Ingezonden persbericht


Persbericht

Onderzoek WebAds toont 38% verhoging zichtbaarheid online reclame uitingen Online advertising veel effectiever door beter Umfeld en advertentiepositie

Amsterdam, 22 april 2010 - De zichtbaarheid van online reclame uitingen binnen het WebAds netwerk is in een jaar tijd met gemiddeld 38% verbeterd. Dat blijkt uit het onlangs afgeronde grote WebAds Visibility onderzoek. Het onderzoek is een herhaling van een soortgelijk onderzoek dat WebAds een jaar geleden als eerste exploitant op deze schaal liet uitvoeren. Het indrukwekkende verschil in zichtbaarheid ten opzichte van een jaar geleden is deels het resultaat van verbeteringen in de samenstelling van het netwerk van WebAds. Redactionele pagina's worden veel langer bekeken dan bijvoorbeeld pagina's op sociale sites of functionele sites. WebAds heeft nu nog meer redactionele titels in het netwerk opgenomen. Ook special interest sites, bijvoorbeeld voor jongeren, worden veel langer bekeken. WebAds heeft ook de advertentieposities tegen het licht gehouden en met ingang van 2010 werd afscheid genomen van de Full Banner.

Tjeerd Kooij, Managing Partner WebAds: "Adverteerders verwachten dat hun online reclame uitingen altijd goed gezien worden. Maar er zijn nogal wat factoren van invloed op de zichtbaarheid van een advertentie. Daarover weten we steeds meer. Die kennis gebruiken we om ons eigen netwerk verder te verbeteren, waardoor de contactduur sterk toeneemt. Door de advertentieposities te optimaliseren stijgt de kans dat de uiting daadwerkelijk wordt bekeken. Het levert ook waardevolle informatie op voor adverteerders en mediabureaus. We wisten al dat redactionele pagina's tot twee keer langer bekeken worden dan bijvoorbeeld pagina's op een sociale site of een functionele site. Ook special interest sites worden veel langer bekeken. We zien dat niet alleen bij redactionele B2B websites, maar ook binnen het jongerensegment, met titels als Leerlingen.com, Fok.nl, Scholieren.com en TMF.nl. Deze redactionele jongerensites worden per pagina veel langer bekeken dan pagina's in social networks. Ook pag ina's binnen het lifestyle/gezondheidssegment, zoals Gezondheidsplein en Medicinfo worden veel langer bekeken."

Minder posities, grotere formaten
Het advertentieformaat is van grote invloed op de zichtbaarheid van een online uiting. Rectangle en Leaderboard zijn veelal het langst goed zichtbaar (meer dan 75%). De Skyscraper doet het als formaat het minst goed. Dit formaat is gemiddeld korter in beeld en vaak beperkt of niet zichtbaar op de pagina. WebAds is met ingang van 2010 gestopt met het aanbieden van de zogenaamde Full Banner, met name vanwege de beperkte mogelijkheden en daarmee geringe impact van dit formaat. Tjeerd Kooij: "Wij zien al langere tijd dat de meeste impact wordt bereikt met minder uitingen op een pagina enerzijds en grotere formaten anderzijds. Daarop optimaliseren we voortdurend onze websites en we adviseren adverteerders en bureaus over de campagne inzet met de meeste impact."

Tijdstip van de dag
Naast het type website is ook het tijdstip van de dag van invloed op de tijd dat men een pagina bekijkt. 's Middags en 's avonds is de duur 10% langer dan 's nachts en 's ochtends. Met name opvallend is dat men in de vroege ochtenduren tussen 6 en 9 uur korter een pagina bezoekt. Dit verschil in de duur van een paginabezoek tussen de dagdelen is bij functionele en redactionele sites groter dan bij sociale sites.

Achtergrond onderzoek
Deze tweede Visibility meting is in het eerste kwartaal van 2010 over het gehele WebAds netwerk uitgevoerd. Vorig jaar heeft WebAds in dezelfde periode een vergelijkbaar onderzoek ingezet. AdRime heeft data voor de Visibility meting verzameld op basis van ruim 9 miljoen online uitingen.

WebAds in Nederland
WebAds verkoopt als media exploitant advertentieruimte namens ruim 130 kwalitatieve sites op internet en op de mobiele telefoon. Uitgevers en sites waarvoor WebAds de advertentieverkoop verzorgt zijn o.a. MTV, TMF, DePers, IEX, Voetbal International, ZDNet, Mamaenzo en Blog.nl. Met dit brede netwerk aan sites bereikt het bedrijf maandelijks 6,5 miljoen Nederlanders en biedt daarmee één loket aan adverteerders, media- en reclamebureaus om hun reclamecampagnes effectief in te zetten. Vier belangrijke pijlers binnen het WebAds netwerk zijn: Digitale Dagbladen, Gezin, Jongeren en B2B. Internet en de mobiele telefoon zijn niet meer uit het leven van de consument weg te denken en kunnen dan ook niet ontbreken in de mediamix van de adverteerder. In de 12 jaar van het bestaan van WebAds is veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en wat niet werkt op internet. WebAds steekt bewust veel tijd in de ontwikkeling van nieuwe advertentievormen en onderzoek. Hierdoor weet WebAds exact waar, wanneer en hoe doelgroepen het beste te bereiken zijn. Door de mogelijkheden en effecten van online media inzichtelijk te maken, wordt interactive advertising vergelijkbaar met traditionele media. WebAds heeft vestigingen in Amsterdam, Londen, Milaan en Madrid. Meer informatie op www.webads.nl of www.webads.eu.