Consumentenbond
22 april 2010
Tickets4U past voorwaarden aan
Ticketbureau Tickets4U past op verzoek van de Consumentenbond zijn
algemene voorwaarden aan. Consumenten krijgen in de toekomst bij
geblokkeerde concertkaartjes altijd hun geld terug. Bij blokkering is
het kaartje ongeldig gemaakt door de organisator, waardoor je er bij
een voorstelling niet meer mee naar binnen komt.
Het komt voor dat concertorganisaties tickets blokkeren wanneer de
prijzen van tickets voor consumenten worden opgedreven door
ticketbedrijven die grote hoeveelheden tickets opkopen.
Concertorganisaties vinden namelijk dat doorverkoop van kaarten niet is
toegestaan. De vereniging van secundaire ticketverkopers Eusta (waar
Tickets4U lid van is) vindt echter dat dit wel is toegestaan.
Eusta-leden hanteren bepaalde voorwaarden die het vertrouwen van
consumenten in doorverkochte tickets moeten vergroten. Het garanderen
van terugbetaling van geblokkeerde kaartjes is daar een voorbeeld van.
De Consumentenbond vond het opvallend dat Tickets4U zich als Eusta-lid
niet aan die voorwaarden hield en heeft het ticketbureau hier op
aangesproken.
Geld terug
Tickets4U liet weten dat op hun site bij de algemene voorwaarden
weliswaar staat dat consumenten bij geblokkeerde of ongeldig gemaakte
tickets geen aanspraak kunnen maken op restitutie, maar dat zij in de
praktijk al wel terug betalen. Mensen bij wie dit desondanks niet is
gebeurd, kunnen zich alsnog tot Tickets4U wenden om hun geld terug te
krijgen. Tevens zal Ticket4U de algemene voorwaarden op hun site
aanpassen, zodat er geen misverstanden meer kunnen ontstaan.