Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, woensdag 21 april 2010

De Nationale Sloopregeling om 17.00 uur gestopt - eerste cijfers

Een blik op de gegevens die nu, direct na sluiting van de regeling beschikbaar zijn, levert interessante informatie op. Er zijn ruim 81.000 auto's gekocht waarvoor een oude, vervuilende sloopauto is ingeleverd. Daarvoor was 80 miljoen euro beschikbaar gesteld door de overheid en de autobranche.

Alle ingeleverde voertuigen worden zorgvuldig en gecontroleerd milieuverantwoord gerecycled, volgens de normen van ARN (Auto Recycling Nederland). Een deel wordt later gesloopt omdat een nieuwe auto is aangeschaft waarop levertijd zit.

Verder is het goed om te weten dat meer dan 90% van de ingeleverde voertuigen 15 jaar of ouder is terwijl 29% van de teruggekochte auto's nieuw aangeschaft is. Het overgrote deel van de nieuw gekochte auto's valt in de categorie 'klein en zuinig', met groene energielabels. Opvallend is dat er per saldo overgestapt werd van bedrijfswagens naar personenwagens (percentage ingeleverd 5%; percentage teruggekocht 1%) en van voertuigen met een dieselmotor naar voertuigen zonder dieselaandrijving (percentage ingeleverd 12%;percentage teruggekocht 3%).

Uit de ingeleverde sloopauto's is veel materiaal gerecycled; om precies te zijn 85% van het gewicht van iedere auto. Om een indruk te geven; 80.000 auto's leveren onder meer 50 miljoen kg metaal op, 2,4 miljoen kg banden en 14 tankauto's oude olie. Al deze materialen worden als grondstof weer toegepast in verschillende nieuwe producten.

Door de - in vergelijking met andere landen - bescheiden subsidiebedragen is het gevaar voor een extreme terugval in verkopen van nieuwe auto's hier heel klein. Veel meer heeft de sloopregeling autobedrijven geholpen om een moeilijke periode te overbruggen.

Noot voor de redactie (