VU medisch centrum

Intensive care ontdekt e-learning

22 april 2010

Een cursus volgen, een boek pakken, met een collega praten, er zijn talloze manieren om je kennis op te halen of bij te spijkeren. Sinds een tijdje is daar een nieuwe methode bijgekomen: e-learning, een snelle manier om je vakkennis up-to-date te houden. Medewerkers op de IC doen er ervaring mee op.

Praktijkopleider intensive- en medium care Hennie van de Glind opent enthousiast de leermodule op haar PC. "We hebben op dit moment zes, nee al zeven modules. Kijk, deze gaat over de pacemaker." Op het scherm verschijnen korte tekstjes over hoe het apparaat werkt en wat er in het hart gebeurt, met verduidelijkende illustraties. "Als je hier op het hart klikt zie je hoe de bloedstroom gaat en je kunt doorklikken om de volgende stap in beeld te brengen", wijst Van de Glind aan. "De module is op maat gemaakt, dus alles wat je ziet, wordt ook echt hier in VUmc gebruikt."

Toetsen
De module begint eenvoudig, maar gaat uiteindelijk behoorlijk diep op de materie in. Als iemand de stof helemaal heeft doorgewerkt volgt een oefentoets. "Er zitten heel veel vragen aan de module gekoppeld en de computer maakt daar een selectie uit. Je kunt dus behoorlijk uitgebreid testen of je de stof beheerst. Er zijn verschillende type vragen, meerkeuze, ja/nee en nog veel meer. Is een antwoord onjuist dan legt het systeem uit hoe het wel zit." Uiteindelijk volgt de echte toets en krijgt de praktijkopleider de uitslag op haar computerscherm. "Op die manier kan ik zien of iemand nog verdere bijscholing nodig heeft", legt Van de Glind uit.

De voordelen van e-learning zijn evident. Een medewerker kan op elk moment dat hij zin en tijd heeft inloggen. Dat kan zowel thuis als tijdens het werk. "Natuurlijk, op de intensive care is het vaak druk, maar ook hier zijn er 's nachts rustige momenten waarop iemand wat kan lezen. In ieder geval is het een heel flexibele methode van bijscholing, die iedereen in zijn eigen tempo kan volgen."

Het is de bedoeling dat alle tweehonderd verpleegkundigen van de medium care en intensive care regelmatig een module afronden. "We denken aan vijf modules per jaar. Dat lijkt me goed haalbaar." Daarnaast blijven er natuurlijk andere vormen van bijscholing beschikbaar voor de medewerkers. "E-learning is bedoeld voor de theoretische leerstof, voor het trainen van vaardigheden is het bijvoorbeeld niet geschikt. Daar heb je andere methoden voor, maar voor het op peil houden van kennis is dit echt ideaal."

Monique Krinkels
bron: Tracer