Rijksvoorlichtingsdienst

Albert Heijn steunt wijkaanpak met gezonde Klasselunch op school

Bijna 130.000 leerlingen van groep 8 van basisscholen uit heel Nederland krijgen donderdag 22 april gratis een KlasseLunch aangeboden. Deze gezonde lunch is een initiatief van Albert Heijn en laat leerlingen op een originele manier ervaren dat gezond eten niet alleen lekker, maar ook gezellig kan zijn. Het ministerie voor WWI heeft dit jaar de KlasseLunch extra onder de aandacht gebracht bij scholen in aandachtswijken. Met als resultaat dat de deelname in die wijken dit jaar met meer dan 25 procent is gegroeid van 237 naar 291 scholen.

In de aandachtswijken leven mensen gemiddeld zes jaar korter dan in de rest van Nederland. Het is daarom belangrijk dat mensen op jonge leeftijd een gezond eet- en beweegpatroon ontwikkelen. Vooral in deze tijd waarin overgewicht en welvaartsziekten een toenemend probleem vormen. De ministeries van WWI en VWS zetten zich in voor het verbeteren van de gezondheid van inwoners in deze aandachtswijken. Goede voeding en een gezonde leefomgeving zijn daar een belangrijk onderdeel van.

Albert Heijn organiseert de KlasseLunch dit jaar voor de vijfde keer: dit betekent dat in de afgelopen jaren al zo'n 500.000 gezonde lunches zijn uitgedeeld. Ruim 4600 basisscholen kunnen op donderdag 22 april bij hun plaatselijke Albert Heijn een uitgebreid lunchpakket ophalen. Om de leerkrachten de kans te geven de KlasseLunch inhoudelijk voor te bereiden ontvangen ze lesmateriaal dat speciaal voor dit doel is ontwikkeld met advies van het Voedingsentrum. De lunch in de klas maakt deel uit van het overkoepelende Ik eet het beter-programma. Binnen dit programma organiseert Albert Heijn elk schooljaar verschillende initiatieven om kinderen van groep 6, 7 en 8 aan te zetten gezonder te eten.

Albert Heijn is één van de 50 partners in de Landelijke Alliantie Krachtwijken. Deze alliantie heeft als doelstelling een bijdrage te leveren aan de verbetering van de leefbaarheid in de aandachtswijken. De minister voor WWI en Albert Heijn spraken vorig jaar af dat de supermarktketen zich in de aandachtswijken extra gaat inspannen voor de buurt. De groei van de deelname van de basisscholen in aandachtswijken aan de KlasseLunch is een mooi resultaat van dit samenwerkingsverband.

Noot voor redacties (

RVD Mediafeed