Ingezonden persbericht


|Datum | |
|                                           |21 april 2010                |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
Internationale samenwerking om aantal verkeersslachtoffers terug te dringen Den Haag tekent Europees Handvest Verkeersveiligheid

Wethouder Peter Smit (Verkeer) tekent op donderdag 22 april a.s. tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidcongres in Rotterdam het European Road Safety Charter (ERSC). Daarmee schaart de gemeente Den Haag zich achter het initiatief om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Europa met 25.000 levens terug te dringen. Smit: "We richten ons vooral op de kwetsbare groepen in het verkeer, zoals kinderen, voetgangers en fietsers. Om het voor hen veiliger te maken, richten we bijvoorbeeld alle Haagse woonwijken in als 30 km-gebied en pakken we onveilige verkeerssituaties in de stad aan. Ook is er een uitgebreid aanbod aan verkeerslessen voor kinderen én voor volwassenen, met bijvoorbeeld dode hoeklessen en speciale lesdagen voor jonge automobilisten."

Het Europees Handvest is een zogenaamd participatief platform. Het werd in 2004 in het leven geroepen door de Europese ministers van verkeer. Het doel is om het huidige aantal van 39.000 verkeersdoden te verminderen. Bedrijven, verenigingen, onderzoekscentra en overheidsinstellingen kunnen via concrete acties verbinden aan het platform. De intentieverklaring van Den Haag bestaat uit het Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2008-2011 en de Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid 2008-2009 en 2010-2011. De gemeente wil bijdragen aan het gemeenschappelijk doel om levens te redden door veiligheid op wegen en locaties met een relatief hoog risico te verbeteren. Het blijkt dat vooral winkelstraten en drukke verkeerswegen zonder fietspaden een hoog risico hebben. De hoogste prioriteit krijgen belangrijke fiets- en schoolroutes.