar mobiliteitsbeleid kan sturen. Deze schaalbare oplossing (van truck tot personenwagen) is een staaltje van Belgisch R&D en introduceert een intelligent platform waarop tal van mobiliteitsoplossingen, zoals e-call en rekeningrijden, kunnen geëxploiteerd worden. Daarnaast is het open platform in staat om de bestuurder van een pleiade aan extra diensten te voorzien.

In de wagen bevindt zich de 'On Board Unit' (OBU), een door NXP ontwikkelde ATOP chip die plaatsbepaling en draadloze communicatie combineert. De OBU ontvangt de signalen van de GPS-sattelieten en bepaalt zo de plaats waar de wagen zich bevindt. In geval van nood kan het systeem een emergency call (e-call) uitsturen. Dankzij de ingebouwde gps-technologie wordt er een nauwkeurige plaatsbepaling doorgegeven. Hierdoor gaan er geen kostbare minuten verloren en zal het aantal verkeersdoden verminderen. De auto's die in de richting van het ongeval rijden, krijgen ook een signaal die de bestuurder adviseert om de snelheid aan te passen of een alternatieve route te kiezen waardoor ook de filevorming die optreedt bij ongevallen vermindert. De dispatching van e-callsignalen gebeurt door Touring.

Bij de slimme kilometerheffing wordt de continue plaastbepaling van de wagen via het mobiele GPRS netwerk van Mobistar doorgegeven aan de IBM back-office. Hier worden de GPS coördinaten aan de wegen gelinkt en wordt de prijs berekend. De test toont aan dat het perfect mogelijk is om op basis van wegtype, tijdstip, afstand en milieukenmerken van het voertuig afgelegde trajecten te voorzien van een prijs, en deze op een overzichtelijke manier aan de automobilist te tonen. Dit zal in de toekomst gebruikt worden om ieder individueel voertuig daadwerkelijk `eerlijk' te laten betalen voor het gebruik van het wegennet, zowel op hoofdwegen als op secundaire wegen. Mobistar, levert connectiviteit voor de Machine-to-Machine toepassingen en is marktleider in dit segment in België. Mobistar werd aangeduid als `internationaal competentie center' voor Machine-To-Machine toepassingen binnen de groep France Télécom. IBM baseerde zich bij de ontwikkeling van het systeem op wereldwijde ervaring met betrekking tot betalen voor mobiliteit. Het bedrijf helpt ook steden als London, Singapore, Brisbane en Stockholm bij het aanpakken van de verkeers- en fileproblematiek.

Het platform is ook in staat om naast e-call een aantal diensten met toegevoegde waarde tot in de wagen te brengen: bv aanwijzen van beschikbare parkeerplaatsen in een stad, het betalen van die parkeerplaatsen, een pay-as-you-drive verzekeringssysteem, etc...

Rekeningrijden is maar een onderdeel van een groter en geïntegreerd geheel. Het invoeren van een slimme kilometerheffing heeft een direct effect op het verkeersgedrag, zoals reeds is aangetoond in een proef in Eindhoven. Het uiteindelijke doel van `Intelligente Mobiliteit' is een gepersonaliseerde aanbod via een multimodaaltransportsystemen (wagen, openbaar vervoer,...) die de gebruiker het goedkoopste parcours aanbiedt. Vaststaat dat het Belgische mobiliteitssysteem drastisch verbeterd moet worden om de negatieve effecten op de economie, gezondheid en milieu aan te pakken en tegelijk de Belgische logistieke positie in West-Europa te versterken. Met rekeningrijden in Beneluxverband kunnen we de kosten van mobiliteit objectief doorrekenenen en de opbrengsten ervan investeren in de aanpak van de mobiliteitsproblematiek.

Met deze praktijkproef tonen IBM, Touring, Mobistar en NXP de verschillende deelregereringen in België dat zij hier voor klaar zijn.