Meer mensen in aanraking met incasso en deurwaarder

22/04/2010 12:00

GGN Holding B.V.

Het afgelopen jaar is het aantal Nederlanders dat te maken kreeg met een incassobureau of deurwaarder gestegen. Opvallend is dat de incasso's vaker te maken hadden met het innen van de huur. Ook de deurwaarder komt vaker in actie in verband met huurachterstanden.

Dit blijkt uit onderzoek naar het betaalgedrag van de Nederlander dat GGN, een van de toonaangevende incasso- en deurwaardersorganisaties van ons land, jaarlijks uitvoert. De metingen werden gedaan in de periode februari/maart 2010 en vormen een representatief beeld. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction.

Steeds meer jonge debiteuren

Het onderzoek laat zien dat het afgelopen jaar 10% van de Nederlanders in aanraking kwam met een incassobureau, dit betekent een stijging van 2% ten opzichte van het jaar daarvoor. 4% van de Nederlanders kreeg te maken met een deurwaarder, dit is een toename van 1% ten opzichte van de meting van het jaar daarvoor. Bestuursvoorzitter Henk Keizer van GGN: "Als we naar onze eigen cijfers kijken, lijkt het beeld minder eenduidig dan de onderzoeksresultaten laten zien. Het is weliswaar zo dat het aantal zaken dat wij jaarlijks behandelen, sinds 2008 fors gestegen is. In sommige van onze kantoren zijn in het eerste kwartaal van 2010 dubbel zoveel zaken behandeld als in de eerste kwartalen van 2008 en 2009. Maar daaruit kunnen we niet meteen afleiden dat het aantal mensen dat te maken kreeg met een incasso- of deurwaarderstraject toegenomen is. We merken namelijk ook heel duidelijk dat opdrachtgevers sneller geneigd zijn om vorderingen aan ons uit handen te geven omdat het door de economische recessie veel meer moeite kost om rekeningen betaald te krijgen. Daar zou de toename van het aantal zaken ook in kunnen zitten."

Uit de eigen cijfers van GGN blijkt wel een toename van jonge debiteuren. Henk Keizer: "Het aandeel van de groep 21-30 jarigen stijgt sinds 2008 met ongeveer een procent per jaar. Met totaal 25% is dit ook de grootste groep wanbetalers in onze boeken. Opvallend is dat het aandeel van de leeftijdsgroep tot 20 jaar eveneens toeneemt met ongeveer een procent per jaar. Dit betekent dat steeds meer 18- en 19-jarigen hun rekeningen te laat betalen en daardoor te maken krijgen met een incassotraject of zelfs de gerechtsdeurwaarder. Een zorgelijke ontwikkeling." Deze ontwikkeling ligt in lijn met de bevindingen uit het betaalgedragsonderzoek waaruit blijkt dat jongere leeftijdsgroepen (tot 35 jaar) minder zicht hebben op hun financiële situatie en minder goed weten wat ze precies waaraan uitgeven dan hun oudere landgenoten.

Huurachterstanden

In de incasso- en deurwaarderstrajecten is het innen van de huurrekening volgens het onderzoek met stip gestegen. Incasso ging het afgelopen jaar in 9% van de gevallen over de huur, het jaar daarvoor was dat nog 5%. De deurwaarder kwam in 21% van de gevallen langs voor de huur, het jaar daarvoor was dat ook maar 5%.

Hiermee heeft de huurrekening de eerste plaats overgenomen van de energierekening, die bij de deurwaarderstrajecten vorig jaar nog bovenaan stond. In de incassotrajecten staat de energierekening nog wel bovenaan (19% van de incasso's), gevolgd door het innen van de verzekeringspremies (13% van de incasso's). Deurwaarders kwamen na de huur het afgelopen jaar het vaakst langs voor belastingachterstanden (17%), verzekeringspremies (16%) en de aflossing van leningen (12%).

Henk Keizer: "Binnen GGN herkennen wij de geconstateerde toename van het aantal huurzaken niet. Het percentage huurzaken binnen GGN bedraagt momenteel 7,5%. Dit is 1% minder dan in 2009 en 5% minder dan in 2008. Waarschijnlijk is deze dalende tendens het resultaat van ons beleid om huurzaken juist niet in de laatste fase van het inningstraject - dus bij de deurwaarder - terecht te laten komen. In samenwerking met woningcorporaties werken wij er actief aan om huurachterstanden zoveel mogelijk te voorkomen door het debiteurenbeheer strakker te regelen en instrumenten te ontwikkelen waarmee het risico op wanbetaling vooraf kan worden ingeschat. Daarnaast hebben wij te maken met een groei van andere soorten incasso's, met name in de zorgsector, waardoor het aandeel huurzaken relatief gezien eerder afneemt dan toeneemt."

Geldgebrek

De resultaten van het betaalgedragsonderzoek zijn opvallend, aangezien vorig jaar nog bleek dat met name de huur en de hypotheek juist beter betaald werden als gevolg van de recessie. Het leek er toen op dat mensen door de recessie voorzichtiger werden met hun geld en accurater in hun betaalgedrag. Henk Keizer: "Wellicht wordt het na een jaar bezuinigen steeds lastiger voor mensen om nog meer te korten op de uitgaven. Dat zien we ook terug in de belangrijkste reden die mensen opgeven voor het te laat betalen van rekeningen en voor rood staan: geldgebrek." Door dat geldgebrek lopen betalingsachterstanden nu op (van gemiddeld EUR 676,- een jaar geleden naar EUR 817,- nu) en is de Betaal Gedrag Index (BGX) - de graadmeter voor het actuele betaalgedrag van consumenten - een punt gedaald ten opzichte van een jaar geleden. De BGX staat nu op 77 punten.

Over GGN

GGN is de grootste incassospecialist en gerechtsdeurwaardersorganisatie in Nederland. Bij GGN werken ruim 1500 medewerkers, waarvan meer dan de helft als incassospecialist. Daarnaast zijn er 144 (kandidaat) gerechtsdeurwaarders en 55 juristen. GGN is met 28 vestigingen actief in het hele land en biedt als enige partij op landelijk niveau minnelijke incasso en gerechtelijke incasso binnen één organisatie, met eigen kantoren. Daarnaast kunnen bedrijven bij GGN terecht voor het uit handen nemen van facturatie, het volledige debiteurenbeheer, advies bij het inrichten of verbeteren van het creditmanagementproces, detachering, training en opleiding van debiteurenbeheerders, incassomedewerkers en gerechtsdeurwaarders. De missie van GGN is het verhogen van het ondernemersrendement van haar opdrachtgevers door het voorkomen, beheersbaar maken en terugdringen van debiteurenrisico's.





http://www.ggn.nl/betaaltrend