Blauw Research
---
eyeopen gaat consument volledig onafhankelijk helpen
De financieel adviseur gaat online
Rotterdam , 22 april 2010
Nederlanders hebben weinig op met hun financiële zaakjes. Ze vinden het
te moeilijk en ze hebben te weinig overzicht. eyeOpen is een initiatief
dat deze mensen wil gaan helpen. Of het nu om spaargeld gaat of om de
hypotheek of het pensioen, deze nieuwe site gaat hen helpen de slimste
keuzes te maken voor hun geld. Blauw Research helpt eyeOpen om inzicht
te krijgen in de behoefte van de consument op financieel gebied.
Diederick van Thiel en Rosalie Waleson zijn de oprichters van The Cool
House, het bedrijf dat de site eyeOpen heeft ontwikkeld. Of beter, nog
bezig is deze te ontwikkelen, want de site is nog niet helemaal klaar.
Dat moet in juni wel het geval zijn. Beiden zijn afkomstig uit de
financiële wereld, Diederick werkte bij ING als directeur
consumenten-markt en Rosali bij Alex Beleggersbank als commercieel
directeur. Ik constateerde dat bedrijven geen keuzes maken. Lange tijd
hoefden ze dat ook niet en konden dankzij de geweldige economische
groei zowel de klant als de aandeelhouder bedienen. Maar volgens mij
moet je nu kiezen, of je gaat voor de klant, of voor de aandeelhouder.
Niemand kiest. Wij wel, 100% voor de consument. Rosali dacht er net zo
over en dus hebben we besloten onze banen op te zeggen en zelf aan de
slag te gaan.
Probleem is volgens de oprichters dat mensen weinig weten van hun
financiële handel en wandel. Liefst 80% weet bijvoorbeeld niet waar hun
geld precies aan opgaat. Onderzoek leert dat 40% niet meer rondkomt met
het inkomen als dat daalt. Je moet er niet aan denken wat de gevolgen
kunnen zijn van een aanpak van de hypotheekrenteaftrek, stellen Van
Thiel en Waleson.
Nu zijn er al vergelijkingssites, maar eyeOpen biedt veel meer dan
alleen maar vergelijken. Wij willen dat mensen via ons het maximale uit
hun geld kunnen halen. Als je bijvoorbeeld een huis gaat kopen en
daarvoor een hypotheek wilt afsluiten wil je meer dan alleen maar de
laagste rente vinden. Je wilt bijvoorbeeld weten of je niet beter een
deel van de hypotheek aflossingsvrij kunt maken en dan zelf zoeken naar
de beste mogelijkheid om vermogen op te bouwen voor de uiteindelijke
aflossing van de schuld. En je wilt weten waar je in jouw situatie een
combinatie van hypotheekvormen het beste kunt afsluiten. Daarom gaat
eyeOpen ook werken met experts die klanten online gaan helpen. In
eerste instantie zal dat gratis zijn, maar na een jaar zullen mensen
zich moeten abonneren. Dat zal een bedrag zijn van een paar euro per
maand. Bij tussenpersonen betalen mensen tussen de 500 en 5.000 euro
per advies. Kortom het is tijd voor een frisse wind in de financiële
wereld.
Wat ook nieuw is, is dat eyeOpen de financiële wereld begrijpelijk wil
gaan maken. eyeOpen wordt de financiële vriend, die middels een soort
Wikipedia uitleg geeft. Er komt een helpdesk voor wie er dan nog niet
uitkomt, maar er komt ook een community waar mensen elkaar kunnen
helpen, waar je vragen kunt stellen die beantwoord worden door mensen
die hetzelfde probleem hebben gehad en een oplossing hebben gevonden.
En, we gaan matchen. Op basis van jouw profiel wordt bijvoorbeeld een
hypotheek samengesteld. Daar zoeken we dan een passende partij bij.
Daarmee zijn we zelfs de eerste wereldwijd die zoiets doen, stelt
Diederick vanThiel. Verder gaan we werken met experts waar je als
consument je financiële zaken mee kunt bespreken, via internet en
telefoon.
Om zo onpartijdig mogelijk te kunnen opereren laat eyeOpen alle
aanbieders in de markt zien. Om haar klanten te helpen gaan we werken
met iedere aanbieder die zich wil aansluiten. We maken overeenkomsten
waarbij we een bedrag ontvangen als iemand een offerte aanvraagt. Dat
bedrag zal voor iedere aanbieder hetzelfde zijn, waardoor het voor ons
ook helemaal niet uitmaakt waar iemand een offerte aanvraagt. Nu al
doen zes grote financiële instellingen mee. Er zal ook geen reclame te
zien zijn op de site. Alleen eigen uitingen zullen te zien zijn en we
overwegen advertenties van goede doelen toe te laten.
Volgens Van Thiel is dat ook de reden dat The Cool House het project
wil financieren middels een obligatielening. We hadden in deze fase
natuurlijk met een of meerdere venture capitalists in zee kunnen gaan,
maar die willen dan uiteraard zeggenschap. Dat kan je onafhankelijkheid
weer in de weg staan. We willen van de consument zijn en voor de
consument. Daarom hopen we dat veel Nederlanders aan deze emissie
meedoen. Van Nederland voor Nederland, dus. De obligatielening draagt
een rente van 7,2%. In principe heeft die een looptijd van 10 jaar,
maar het staat de initiatiefnemers vrij om eerder af te lossen, geheel
of gedeeltelijk. De obligaties worden niet vrij verhandelbaar, maar
kunnen onder bepaalde voorwaarden na toestemming wel worden
overgedragen. De belangstelling is volgens Van Thiel en Waleson nu al
groot, waardoor ze verwachten het maximale bedrag van 2,5 miljoen
binnen te kunnen halen. De inschrijving is inmiddels gestart en sluit
uiterlijk op 1 juni. Inschrijven kan via de site: www.chfm.nl.