Gemeente Almere

Almere: snelle besluitvorming Flevolijn

22-04-2010

Trein op Flevospoorlijn De gemeente Almere maakt zich grote zorgen over de voortgang van de Planstudie OV SAAL, waar de (partiële) verdubbeling van de Flevolijn onderdeel van is. Na alarmerende berichten over een kostenoverschrijding van ruim 100% en een jarenlange vertraging, roept de gemeente Almere minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en de Tweede Kamer op om - nog voor de verkiezingen van 9 juni - actie te ondernemen.

"Verdere vertraging is onacceptabel", vindt de Almeerse wethouder Adri Duivesteijn. "Een goede bereikbaarheid is essentieel voor een groeistad als Almere. In 2013 is de Hanzelijn gereed, en stijgt het aantal treinreizigers met 10.000 per dag. Als wij vóór die tijd niet komen tot een uitbreiding van de Flevolijn, zijn de gevolgen rampzalig." Een acuut besluit is dan ook noodzakelijk, schrijft de gemeente in een brief aan Eurlings en de Tweede Kamer.

Al in 2007 besloot het kabinet om de treindienst tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad (OV SAAL) te verbeteren. Met de motie van Tweede Kamerlid De Krom om `de aanleg van de viersporigheid van de Flevolijn te versnellen en deze zo snel mogelijk toe te voegen aan het pakket `no regret' uit de planstudie OV SAAL en onverkort uit te voeren' werd de urgentie van de uitbreiding van de Flevolijn onderstreept. De verdubbeling van de Flevolijn zou in 2013 gereed zijn, nog voor de opening van de Hanzelijn; de lijn die Almere met het noorden van het land verbindt. Deze planning is al verschoven naar 2016, en dreigt nu nog verder uit te lopen.

Dit betekent dat de bereikbaarheidsproblematiek toeneemt. Duivesteijn: "Als de Hanzelijn wordt geopend, zullen de treinen die nu leeg `starten', al half vol zitten. En omdat de Flevolijn nu nog tweesporig is, kan de intercity de stoptrein nergens inhalen. Het valt eigenlijk niet uit te leggen; we hebben harde afspraken gemaakt over een betere bereikbaarheid van Almere, maar de druk op de Flevolijn neemt de komende jaren alleen maar toe." Volgens de prognoses zullen met de ingebruikname van de Hanzelijn dagelijks 60.000 mensen gebruik maken van de Flevolijn. Dit aantal loopt al snel op tot 80.000; nu reizen 50.000 mensen per dag over de Flevolijn.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de betrokken gemeenten al in november 2009 geïnformeerd over een aanzienlijke kostenoverschrijding. De oorspronkelijke raming was EUR250 miljoen, maar inmiddels is duidelijk dat deze kosten met meer dan 100% zijn gestegen. Een belangrijke oorzaak van de kostenoverschrijding is dat sommige aannames - met name met betrekking tot geluidswetgeving en de ruimtelijke inpassing van de spoorlijn - niet blijken te kloppen. Duivesteijn: "In de afgelopen maanden is gezocht naar oplossingen. Duidelijk is dat voor de Flevolijn zo'n EUR500 miljoen nodig is. De verantwoordelijke partijen - het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de NS en ProRail - komen echter niet tot duidelijke afspraken over een concrete oplossing. Er is een impasse ontstaan. We roepen de politiek nu op om, nog vóór de Tweede Kamer verkiezingen, in te grijpen."

Ook de Amsterdamse wethouder Hans Gerson, duo-partner van OV SAAL, is bezorgd over de voortgang van het project. In een brief aan Eurlings benadrukt hij het belang van een spoedige besluitvorming. `Er zijn op dit moment al grote problemen op het spoor. De Flevolijn is overbelast. Er rijden acht treinen per uur tussen Almere en Amsterdam. De treinen zijn in de spitsuren overvol (...) Ik wil u daarom, als duo-partner, verzoeken zo snel mogelijk het Ontwerp Tracé Besluit te nemen.'

Artikel(en)


* Almere blijft groeistad bij uitstek

Bijlage(n)


* Brief aan Eurlings en Tweede Kamer (pdf 40kb)