Consumentenbond

22 april 2010

Luchtvaartmaatschappijen betwisten passagiersrechten

De Consumentenbond krijgt signalen dat luchtvaartmaatschappeijen zich bij de afhandeling van aswolk-gerelateerde passagiers niet houden aan de EU-regels rond overnachting en maaltijden. Ook zouden passagiers pas een (retour)vlucht naar huis aangeboden krijgen als ze een verklaring tekenen waarin ze afzien van hun rechten. Dat laatste is onrechtmatig. Om consumenten voor te lichten over hun rechten geeft de bond op zijn website antwoord op tien belangrijke vragen.

Ook al is er sprake van overmacht, zoals in het geval van de aswolk, passagiers houden recht op informatie, maaltijden, drinken, noodzakelijke hotelovernachtingen en een vergoeding van het ticket of gelijkwaardig vervoer. Dit geldt niet voor de (extra) financiële compensatie. Bij overmacht kunnen passagiers daar geen aanspraak op maken. Consumenten die geen opvang hebben gekregen of hier ontevreden over zijn, moeten contact opnemen met hun luchtvaartmaatschappij. Komen ze er daar niet uit, dan kunnen zij hun klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Luchtvaart en de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat.

Wie een pakketreis heeft geboekt kan voor informatie ook terecht bij het reisbureau.