Bedrijven zien verslechtering betaalgedrag klanten

22/04/2010 12:00

GGN Holding B.V.

Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven geeft aan dat het betaalgedrag van hun klanten het afgelopen jaar is verslechterd naar aanleiding van de economische situatie. 30% van de bedrijven zag het aantal facturen dat binnen de afgesproken betalingstermijn werd voldaan afnemen. Veel ondernemingen namen maatregelen, maar die blijken niet altijd even goed te werken.

Dit blijkt uit onderzoek naar betaalgedrag in Nederland dat GGN, een van de toonaangevende incasso- en deurwaardersorganisaties van ons land, jaarlijks uitvoert. Dit jaar werd er ook gekeken naar het betaalgedrag van bedrijven en de wijze waarop bedrijven omgaan met creditmanagement in economisch instabiele tijden. De metingen werden gedaan in de periode februari/maart 2010 en vormen een representatief beeld. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction.

Bewust te laat betalen

44% van de respondenten in het onderzoek merkt dat het betaalgedrag de afgelopen twaalf maanden is verslechterd. De gemiddelde betalingstermijn die bedrijven hanteren is 16 tot 30 dagen. De gemiddelde termijn waarin een factuur door klanten wordt voldaan, is inmiddels echter opgelopen naar 35 dagen. Bijna een kwart (22%) van de bedrijven zag in het afgelopen jaar het uitstaande debiteurenbedrag groeien. En een vergelijkbaar percentage (23%) zag ook het totale bedrag aan oninbare facturen toenemen.

Als belangrijkste reden dat klanten facturen te laat betalen, geven respondenten aan dat dit bewust gepland wordt (30%). Financiële problemen (28%) zijn een tweede belangrijke reden voor te laat betalen, gevolgd door gemakzucht of laksheid (15%).

Aanpassing creditmanagement en strenger debiteurenbeheer

Bij 40% van de bedrijven heeft de economische situatie in het afgelopen jaar geleid tot aanscherping van het creditmanagement. 74% van deze bedrijven heeft de communicatie met debiteuren veranderd, 38% paste betaaltermijnen aan, nog eens 38% wijzigde het acceptatiebeleid van nieuwe klanten en 18% veranderde de betaalmethode.

Het grootste deel van de bedrijven (80%) die te maken hebben gekregen met meer oninbare facturen, pakt het debiteurenbeheer nu strenger aan. Men stuurt eerder herinneringen of aanmaningen (62%), schakelt vaker een incassobureau of deurwaarder in (38%), laat klanten vaker vooruit betalen (38%) en toetst vaker vooraf de kredietwaardigheid van de klant (36%). Dat toetsen doet men meestal door een uittreksel bij de Kamer van Koophandel op te vragen, de kredietverzekering te checken of een bankgarantie te vragen.

Vooruit laten betalen en persoonlijk contact werken beter dan aanmanen

71% van de respondenten geeft aan dat vooruit laten betalen heeft gewerkt. Herinneren of aanmanen van debiteuren heeft slechts voor 38% van de respondenten tot een positief resultaat geleid. Bestuursvoorzitter Henk Keizer van GGN: "Ik vraag me af of ondernemers voldoende stil staan bij de consequenties van vooruit laten betalen. Het is een manier om ruwweg het kaf van het koren te scheiden. Een ondernemer heeft echter heel wat uit te leggen als hij klanten opeens om betaling vooraf gaat vragen. Daar zijn natuurlijk argumenten voor, maar in een klantrelatie gaat het om vertrouwen en kunnen emoties de doorslag geven bij beslissingen. Ik zou in zo'n situatie argwaan krijgen en me als klant afvragen of ik de producten of diensten die ik al betaald heb wel daadwerkelijk krijg. Als langetermijnoplossing is een betere communicatie met debiteuren aan te bevelen. Het werkt vaak heel verhelderend om contact te zoeken met een schuldenaar en te vragen wat er aan de hand is, dat kan zowel vooraf als wanneer de factuur achteraf te laat betaald dreigt te gaan worden."

Voorgaande wordt bevestigd door de onderzoeksresultaten: bedrijven die eerst bellen als de betalingstermijn is verstreken, zien een hoger percentage klanten betalen dan bedrijven die meteen een herinnering of aanmaning sturen. Ook als tweede herinnering werkt persoonlijk contact beter. 31% van de respondenten geeft aan dat 60-80% van de debiteuren na een eerste belletje alsnog betaalt en 58% van de respondenten ziet na een tweede persoonlijk contact (zelf bellen of een externe incassopartij hiervoor inschakelen) uiteindelijk meer dan 80% van de debiteuren betalen.

Toekomstverwachting niet optimistisch

Voor de komende twaalf maanden verwachten bedrijven nog geen verbetering van het betaalgedrag. Een ruime meerderheid (61%) is van mening dat het gelijk zal blijven aan de huidige situatie en een groot deel van de respondenten verwacht dat het betaalgedrag eerder nog verder zal verslechteren dan verbeteren (23% vs 9%). Dit heeft alles te maken met de inschatting van de economische situatie. De recessie heeft voor 43% van de ondernemingen het afgelopen jaar een negatieve invloed gehad op de gerealiseerde omzet en winst. Voor de komende twaalf maanden denkt nog steeds 28% van de respondenten dat de economische situatie een negatieve invloed zal hebben op omzet en winst. Een minderheid van 19% denkt dat de economie juist een positieve invloed zal hebben.

Over GGN

GGN is de grootste incassospecialist en gerechtsdeurwaardersorganisatie in Nederland. Bij GGN werken ruim 1500 medewerkers, waarvan meer dan de helft als incassospecialist. Daarnaast zijn er 144 (kandidaat) gerechtsdeurwaarders en 55 juristen. GGN is met 28 vestigingen actief in het hele land en biedt als enige partij op landelijk niveau minnelijke incasso en gerechtelijke incasso binnen één organisatie, met eigen kantoren. Daarnaast kunnen bedrijven bij GGN terecht voor het uit handen nemen van facturatie, het volledige debiteurenbeheer, advies bij het inrichten of verbeteren van het creditmanagementproces, detachering, training en opleiding van debiteurenbeheerders, incassomedewerkers en gerechtsdeurwaarders. De missie van GGN is het verhogen van het ondernemersrendement van haar opdrachtgevers door het voorkomen, beheersbaar maken en terugdringen van debiteurenrisico's.





http://www.ggn.nl/betaaltrend