Blauw Research


---

eyeopen gaat consument volledig onafhankelijk helpen De financieel adviseur gaat online
Rotterdam , 22 april 2010
Nederlanders hebben weinig op met hun financiële zaakjes. Ze vinden het te moeilijk en ze hebben te weinig overzicht. eyeOpen is een initiatief dat deze mensen wil gaan helpen. Of het nu om spaargeld gaat of om de hypotheek of het pensioen, deze nieuwe site gaat hen helpen de slimste keuzes te maken voor hun geld. Blauw Research helpt eyeOpen om inzicht te krijgen in de behoefte van de consument op financieel gebied.

Diederick van Thiel en Rosalie Waleson zijn de oprichters van The Cool House, het bedrijf dat de site eyeOpen heeft ontwikkeld. Of beter, nog bezig is deze te ontwikkelen, want de site is nog niet helemaal klaar. Dat moet in juni wel het geval zijn. Beiden zijn afkomstig uit de financiële wereld, Diederick werkte bij ING als directeur consumenten-markt en Rosali bij Alex Beleggersbank als commercieel directeur. Ik constateerde dat bedrijven geen keuzes maken. Lange tijd hoefden ze dat ook niet en konden dankzij de geweldige economische groei zowel de klant als de aandeelhouder bedienen. Maar volgens mij moet je nu kiezen, of je gaat voor de klant, of voor de aandeelhouder. Niemand kiest. Wij wel, 100% voor de consument. Rosali dacht er net zo over en dus hebben we besloten onze banen op te zeggen en zelf aan de slag te gaan.

Probleem is volgens de oprichters dat mensen weinig weten van hun financiële handel en wandel. Liefst 80% weet bijvoorbeeld niet waar hun geld precies aan opgaat. Onderzoek leert dat 40% niet meer rondkomt met het inkomen als dat daalt. Je moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn van een aanpak van de hypotheekrenteaftrek, stellen Van Thiel en Waleson.

Nu zijn er al vergelijkingssites, maar eyeOpen biedt veel meer dan alleen maar vergelijken. Wij willen dat mensen via ons het maximale uit hun geld kunnen halen. Als je bijvoorbeeld een huis gaat kopen en daarvoor een hypotheek wilt afsluiten wil je meer dan alleen maar de laagste rente vinden. Je wilt bijvoorbeeld weten of je niet beter een deel van de hypotheek aflossingsvrij kunt maken en dan zelf zoeken naar de beste mogelijkheid om vermogen op te bouwen voor de uiteindelijke aflossing van de schuld. En je wilt weten waar je in jouw situatie een combinatie van hypotheekvormen het beste kunt afsluiten. Daarom gaat eyeOpen ook werken met experts die klanten online gaan helpen. In eerste instantie zal dat gratis zijn, maar na een jaar zullen mensen zich moeten abonneren. Dat zal een bedrag zijn van een paar euro per maand. Bij tussenpersonen betalen mensen tussen de 500 en 5.000 euro per advies. Kortom het is tijd voor een frisse wind in de financiële wereld.

Wat ook nieuw is, is dat eyeOpen de financiële wereld begrijpelijk wil gaan maken. eyeOpen wordt de financiële vriend, die middels een soort Wikipedia uitleg geeft. Er komt een helpdesk voor wie er dan nog niet uitkomt, maar er komt ook een community waar mensen elkaar kunnen helpen, waar je vragen kunt stellen die beantwoord worden door mensen die hetzelfde probleem hebben gehad en een oplossing hebben gevonden. En, we gaan matchen. Op basis van jouw profiel wordt bijvoorbeeld een hypotheek samengesteld. Daar zoeken we dan een passende partij bij. Daarmee zijn we zelfs de eerste wereldwijd die zoiets doen, stelt Diederick vanThiel. Verder gaan we werken met experts waar je als consument je financiële zaken mee kunt bespreken, via internet en telefoon.

Om zo onpartijdig mogelijk te kunnen opereren laat eyeOpen alle aanbieders in de markt zien. Om haar klanten te helpen gaan we werken met iedere aanbieder die zich wil aansluiten. We maken overeenkomsten waarbij we een bedrag ontvangen als iemand een offerte aanvraagt. Dat bedrag zal voor iedere aanbieder hetzelfde zijn, waardoor het voor ons ook helemaal niet uitmaakt waar iemand een offerte aanvraagt. Nu al doen zes grote financiële instellingen mee. Er zal ook geen reclame te zien zijn op de site. Alleen eigen uitingen zullen te zien zijn en we overwegen advertenties van goede doelen toe te laten.

Volgens Van Thiel is dat ook de reden dat The Cool House het project wil financieren middels een obligatielening. We hadden in deze fase natuurlijk met een of meerdere venture capitalists in zee kunnen gaan, maar die willen dan uiteraard zeggenschap. Dat kan je onafhankelijkheid weer in de weg staan. We willen van de consument zijn en voor de consument. Daarom hopen we dat veel Nederlanders aan deze emissie meedoen. Van Nederland voor Nederland, dus. De obligatielening draagt een rente van 7,2%. In principe heeft die een looptijd van 10 jaar, maar het staat de initiatiefnemers vrij om eerder af te lossen, geheel of gedeeltelijk. De obligaties worden niet vrij verhandelbaar, maar kunnen onder bepaalde voorwaarden na toestemming wel worden overgedragen. De belangstelling is volgens Van Thiel en Waleson nu al groot, waardoor ze verwachten het maximale bedrag van 2,5 miljoen binnen te kunnen halen. De inschrijving is inmiddels gestart en sluit uiterlijk op 1 juni. Inschrijven kan via de site: www.chfm.nl.