GOC presenteert trendrapport in creatieve industie

22/04/2010 17:19

GOC

Beleving. Dat was het thema van de feestelijke presentatie van GOC's nieuwste trendrapport én de uitreiking van de CreAwards 2010. In film-, congres- en expocentrum CineMec in Ede overhandigde GOC de eerste exemplaren van de nieuwe editie van Trends in de creatieve industrie. Bovendien werden de beste leerbedrijven en praktijkopleiders van het jaar gehuldigd.

Beleving is het thema van de nieuwste Trends-editie. In ons dagelijks leven speelt beleving een steeds belangrijker rol. En de creatieve industrie maakt veel van die beleving mogelijk; in drukwerk, games, 3D-films, theaterproducties, noem maar op. Het thema van de presentatie in Ede lag dus voor de hand. Bezoekers werden ontvangen met de geur van verse cappuccino en later in de zaal met die van net ontsproten bloesem. Behendige straatartiesten zorgden voor een artistieke omlijsting. Als rode draad vertoonden zij bij ieder programmaonderdeel hun creatieve kunsten.

Nominaties

Het programma begon met een inspirerende presentatie van CineMec-directeur

Gerben Kuipers die schetste hoe beleving de ruimte krijgt in zijn film-, congres- en expocentrum. Aansluitend werden de genomineerden van de CreAwards 2010 bekend gemaakt, de prijzen die erkenning geven voor praktijkleren in de creatieve industrie.

Cees Verweij, voorzitter van Koninklijke KVGO, introduceerde de genomineerden voor de titel van Beste leerbedrijf 2010: 3Dimerce in Eindhoven, JVR Audiovisual in Roosendaal en apsbb in Heeswijk-Dinther. Vervolgens presenteerde Joke Hubert, voorzitter van FNV-Kiem, de genomineerden voor de titel Beste praktijkopleider 2010: Eskander Pouyan van Imago Printing, Anna Rotmans van JSO en Rahim Ali van TDS Printmaildata.

En ten slotte reikte CNV Dienstenbond-bestuurder Gert-Jan Seffinga een Award uit voor de speciale vermelding die de jury toekende aan Drukkerij Calff & Meischke in Amsterdam. Volgens de jury een bedrijf dat "het opleiden van huidige en toekomstige medewerkers centraal stelt en actief betrokken is bij het onderwijsveld." Bovendien waardeert de jury het dat de blik van Calff & Meischke niet alleen op Nederland is gericht maar dat stagiairs uit de hele wereld welkom zijn.

Trends in de creatieve industrie

En toen was het woord aan Hermien Mijnen en Jos Teunen, de auteurs van Trends in de creatieve industrie 2010. Mijnen begon met een korte introductie van de brede branche die creatieve industrie wordt genoemd en ging positief verder: "De Nederlandse creatieve industrie behoort tot de top 10 in de wereld." Ze schetste heel helder de snelle overgang van een postindustriële naar een creatieve economie. Waar geavanceerde techniek de beleving faciliteert en vooral technieken, producten en diensten bij elkaar brengt. Een helder voorbeeld: het maken van een film lijkt steeds meer op het maken van een game. En doordat bij online verspreiding van nieuws veel gebruik wordt gemaakt van beeld, neemt de vraag naar fotografie en videobeeld sterk toe. "Lineaire waardeketens worden netwerkstructuren", stelde Mijnen. "Het is een zoektocht naar het benutten van nieuwe technologie, nieuwe platforms en nieuwe verdienmodellen."

Sociale innovatie

Teunen sloot daarop aan met een presentatie over een ander thema dat centraal staat in de nieuwe Trends-editie: sociale innovatie. Belangrijk volgens Teunen vanwege de ontwikkeling van industrie naar kenniseconomie, de toenemende diversiteit op de arbeidsmarkt en een veranderende arbeidscultuur. Maar ook om het groeiende opleidingsniveau te benutten en om blijvend te kunnen concurreren op de wereldmarkt. Bij sociale innovatie denken veel mensen aan flexibele inzet van arbeid en het slimmer organiseren van werkprocessen. Daarnaast zijn volgens Teunen nieuwe product-marktcombinaties en een strategische oriëntatie van het bedrijf belangrijke thema's. De onderzoeker schetste de kenmerken van een innovatieve organisatie, gaf inzicht in botsende managementstrategieën en ging in op de samenstelling en de voor- en nadelen van teams. Helder werd dat in de zich snel ontwikkelende industrie die Hermien Mijnen schetste, sociale innovatie een belangrijke succesfactor is.

CreAwards

Na een 'walking dinner' werd het programma afgesloten met de bekendmaking van de winnaars van de CreAwards 2010. KVGO-voorzitter Cees Verweij overhandigde de prijs voor het Beste leerbedrijf aan apsbb. Hij citeerde het juryrapport dat het bedrijf roemt omdat het al haar medewerkers betrekt bij het opleiden van stagiairs. Waardering is er ook voor het startpakket dat het bedrijf nieuwe stagiairs aanbiedt en dat hen alle benodigde houvast geeft. Rahim Ali ontving ten slotte de award voor Beste praktijkopleider uit handen van Joke Hubert. "Een betrokken vakman die zich door zijn achtergrond prima kan verplaatsen in de huid van een stagiair", las zij voor uit het juryrapport. "Alle stagiairs krijgen bij hem een uitstekende kans om te slagen."

Belevingskist

Bij het vertrek werden de gasten getrakteerd op een belevingskist. Een mooie houten verpakking met een verrassende inhoud. Naast de nieuwe Trends in de creatieve industrie onder meer bijzondere thee die zich - ondergedompeld in het water - ontvouwt tot een fraaie bloem. Maar ook etherische olie, hotstones en chocolade koffieboontjes. Dit alles op een bedje van donsveren, dezelfde die de cover van de nieuwe Trends-editie sieren. Het was een aardig aandenken aan de bijzondere presentatie. En buitengewoon geschikt om ook thuis de beleving nog even vast te kunnen houden.

Alle informatie over de CreAwards 2010 is te vinden op www.creawards.nl. De nieuwe editie van Trends in de creatieve industrie is gratis te downloaden van de website van GOC: www.goc.nl/Trends.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.goc.nl

www.goc.nl