Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Air Doll
Kore-eda Hirokazu bewerkt mangaverhaal

Voor Air Doll (2009) baseerde de Japanse regisseur Kore-eda Hirokazu zich op een verhaal van striptekenaar Goda Yoshiie. Hierin komt een opblaaspop tot leven, die verliefd wordt op een videotheekmedewerker. Net als in zijn eerdere films Still Walking en Distance weet Kore-eda te ontroeren door zijn lichte aanpak van grote thema's. Ter gelegenheid van de uitbreng van Air Doll is in EYE Film Instituut Nederland een aantal eerder in Nederland vertoonde Kore-eda-titels te zien. Air Doll, vanaf 29 april te zien in EYE, Vondelpark 3 (Amsterdam), Filmhuis Den Haag, Plaza Futura (Eindhoven) en LUX (Nijmegen). Programma Kore-eda Hirokazu, vanaf 22 april te zien in EYE, Vondelpark 3, Amsterdam.

Hideo, een norse ober van middelbare leeftijd, bewoont een wat armoedig appartement in Tokio. Zijn enige gezelschap is een levensgrote opblaaspop, die hij als zijn vrouw beschouwt. Hij praat tegen haar, stopt haar in bad en bedrijft de liefde met haar wanneer hij van zijn werk komt. Aan deze eenzijdige affaire komt een einde wanneer de pop ('Nozomi') tot leven komt. Nozomi ervaart het leven met de onbevooroordeelde blik van een pasgeborene, wordt verliefd op videotheekmedewerker Junichi en beleeft een romantische liefde waaraan niets menselijks vreemd lijkt.

Lichtvoetige aanpak
Voor Air Doll baseerde de Japanse regisseur Kore-eda Hirokazu zich op een mangaverhaal van striptekenaar Goda Yoshiie, 'The Pneumatic Figure of A Girl' (2000). Het verhaal over de tot leven gekomen sekspop (vertolkt door de Zuid-Koreaanse actrice Du-na Bae) bood de regisseur, naar eigen zeggen, een uitgelezen kans zijn visie op de hedendaagse samenleving te verbeelden. Het is de eerste keer dat Kore-eda Hirokazu zich niet op een eigen scenario beroept. Net als in zijn eerdere producties Still Walking (2008) en Nobody Knows (2004) snijdt hij in Air Doll grote thema's als liefde, verlangen en verlies aan. Door zijn lichtvoetige, invoelende aanpak weet de regisseur ('Wat is een mens? Wat is de betekenis van ons bestaan?') zijn publiek steeds te ontroeren. Air Doll werd geselecteerd voor het prestigieuze Un Certain Regard-programma van het Cannes-filmfestival, waar de film in première ging.

Bijprogramma
Ter gelegenheid van de uitbreng van Air Doll is in EYE een aantal eerder in Nederland vertoonde Kore-eda-titels te zien. Op het programma staan voorstellingen van Kore-eda's debuutfilm Maborosi (1995), After Life (1998), Nobody Knows en Still Walking. (Zie bijlage)

Over de regisseur
Kore-eda Hirokazu (Tokio, Japan, 1962) studeerde letteren aan de Waseda Universiteit en maakte verschillende (bekroonde) documentaires voor de Japanse televisie. Zijn speelfilmdebuut Maborosi (1995) won prijzen op de filmfestivals van Venetië en Chicago. Inmiddels heeft Kore-eda als schrijver, regisseur, editor en producer wereldwijd succes geboekt; After Life (1998), Distance (2001) en Nobody Knows (2004) vielen veelvuldig in de prijzen en werden door EYE Film Instituut Nederland uitgebracht, evenals Still Walking. De regisseur werkt graag met niet-professionele acteurs en vermengt fictie soms met documentaire opnames.

Air Doll (Kûki ningyô) (Japan 2009)
35mm - kleur - 116'
Japans gesproken, Nederlands ondertiteld

Regie Kore-eda Hirokazu
Scenario Kore-eda Hirokazu, naar het oorspronkelijke verhaal van Goda Yoshiie Producent Kore-eda Hirokazu, Toshiro Uratani Camera Ping Bing Lee
Art-direction Yohei Taneda
Geluid Yutaka Tsurumaki
Muziek World's End Girlfriend
Montage Kore-eda Hirokazu
Met Du-na Bae, Arata, Itao Itsuji, Odagiri Joe e.a.