Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Onvrede over Zichtbare Zorg

19 april 2010

Aan de minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport

In landelijk zorgbeleid heeft 'kwaliteit' een hoge prioriteit. Eén van de pijlers van uw beleid is de opbouw van toegankelijke informatie over de kwaliteit die zorgverleners realiseren. Het project 'Zichtbare Zorg' is hierbij als versneller bedoeld. In de eerste jaren van het project werkte het zo maar in recente jaren is de trage voortgang opvallend.

Het uitgangspunt van 'Zichtbare Zorg' blijft betekenisvol:
1. per zorgsector een eenduidige (en sobere) set kwaliteitsindicatoren vaststellen;

2. zowel registratie door zorgverleners als onderzoek naar klantervaringen erbij betrekken;

3. de bevindingen op de relevante indicatoren in het publieke domein beschikbaar stellen;

4. als spiegelinformatie voor zorgverleners en keuzeondersteunende informatie voor cliënten;

5. inkoopinformatie voor zorgverzekeraars.


1. Onvrede

Samen met de Consumentenbond maakt de NPCF, evenals Zorgverzekeraars Nederland overigens, zich zorgen over drie zaken: (1) het gebrekkige tempo van 'Zichtbare Zorg', (2) gebrek aan uitkomstindicatoren, (3) onheldere toegang tot gegevens (dus informatie in publiek domein).

Een herontwerp van de strategie van 'Zichtbare Zorg' is wenselijk, gericht op (1) tempo, (2) een sobere en werkbare set van indicatoren, (3) snellere beschikbaarheid van keuzeondersteunende informatie voor patiënten.

Voor de volledigheid: de ontwikkeltrajecten van recente jaren zijn bemoedigend; de feitelijke beschikbaarheid van informatie voor kiezende klanten is tegenvallend.


2. Publiek model

De gewenste strategie moet steunen op publieke sturing. De opbouw van kwaliteitsinformatie moet berusten op een landelijk richtinggevend kader. Alleen op die manier ontstaat voor de zorgverleners een werkbare opdracht (één landelijke set indicatoren); en krijgen patiënten dezelfde informatie over de kwaliteit die uiteenlopende instellingen bereiken.

Er is daarom een dringende reden tot voortgezette overheidssturing. Het voornemen van uw ministerie om 'Zichtbare Zorg' te gaan onderbrengen in een private organisatievorm verdient daarom heroverweging. Wij hebben grote moeite met dat voornemen.

Zonder krachtige sturing zal er eerder een lager dan een hoger tempo komen in de gewenste beschikbaarheid van kwaliteitsinformatie voor patiënten.


3. Zorgverzekeraars

De zorgverzekeraars hebben via ZN een nieuw initiatief aangekondigd, waarbij zorgverzekeraars zelf gaan bepalen welke kwaliteitsinformatie zij gaan vragen aan zorgverleners binnen diverse zorgsectoren. Wij hebben dit initiatief als volgt begrepen:

1. de verzekeraars willen voor specifieke sectoren een gezamenlijke set kwaliteitsindicatoren definiëren (coördinatie via ZN, geen aparte indicatorensets per zorgverzekeraars);
2. zorgverleners gaan de relevante kwaliteitsinformatie leveren met het oog op de zorginkoop (de verzekeraars willen in afspraken met zorgverleners sturen op kwaliteitsverbetering);
3. aan het project 'Zichtbare Zorg' wordt gevraagd om de bedoelde indicatoren te integreren in de indicatorenset die langs die weg aan zorgverleners wordt voorgehouden.

De NPCF deelt zeker met ZN de noodzaak van versnelling op het vlak van kwaliteitsinformatie. Maar de koers die ZN voorstaat roept ook vragen op. Wij kunnen dit ondersteunen, maar wel onder drie cruciale voorwaarden.

(1) Het is belangrijk dat er per zorgsector een landelijk eenduidig kwaliteitskader bestaat. Alleen dan kunnen we rekenen op (a) medewerking van zorgverleners, (b) bruikbare informatie voor patiënten (want alleen met een landelijk eenduidige set kunnen ze zorgverleners vergelijken).

Voor zover zorgverzekeraars tot een eigen initiatief komen, vindt de NPCF het noodzakelijk dat die verzekeraars - in het licht van landelijk geprioriteerde aandachtspunten - een uniforme set kwaliteitsindicatoren hanteren. Hierover zijn bindende afspraken nodig.

(2) Het is een goed signaal dat de zorgverzekeraars aan kwaliteit meer aandacht willen geven. De NPCF meent dat die koers niet mogelijk is zonder inbreng vanuit patiëntoptiek. Belangrijk is dat patiëntenorganisaties zich kunnen uitspreken over "welke zaken in de optiek van patiënten heel belangrijk zijn".

Wenselijk is ook dat deskundigen uit kringen van zorgverleners zich kunnen uitspreken over relevantie van indicatoren, geldigheid, haalbaarheid (en praktische zaken van uitvraagbaarheid). Er moet een vaste procedure komen voor betrokkenheid van de genoemde partijen (patiëntenorganisaties, deskundigen uit zorgsectoren).

(3) De indicatorensets die verzekeraars willen hanteren - en waarover zorgverleners informatie moeten geven ten behoeve van zorginkoop - moet niet alleen aansluiten op landelijke kaders; er moet ook iets geregeld worden over het gebruik van de informatie: is dat alleen voor binnen-kamers van zorgverzekeraars (inkoop), of is de informatie tevens beschikbaar in het publieke domein, ten behoeve van keuzeondersteunende informatie die patiënten wensen. Deze informatie moet derhalve beschikbaar komen voor de NPCF.

Graag bespreken wij onze suggesties nader met u. Wellicht in gezamenlijk overleg van uw ministerie met de NPCF, de Consumentenbond en ZN.

Met vriendelijke groet,

Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
M. Vermeer MBA

Algemeen Directeur

Cc Ministerie VWS, Directeur Curatieve Zorg, L. van Halder Consumentenbond, Manager Gezond Leven, C. Vogeler ZN, adjunct-directeur zorg, P. van Rooij