GroenLinks

GroenLinks-klachtensite OV-chipkaart boekt record



De door GroenLinks beheerde website www.ov-chipklacht.nl boekte over de eerste maanden van 2010 een record van meer dan 1.000 klachten per maand. Veel meer dan de 700 maandelijkse klachten die de officiële ombudsman voor het OV via het OV-Loket ontving. Vooral studenten klaagden over de kaart, maar ook andere gebruikers stuiten nog steeds op veel problemen. GroenLinks wil dat financiële claims van studenten ruimhartig worden gehonoreerd. Ook is het te vroeg de strippenkaart in Amsterdam nu af te schaffen.

GroenLinks Tweede Kamerlid Ineke van Gent schrikt van de aanhoudende klachten. "GroenLinks heeft in januari tien concrete suggesties gedaan om de OV-chipkaart klantvriendelijker te maken. Op acht van de tien suggesties zegt minister Eurlings nu: kan niet, mag niet, wil ik niet. Niet gek dus dat het gedoe blijft aanhouden". GroenLinks wil de OV-chipkaart omvormen van een speeltje van de vervoersbedrijven tot een echte servicekaart voor reizigers. Zover is het helaas nog niet.

GroenLinks wil ook dat de staatssecretaris van Onderwijs Van Bijsterveld aan de Kamer toezegt dat studenten gecompenseerd worden voor financiële schade. "In antwoord op mondelinge vragen had Van Bijsterveld het pas nog alleen over schrijnende gevallen, waarbij de schuld evident bij een OV-bedrijf ligt. Die uitleg is mij niet ruim genoeg, studenten moeten als elke andere klant behandeld worden. Als er schade is, moet die worden vergoed", aldus Van Gent.

GroenLinks wil de strippenkaart in Amsterdam voorlopig behouden naast de chipkaart. "Het GVB scoort bijna 2,5% incomplete transacties. Dat gaat om 6,6 miljoen reizigers per jaar. Dat is me echt veel te veel", zegt Van Gent, die bovendien wijst op de 12,5 miljoen euro die het GVB daar jaarlijks aan overhoudt.

Meer informatie:
http://tweedekamer.groenlinks.nl/tien+verbeterpunten+voor+de+ov-chipkaa rt

De meest voorkomende klachten zijn;

* De klachteninstantie van DUO (voorheen IB-groep) en de Klantenservice van de (studenten) OV-chipkaart verwijzen vaak door naar elkaar bij klachten

* Er wordt beloofd binnen een X aantal werkdagen terug te bellen, maar dit gebeurt niet.

* Bij de klantenservice moet men vaak lang in de wacht staan. De telefoonkosten kunnen flink oplopen.

* Het ontvangen van de chipkaart duurt veel langer dan de 3 weken die ervoor staan. Het gaat soms om maanden. Dit zorgt ervoor dat reizigers in de problemen komen, zeker als zij verplicht zijn met de kaart te reizen. Ze draaien zelf op voor de extra reiskosten.
* Men constateert een flinke prijsstijging in de tarieven.
* Aflees- en opwaardeerapparatuur vaak defect of buiten werking.
* Veel mensen vergeten uit te checken.

* Het activeren van de kaart lukt vaak niet. Dit kan meerdere oorzaken hebben: DUO heeft het reisproduct nog niet klaargezet, de kaart zelf is defect of het opwaardeerapparaat is defect.
* Er zijn te weinig afleespaaltjes en opwaardeerautomaten, zeker in buitengebieden.

* Er is onduidelijkheid over het declareren van extra gemaakt reiskosten door studenten? Wat en hoe?

* De procedures voor het terugvragen van geld wanneer je vergeten bent uit te checken zijn onhandig, onlogisch en langdurig. En verschillen per vervoersmaatschappij. Bovendien kan je pas terugvragen vanaf een bedrag van EUR 5,- en wordt er EUR 2,50 aan administratiekosten in rekening gebracht.