Opening Nationaal Verkeersveligheidscongres
Toespraak | 22-04-2010 | Rotterdam | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Het is de derde keer dat ik op het punt sta om bekend te maken hoeveel
mensen het afgelopen jaar zijn omgekomen in het verkeer. En voor de
derde keer doe ik dat met een dubbel gevoel.
Het is nieuws.
Maar het is ook een verdrietig verhaal.
Want elke verkeersdode laat een lege plek achter.
De afgelopen jaren is het aantal dodelijke slachtoffers gelukkig steeds
afgenomen.
In 2008 was er een daling van 791 naar 750. Daarmee was de doelstelling
voor 2010 twee jaar eerder bereikt.
U weet net zo goed als ik dat het elke keer lastiger wordt om het
aantal verder omlaag te krijgen.
We hebben ons daar samen ook in 2009 weer met hart en ziel voor
ingezet.
Het was niet voor niks...
In 2009 zijn er in Nederland 720 mensen omgekomen in het verkeer.
Dat zijn er dertig minder dan het jaar ervoor. De dalende trend van de
afgelopen jaren heeft zich dus doorgezet.
Nogmaals, ik stap allerminst luchtig heen over die honderden dodelijke
slachtoffers.
Het zijn 720 families die zijn geconfronteerd met een onherstelbaar
verlies.
Tegelijkertijd vind ik het groot nieuws dat het wéér is gelukt om het
aantal verkeersdoden substantieel terug te dringen.
Waar komen we vandaan?
In de tweede helft van de vorige eeuw ontpopte het uitdijende
wegverkeer zich als een ware sluipmoordenaar.
We bereikten het dieptepunt in de jaren zeventig toen jaarlijks meer
dan drieduizend mensen om het leven kwamen.
Aan het begin van deze eeuw stond de teller nog altijd op elfhonderd
doden.
We komen van heel ver en we hebben al heel veel bereikt.
Nederland hoort bij de top van landen met het veiligste verkeer van
Europa.
We hebben inmiddels met relatief lage aantallen te maken.
Met conclusies aan de hand van een uitsplitsing van de cijfers, begeef
ik me op glad ijs.
Ik stel wel objectief vast dat het aantal omgekomen automobilisten
daalt (tot 296). Dat geldt niet voor motorrijders: 70 doden.
En ook niet voor voetgangers die werden aangereden op het zebrapad: 18
doden.
Een ander zwartgerand cijfer is het gegeven dat het aantal jonge
verkeersdoden, tussen de 18 en 24 jaar is gestegen van 107 naar 128.
We staan voor een grote uitdaging om ook de komende jaren het aantal
verkeersslachtoffers nog verder omlaag te krijgen, in elke categorie,
in elke leeftijd.
Iedereen heeft een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid van
Nederland.
Elk individu dat een voet buiten de deur zet, draagt
verantwoordelijkheid voor de veiligheid van zichzelf en van anderen.
Verkeersveiligheid is echt niet alleen een zaak van de overheid.
Ik weet dat ieder van u hier vandaag aanwezig zich concreet inzet voor
de veiligheid van Nederland.
Ik wil u daar hartelijk voor bedanken.
We kunnen het alleen als u zich daaraan blijft committeren.
De inzendingen voor de Nationale Verkeersveiligheidsprijs laten zien
hoe betrokken mensen zich voelen bij dit onderwerp.
Ik wil alle deelnemers daar een groot compliment voor maken, met name
natuurlijk de eersteklas ideeën en oplossingen van de genomineerde
projecten.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat doet al vele jaren en in
samenwerking met organisaties als VVN, de ANWB en TLN een klemmend
beroep op alle verkeersdeelnemers om het hoofd erbij te houden.
Met verkeerseducatie en voorlichtingscampagnes.
Denk maar aan de verkeerslessen op school, aan alle voorlichting rond
de dode hoek, aan de Bob of bijvoorbeeld aan het gordeldier.
Precies een week geleden stonden Karla Peijs en ik nog op een
schoolplein in Rosmalen, waar prinses Máxima de verkeersdiploma's
uitreikte.
Een paar dagen eerder heb ik het startsein gegeven voor de
Postbus-51-campagne `Hou je aan de snelheidslimiet'.
Ik hoef niemand in deze zaal uit te leggen hoe belangrijk het is dat
automobilisten echt stapvoets rijden in de 30-kilometerbuurten met
spelende en fietsende kinderen.
En dat je voortdurend je aandacht erbij moet houden, bij je snelheid en
bij het verkeer.
Bestuurders die dat niet doen en zich onverantwoordelijk gedragen,
krijgen het zwaar.
Laat dit duidelijk zijn: wangedrag in het verkeer is niet te
tolereren.
We hebben verschillende maatregelen gepresenteerd voor mensen die met
een borrel op achter het stuur kruipen, tegen snelheidsduivels en
asociale bestuurders.
Zo raakt een automobilist die voor de tweede keer wordt betrapt op
dronken rijden, straks zonder pardon z'n rijbewijs kwijt.
Terwijl de auto's steeds veiliger worden, blijven jongeren, fietsers,
ouderen en motorrijders kwetsbaar in het verkeer.
Daarom nemen we hen extra in bescherming bij de inrichting van wegen.
Dáár zijn de 30-kilometerzones voor.
Dát is het doel van de motorvriendelijke vangrail in gevaarlijke
bochten.
Zo zijn we met elkaar voortdurend bezig om het verkeer in ons land zo
veilig mogelijk te maken.
Dames en heren,
We kunnen alleen maar ongelukken voorkomen als iedereen zich blijft
inzetten. Organisaties als de ANWB, VVN, de SWOV, de Fietsersbond, een
programma als Blijf veilig mobiel én de overheid doen steeds weer hun
uiterste best.
Veiligheid in het verkeer vergt dan ook voortdurend de opperste
concentratie, van ons allemaal.
De opgave om het aantal verkeersdoden nog verder omlaag te krijgen
wordt elk jaar complexer.
We kunnen moed putten uit wat we de afgelopen jaren hebben bereikt.
Zo maken we Nederland stapje voor stapje veiliger.
Ik ben heel erg benieuwd naar úw aanpak en uw plannen.
Ik wens u een inspirerende dag toe en veel succes bij het nóg
verkeersveiliger maken van Nederland!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat