Ministerie van Economische Zaken

Sociaal aanvaardbare opening postmarkt staat voorop

Nieuwsbericht | 21-04-2010

"Sociaal aanvaardbare arbeidvoorwaarden waren een belangrijke voorwaarde voor de opening van de postmarkt. Door een goede CAO voor bezorgers van de nieuwe postbedrijven worden straks steeds meer bezorgers in vaste dienst genomen in plaats van op basis van stukloon. Met wettelijke maatregelen (Tijdelijk Besluit Arbeidsovereenkomst Post) ondersteunt de overheid deze overgang waardoor een verantwoorde marktopening is zeker gesteld." Dat schrijft Minister Van der Hoeven op 21 april 2010 in een brief aan de Tweede kamer over de postmarkt en een recente rechtszaak.

De minister gaat in de brief in op een uitspraak van het Gerechtshof Den Haag in een recente zaak tegen het Tijdelijk Besluit Arbeidsovereenkomst Post. Uitkomst hiervan is dat de CAO voor bezorgers van nieuwe postbedrijven volgens het Hof voldoet aan de wetgeving en dat het Tijdelijk Besluit toepasbaar is.

Heldere voorwaarden voor openstellen postmarkt

De postmarkt werd de afgelopen jaren in voorzichtige stappen opengesteld. Aan het opheffen van het laatste deel van het monopolie (post tot 50 gram) stelde het kabinet twee heldere voorwaarden. Ten eerste moet er sprake zijn van sociaal aanvaardbare arbeidsvoorwaarden voor bezorgers bij de nieuwe postbedrijven. Onderzoek toonde immers aan dat door de gebruikte stukloonconstructies (OVO's) niet in alle gevallen het minimumloon werd betaald. Met de afgesloten CAO en de wettelijke maatregelen is aan deze voorwaarde voldaan. Ook werden in ons omringende landen belangrijke belemmeringen voor Nederlandse postbedrijven weggenomen waardoor eerlijker concurrentie mogelijk is. Zo schafte Duitsland onlangs nog -mede op aandringen van Nederland- discriminerende BTW-wetgeving af. Hiermee werd aan de tweede voorwaarde die het kabinet aan opening had verbonden voldaan.

EU-lidstaten zijn verplicht hun postmarkt te openen voor concurrentie

Per 1 januari 2011 zijn de EU-lidstaten verplicht hun postmarkt te openen voor concurrentie waardoor nieuwe toetreders meer kansen krijgen en de consument meer keus. Nederland opende het laatste afgeschermde deel van de postmarkt april 2009. Eerder openden landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Finland en Zweden al hun markt voor meer concurrentie.

Voor de consument verandert er weinig

Bij wet (Postwet 2009) blijft gewoon geregeld dat consumenten net als voorheen bij hun postkantoor terecht kunnen, dat de brievenbus in de buurt blijft en dat de postzegel niet te duur wordt.