Belgische spitstechnologie maakt Intelligente Mobiliteit mogelijk
21 april 2010
Een consortium van bedrijven, waaronder IBM, NXP, Mobistar, Touring,
Volvo, Transport & Mobility Leuven en Magicview, hielden vandaag een
demonstratie rond `Intelligente Mobiliteit'. Met een testrit, die
startte in Brussel en eindigde in Leuven, werd aan het publiek de
`spits-'technologie voorgesteld waarmee een nationale, regionale of
zelfs lokale overheid in de toekomst haar mobiliteitsbeleid kan
sturen. Deze schaalbare oplossing (van truck tot personenwagen) is een
staaltje van Belgisch R&D en introduceert een intelligent platform
waarop tal van mobiliteitsoplossingen, zoals e-call en rekeningrijden,
kunnen geëxploiteerd worden. Daarnaast is het open platform in staat
om de bestuurder van een pleiade aan extra diensten te voorzien.
In de wagen bevindt zich de 'On Board Unit' (OBU), een door NXP
ontwikkelde ATOP chip die plaatsbepaling en draadloze communicatie
combineert. De OBU ontvangt de signalen van de GPS-sattelieten en
bepaalt zo de plaats waar de wagen zich bevindt. In geval van nood kan
het systeem een emergency call (e-call) uitsturen. Dankzij de
ingebouwde gps-technologie wordt er een nauwkeurige plaatsbepaling
doorgegeven. Hierdoor gaan er geen kostbare minuten verloren en zal
het aantal verkeersdoden verminderen. De auto's die in de richting van
het ongeval rijden, krijgen ook een signaal die de bestuurder
adviseert om de snelheid aan te passen of een alternatieve route te
kiezen waardoor ook de filevorming die optreedt bij ongevallen
vermindert. De dispatching van e-callsignalen gebeurt door Touring.
Bij de slimme kilometerheffing wordt de continue plaastbepaling van de
wagen via het mobiele GPRS netwerk van Mobistar doorgegeven aan de IBM
back-office. Hier worden de GPS coördinaten aan de wegen gelinkt en
wordt de prijs berekend. De test toont aan dat het perfect mogelijk is
om op basis van wegtype, tijdstip, afstand en milieukenmerken van het
voertuig afgelegde trajecten te voorzien van een prijs, en deze op een
overzichtelijke manier aan de automobilist te tonen. Dit zal in de
toekomst gebruikt worden om ieder individueel voertuig daadwerkelijk
`eerlijk' te laten betalen voor het gebruik van het wegennet, zowel op
hoofdwegen als op secundaire wegen. Mobistar, levert connectiviteit
voor de Machine-to-Machine toepassingen en is marktleider in dit
segment in België. Mobistar werd aangeduid als `internationaal
competentie center' voor Machine-To-Machine toepassingen binnen de
groep France Télécom. IBM baseerde zich bij de ontwikkeling van het
systeem op wereldwijde ervaring met betrekking tot betalen voor
mobiliteit. Het bedrijf helpt ook steden als London, Singapore,
Brisbane en Stockholm bij het aanpakken van de verkeers- en
fileproblematiek.
Het platform is ook in staat om naast e-call een aantal diensten met
toegevoegde waarde tot in de wagen te brengen: bv aanwijzen van
beschikbare parkeerplaatsen in een stad, het betalen van die
parkeerplaatsen, een pay-as-you-drive verzekeringssysteem, etc...
Rekeningrijden is maar een onderdeel van een groter en geïntegreerd
geheel. Het invoeren van een slimme kilometerheffing heeft een direct
effect op het verkeersgedrag, zoals reeds is aangetoond in een proef
in Eindhoven. Het uiteindelijke doel van `Intelligente Mobiliteit' is
een gepersonaliseerde aanbod via een multimodaaltransportsystemen
(wagen, openbaar vervoer,...) die de gebruiker het goedkoopste
parcours aanbiedt. Vaststaat dat het Belgische mobiliteitssysteem
drastisch verbeterd moet worden om de negatieve effecten op de
economie, gezondheid en milieu aan te pakken en tegelijk de Belgische
logistieke positie in West-Europa te versterken. Met rekeningrijden in
Beneluxverband kunnen we de kosten van mobiliteit objectief
doorrekenenen en de opbrengsten ervan investeren in de aanpak van de
mobiliteitsproblematiek.
Met deze praktijkproef tonen IBM, Touring, Mobistar en NXP de
verschillende deelregereringen in België dat zij hier voor klaar zijn.