Ministerie van Economische Zaken
Sociaal aanvaardbare opening postmarkt staat voorop
Nieuwsbericht | 21-04-2010
"Sociaal aanvaardbare arbeidvoorwaarden waren een belangrijke
voorwaarde voor de opening van de postmarkt. Door een goede CAO voor
bezorgers van de nieuwe postbedrijven worden straks steeds meer
bezorgers in vaste dienst genomen in plaats van op basis van stukloon.
Met wettelijke maatregelen (Tijdelijk Besluit Arbeidsovereenkomst Post)
ondersteunt de overheid deze overgang waardoor een verantwoorde
marktopening is zeker gesteld." Dat schrijft Minister Van der Hoeven op
21 april 2010 in een brief aan de Tweede kamer over de postmarkt en een
recente rechtszaak.
De minister gaat in de brief in op een uitspraak van het Gerechtshof
Den Haag in een recente zaak tegen het Tijdelijk Besluit
Arbeidsovereenkomst Post. Uitkomst hiervan is dat de CAO voor bezorgers
van nieuwe postbedrijven volgens het Hof voldoet aan de wetgeving en
dat het Tijdelijk Besluit toepasbaar is.
Heldere voorwaarden voor openstellen postmarkt
De postmarkt werd de afgelopen jaren in voorzichtige stappen
opengesteld. Aan het opheffen van het laatste deel van het monopolie
(post tot 50 gram) stelde het kabinet twee heldere voorwaarden. Ten
eerste moet er sprake zijn van sociaal aanvaardbare arbeidsvoorwaarden
voor bezorgers bij de nieuwe postbedrijven. Onderzoek toonde immers aan
dat door de gebruikte stukloonconstructies (OVO's) niet in alle
gevallen het minimumloon werd betaald. Met de afgesloten CAO en de
wettelijke maatregelen is aan deze voorwaarde voldaan. Ook werden in
ons omringende landen belangrijke belemmeringen voor Nederlandse
postbedrijven weggenomen waardoor eerlijker concurrentie mogelijk is.
Zo schafte Duitsland onlangs nog -mede op aandringen van Nederland-
discriminerende BTW-wetgeving af. Hiermee werd aan de tweede voorwaarde
die het kabinet aan opening had verbonden voldaan.
EU-lidstaten zijn verplicht hun postmarkt te openen voor concurrentie
Per 1 januari 2011 zijn de EU-lidstaten verplicht hun postmarkt te
openen voor concurrentie waardoor nieuwe toetreders meer kansen krijgen
en de consument meer keus. Nederland opende het laatste afgeschermde
deel van de postmarkt april 2009. Eerder openden landen als Duitsland,
het Verenigd Koninkrijk, Finland en Zweden al hun markt voor meer
concurrentie.
Voor de consument verandert er weinig
Bij wet (Postwet 2009) blijft gewoon geregeld dat consumenten net als
voorheen bij hun postkantoor terecht kunnen, dat de brievenbus in de
buurt blijft en dat de postzegel niet te duur wordt.