Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

Vragenlijst vaste en mobiele gespreksopbouw voor 0800 en 090x/18xy-nummers

22 april 2010

Inhoudsopgave


1 Inleiding......................................................................................................................... 1
1.1 Doel en inhoud van deze vragenlijst ................................................................................... 1
1.2 Verplichting tot antwoorden
................................................................................................. 1
1.3 Overige aanbieders ............................................................................................................. 2
1.4 Vertrouwelijkheid van de antwoorden ................................................................................. 4
1.5 Verdere procedure .............................................................................................................. 4
1.6 Vragen over de vragenlijst en contactpersoon OPTA ......................................................... 4
2 Algemene vragen ......................................................................................................... 4
2.1 Gespreksopbouw leveren.................................................................................................... 4 2.1.1 0800-nummers ........................................................................................................ 5 2.1.2 090x/18xy-nummers ................................................................................................ 5 2.2 Gespreksopbouw afnemen ................................................................................................. 5 2.2.1 0800-nummers ........................................................................................................ 6 2.2.2 090x/18xy-nummers ................................................................................................ 6
3 Marktanalyse gerelateerde vragen ............................................................................. 7 3.1 Algemeen
.......................................................................................................... 7 3.2 0800-nummers .................................................................................................................... 7 3.3 090x/18xy-nummers
............................................................................................................ 8




Vragenlijst 0800 en 090x/18xy-nummers


1 Inleiding

1.1 Doel en inhoud van deze vragenlijst

1. Het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) wil een beter begrip krijgen van het bellen (de gespreksopbouw) van 0800 en 090x/18xy-nummers1 op mobiele en vaste netwerken. Dit document bevat vragen om informatie te vergaren over deze markten. Het college heeft deze vragenlijst eerder aangekondigd in randnummer 26 van de vragenlijst Marktanalyse vaste en mobiele gespreksafgifte.2

2. De aanleiding van deze vragenlijst zijn de recente klachten die het college heeft ontvangen over met name de tarieven van mobiele gespreksopbouw op deze nummers. Deze tarieven zouden in de ordegrootte van 25 cent liggen.

3. Het college verzoekt u de vragen te beantwoorden. Vragen die specifiek zijn bedoeld voor bepaalde aanbieders, zijn aan het begin gemarkeerd met een vetgedrukte tekst. Voor de gespreksopbouw leverende partij (het netwerk van de beller) (aangegeven als ) of voor de afnemende partij (aangegeven als ). Ook heeft het college onderscheid gemaakt tussen 0800 en 090x/18xy-nummers.

4. Het college verzoekt u ook zaken die niet in deze vragenlijst worden behandeld en die naar uw mening wel relevant zijn, thans in reactie op deze vragenlijst te vermelden.
1.2 Verplichting tot antwoorden

5. Het college heeft de in Tabel 1 genoemde bedrijven aangeschreven met een vordering van de in dit document gevraagde informatie. Dit betreffen partijen met meer dan 5 % marktaandeel op de retailmarkt voor vaste of mobiele telefonie. Al deze bedrijven zijn verplicht alle vragen in dit document te beantwoorden, tenzij expliciet is aangegeven dat de vraag facultatief is of alleen is bedoeld voor bepaalde aanbieders. Facultatieve vragen zijn aangegeven met de markering . Bedrijf
KPN
Ziggo
UPC
T-Mobile
Vodafone
Tabel 1 Partijen met een verplichting om te antwoorden


1 In dit verband staan x en y voor een nummer. Zo gaat het om 0900, 0906 en 0909-nummers.
2 OPTA/AM/2009/202661, Marktanalyse vaste en mobiele gespreksafgifte, FTA-MTA-2010, Vragenlijst, 16 oktober 2009.




Vragenlijst 0800 en 090x/18xy-nummers


1.3 Overige aanbieders

6. Deze vragenlijst is verder verstuurd aan vaste en mobiele partijen waar ook de vragenlijst voor gespreksafgifte aan is verstuurd. Deze aanbieders zijn opgenomen in Tabel 2. Tevens zijn in deze tabel platformaanbieders3 opgenomen. Het college heeft ervoor gekozen om de vragenlijst aan een selectie van platformaanbieders te sturen op basis van grootte.
7. Verder wordt in Tabel 34 een lijst genoemd met resellers van platformdiensten5, nummerhouders6 en nummergebruikers7. Het college heeft ervoor gekozen om ook deze selectie te maken op basis van grootte. De vragen zijn tevens op de website geplaatst zodat een ieder kan reageren.
8. Schematisch ziet de relatie er als volgt uit. Hierbij zitten in sommige relaties tussen de platformaanbieder en nummergebruiker nog een reseller van platformdiensten en/of nummerhouder in een administratieve rol.


Figuur 1: Schematische relatie

9. Hoewel de genoemde partijen niet verplicht zijn tot het beantwoorden van de vragen, verzoekt het college deze bedrijven wel de vragen te beantwoorden. Bedrijf Bedrijf
6G MOBILE BV Online Breedband B.V. ACN Europe B.V. Orange Business Netherlands B.V. Barablu Benelux Ltd Ortel Telecom Internationaal B.V. BBned N.V. PLEX Telecom B.V. BT Nederland N.V. Primus Nederland B.V. CAIW Diensten B.V. Priority Telecom Netherlands B.V. Colt Telecom B.V. RoutIT B.V.


3 Platformaanbieder: degene die een 0800, 090x of 18xy aansluit.
4 Partijen die al eerder genoemd zijn worden niet nogmaals in de tabel erna genoemd.
5 Intermediairs van platformdiensten: degene die de platformdienst doorverkoopt.
6 Nummerhouder: degene aan wie het nummer is toegekend.
7 Nummergebruiker: degene die het nummer daadwerkelijk gebruikt. Dit kan dezelfde partij zijn als de nummerhouder, maar dit hoeft niet.




Vragenlijst 0800 en 090x/18xy-nummers

Coolwave Communications B.V. Scarlet Telecom B.V. Easynet Nederland B.V. Schiphol Telematics EDPnet B.V. Solcon Internetdiensten B.V. Edutel B.V. SpeakUp B.V. Elephant Talk Communications Superfoon B.V. EspritXB Tele2 Nederland B.V. Global Call B.V. Teleena Holding B.V. Global-E B.V. Telio Netherlands B.V. GnTel B.V. Tismi B.V. Hilf Telecom B.V. U-wiss B.V. Infopact Netwerkdiensten B.V. Verizon Nederland B.V. Lancelot Telecom B.V. Wavecrest Netherlands B.V. Lycamobile Netherlands Ltd.
Tabel 2 Andere aangeschreven MTA-FTA aanbieders en platformaanbieders

Bedrijf Bedrijf ABN AMRO Bank N.V. Naamnummers B.V. Achmea Verzekeringsholding N.V. Orcavoice B.V. Albacom B.V. Pay123 Allfree B.V. Pek B.V. ANWB B.V. Premium XS B.V. Atlantic Holding B.V. PTI Holding B.V. Belfabriek B.V. Sanoma Uitgevers B.V. Byteplanet.Com B.V. Saxophone N.V. Callfactory B.V. Securitas Alert Services B.V. Cardamine B.V. SenseMakers B.V. Comsys Nederland B.V. Solaris Systems B.V. Coöperatieve Vereniging Interconnection U.A. TargetMedia B.V. Dia Services B.V. Telefuture Nederland B.V. Easytel B.V. Telerama Holland B.V. Empetrum Web Solutions B.V. Teleron Telecom B.V. Flatbox Facilities B.V. TeleSwitch V.o.f. Fortis Bank (Nederland) N.V. TeleVolume B.V. H.P. Intermedia B.V. Telserv B.V. IDT Dutch Holdings B.V. The Greenery B.V. IP-Only Telecommunication Networks AB The Sound of Data B.V.




Vragenlijst 0800 en 090x/18xy-nummers

ISS Contact Centers B.V. Tintel B.V. Massxess B.V. T.L.I. N.V. Maxe B.V. Topclick-Nederland B.V. MCXess B.V. Translease International Limited Mechelkeskamp B.V. Tutch Mobile Media B.V. Media Connect B.V. Van Larenfort Beheer B.V. Mediair Connect MC B.V. VDI Solutions B.V. Microsoft B.V. Voicedata B.V

Midhold B.V. Voys Telecom Mobillion B.V. Wetters Duiven B.V. MTel B.V. Zilveren Kruis Dienstverl. Ziekenfonds Verz. N.V. MTTM Partners B.V.
Tabel 3 Aangeschreven resellers van platformdiensten en nummerhouders
1.4 Vertrouwelijkheid van de antwoorden

10. De antwoorden beschouwt het college als openbaar tenzij u expliciet en gemotiveerd aangeeft dat bepaalde informatie bedrijfsvertrouwelijk is. Het college verzoekt u om dit duidelijk te markeren en aan te geven waarom de informatie bedrijfsvertrouwelijk is. Indien (onderdelen van) uw antwoorden vertrouwelijk zijn dan dient naast de vertrouwelijke versie van de antwoorden ook een openbare versie te worden verstrekt.

1.5 Verdere procedure

11. Op basis van de antwoorden van deze vragenlijst zal het college bepalen of er eventueel een marktanalysetraject wordt opgestart.

1.6 Vragen over de vragenlijst en contactpersoon OPTA
12. Indien u vragen hebt over deze vragenlijst, dan kunt u contact opnemen met de heer Barker (070 ­ 315 35 30), e-mail: r.barker@opta.nl.

2 Algemene vragen

2.1 Gespreksopbouw leveren

13. Het college ziet het leveren van gespreksopbouw als de dienst die een mobiele of vaste aanbieder levert, zodat een beller het 0800, 090x of 18xy-nummer kan bereiken.8 Eerst worden vragen gesteld over de situatie van 0800 en daarna volgen vragen over 090x/18xy-nummers.


8 Zie paragraaf 1.3 voor een toelichting van de gehanteerde begrippen.




Vragenlijst 0800 en 090x/18xy-nummers


14. Deze paragraaf dient alleen te worden beantwoord door de bedrijven die gespreksopbouw leveren.

15. Voor zover deze vragen gaan over het aanleveren van afzet en omzet gaan de vragen specifiek over het jaar 2009.
2.1.1 0800-nummers


1. Levert u gespreksopbouw naar 0800-nummers?
2. Met wie interconnecteert u hierbij direct?
3. Wat was uw totale afzet (aantal minuten en aantal oproepen) en totale omzet aan 0800-nummers in 2009? Graag een onderscheid maken tussen vaste en mobiele minuten.
4. Welke tarieven rekent u voor gespreksopbouw? Vermeld uw hele tariefplan met alle tariefcomponenten.

5. Indien de tarieven worden gedifferentieerd per afnemer van de dienst, vermeld dan de gedifferentieerde tarieven en de reden van de differentiatie.
6. Kunt u een inschatting geven van de verandering van de tarieven de afgelopen vijf jaar?
2.1.2 090x/18xy-nummers


7. Levert u gespreksopbouw naar 090x/18xy-nummers?
8. Met wie interconnecteert u hierbij direct?
9. Wat was uw totale afzet (aantal minuten en aantal oproepen) en totale omzet aan 090x/18xy- nummers in 2009? Graag een onderscheid maken tussen vaste en mobiele minuten.
10. Welke tarieven rekent u voor gespreksopbouw? Vermeld uw hele tariefplan met alle tariefcomponenten.

11. Indien de tarieven worden gedifferentieerd per afnemer van de dienst, vermeld dan de gedifferentieerde tarieven en de reden van de differentiatie.
12. Kunt u een inschatting geven van de verandering van de tarieven de afgelopen vijf jaar?
2.2 Gespreksopbouw afnemen

16. Deze vragen gaan specifiek over het afnemen van gespreksopbouw. Dit gaat in dit geval niet alleen om de directe koppeling tussen de twee netwerken, maar ook om de nummergebruiker die via




Vragenlijst 0800 en 090x/18xy-nummers

diverse schakels deze dienst afneemt, dus wordt gebeld. Eerst worden vragen gesteld over de situatie van 0800 en daarna volgen vragen over 090x/18xy-nummers.9
17. Deze paragraaf dient alleen te worden beantwoord door de bedrijven die direct of indirect gespreksopbouw afnemen. Dit kan zijn door als nummerhouder of -gebruiker te worden gebeld op een nummer of door als platformaanbieder of reseller van platformdiensten het verkeer te verzorgen.
18. Voor zover deze vragen gaan over het aanleveren van afzet en omzet gaan de vragen specifiek over het jaar 2009.

2.2.1 0800-nummers


13. Neemt u gespreksopbouw naar 0800-nummers af? Voor vast en mobiele gesprekken?
14. Welke rol(len) vervult u? Bent u netwerkaanbieder, platformaanbieder, reseller van platformdiensten, nummerhouder en/of nummergebruiker?
15. Met wie interconnecteert u hierbij (als platformaanbieder of netwerkaanbieder) direct? Of (als reseller van platformdiensten, nummerhouder, nummergebruiker) wie is u platformaanbieder?
16. Wat was uw totale afname (aantal minuten) en totale omzet aan 0800-nummers in 2009? Graag onderscheid maken tussen vaste en mobiele minuten.
17. Welke tarieven betaalt u daarvoor? Indien u meerdere tarieven daarvoor betaalt geef dan aan wat de verschillende tarieven zijn.

2.2.2 090x/18xy-nummers


18. Neemt u gespreksopbouw naar 090x/18xy-nummers af? Voor vast en mobiele gesprekken?
19. Welke rol(len) vervult u? Bent u netwerkaanbieder, platformaanbieder, reseller van platformdiensten, nummerhouder en/of nummergebruiker?
20. Met wie interconnecteert u hierbij (als platformaanbieder of netwerkaanbieder) direct? Of (als reseller van platformdiensten, nummerhouder, nummergebruiker) wie is u platformaanbieder?
21. Wat was uw totale afname (aantal minuten) en totale omzet aan 090x/18xy-nummers in 2009? Graag onderscheid maken tussen vaste en mobiele minuten.
22. Welke tarieven betaalt u daarvoor? Indien u meerdere tarieven daarvoor betaalt geef dan aan wat de verschillende tarieven zijn.


9 Zie paragraaf 1.3 voor een toelichting van de gehanteerde begrippen.




Vragenlijst 0800 en 090x/18xy-nummers

3 Marktanalyse gerelateerde vragen
3.1 Algemeen

23. Is er naar uw mening sprake van separate relevante markten voor gespreksopbouw op afzonderlijke netwerken voor bellen naar 0800, 090x en 18xy-nummers? Graag toelichten 24. Ziet u deze nummerreeksen als substituten voor elkaar? 3.2 0800-nummers

25. Hoe worden de tarieven voor deze 0800-dienst bepaald? Welke vorm van concurrentie ondervindt de opbouwende partij daarbij?
26. Zijn er voor de afnemers van de 0800-nummer opbouwdienst alternatieven? 27. Ziet u dat nummergebruikers bijvoorbeeld overstappen naar 0900-nummers of juist eerder een
0900-nummer nemen? Waarom wel/niet?
28. Hoe werken de gespreksopbouwtarieven voor 0800-nummers door in de retail- en wholesaletarieven die uw abonnees/afnemers betalen? Maak daarbij onderscheid tussen vaste en mobiele gesprekken.
29. Met welk percentage verandert de afzet van de dienst mobiele en vaste gespreksopbouw indien de tarieven daarvan met 10% stijgen?10 Graag indien mogelijk illustreren met daadwerkelijke prijsveranderingen en de mate waarin uw afzet daar daadwerkelijk op heeft gereageerd.

19. Voor verkeer van eindgebruikers naar 0800-informatienummers wordt gebruik gemaakt van een originating-model ter verrekening van de kosten. Voor dit verkeer krijgt de aanbieder van het netwerk waar het verkeer origineert een vergoeding. Alleen de tarieven voor verkeer dat ontspringt op het netwerk van KPN zijn thans gereguleerd.11 Voor deze originating (gespreksopbouw) dienst lijken de marktomstandigheden op die voor gespreksafgifte. De aanbieders van deze diensten lijken weinig prikkels te hebben voor het hanteren van redelijke tarieven. Immers, de tarieven voor gespreksopbouw voor deze diensten voor een netwerk A worden in het geheel niet doorberekend aan de bellers op netwerk A. De kosten van het originerende en terminerende netwerk moeten vervolgens door de nummergebruiker, die het nummer daadwerkelijk gebruikt, worden betaald.


10 Of anders geformuleerd: wat is de prijselasticiteit voor gespreksafgifte op deze categorieën nummers?
11 Zie WPC-IIa, tariefplafonds regional access 0800/0900 en customer billing blz. 52 en 53.




Vragenlijst 0800 en 090x/18xy-nummers

30. In hoeverre kan de nummerhouder of -gebruiker invloed uitoefenen op de prijs die hij aan het netwerkaanbieder van de beller moet betalen? Wat zijn de opties om de prijs naar beneden te krijgen?
31. Hoe ziet u dit voor de platformaanbieder ofwel het terminerende netwerk? 32. Ziet u hierbij een verschil tussen vaste en mobiele gespreksopbouw? 33. Denkt u dat een gespreksopbouwende partij kan weigeren de opbouwdienst direct aan een netwerkaanbieder (terminerende netwerk) te leveren? Hebt u dit zelf ervaren? 34. Lijkt regulering van deze markt u passend? Zo ja, waarom en welke? 35. Welke invloed verwacht u op uw eigen retailtarieven (en retailtariefstructuur) indien de tarieven van gespreksopbouw naar 0800-nummers dalen? Graag toelichten hoe en waarom die veranderingen optreden en in welke mate zij afhankelijk zijn van de omvang van de daling. Geef zo precies mogelijk aan hoe dit doorwerkt op verschillende aanbiedingen en tariefelementen. 36. Welke andere effecten verwacht u bij verlaging van uw tarieven voor opbouw naar
0800-nummers?
3.3 090x/18xy-nummers

37. Hoe worden de tarieven voor deze 090x/18xy-dienst bepaald? Welke vorm van concurrentie ondervindt de opbouwende partij daarbij?
38. Zijn er voor de afnemers van de 090x/18xy-nummers opbouwdienst alternatieven? 39. Hoe werken de gespreksopbouwtarieven voor 090x/18xy-nummers door in de retail- en wholesaletarieven die uw abonnees betalen? Maak daarbij onderscheid tussen vaste en mobiele gesprekken.
40. Met welk percentage verandert de afzet van de dienst mobiele en vaste gespreksopbouw indien de tarieven daarvan met 10 % stijgen?12 Graag indien mogelijk illustreren met daadwerkelijke prijsveranderingen en de mate waarin uw afzet daar daadwerkelijk op heeft gereageerd.

20. Voor verkeer van eindgebruikers naar 090x/18xy-nummers wordt gebruik gemaakt van een originating model ter verrekening van de kosten. Voor dit verkeer krijgt de aanbieder van het netwerk waar het verkeer origineert een vergoeding. Alleen de tarieven voor verkeer dat ontspringt op het netwerk van KPN zijn thans gereguleerd.13 Voor deze originating (gespreksopbouw) dienst lijken de


12 Of anders geformuleerd: wat is de prijselasticiteit voor gespreksafgifte op deze categorieën nummers?
13 Zie WPC-IIa, tariefplafonds regional access 0800/0900 en customer billing blz. 52 en 53.




Vragenlijst 0800 en 090x/18xy-nummers

marktomstandigheden op die voor gespreksafgifte. De aanbieder van deze diensten lijken weinig prikkels te hebben voor het hanteren van redelijke tarieven. Immers, de tarieven voor gespreksopbouw voor deze diensten voor een netwerk A worden maar deels doorberekend aan de bellers op netwerk A. De overige kosten van het originerende en terminerende netwerk moeten vervolgens door de nummergebruiker worden betaald.

41. In hoeverre kan de nummerhouder of -gebruiker invloed uitoefenen op de prijs die hij aan het netwerkaanbieder van de beller moet betalen? Wat zijn de opties om de prijs naar beneden te krijgen?
42. Hoe ziet u dit voor de platformaanbieder ofwel het terminerende netwerk? 43. Ziet u hierbij een verschil tussen vaste en mobiele gespreksopbouw? 44. Denkt u dat een gespreksopbouwende partij kan weigeren de opbouwdienst direct aan een netwerkaanbieder (terminerende netwerk) te leveren? Hebt u dit zelf ervaren? 45. Lijkt regulering van deze markt u passend? Zo ja, waarom en welke? 46. Welke invloed verwacht u op uw eigen retailtarieven (en retailtariefstructuur) indien de tarieven van gespreksopbouw naar 090x/18xy-nummers dalen? Graag toelichten hoe en waarom die veranderingen optreden en in welke mate zij afhankelijk zijn van de omvang van de daling. Geef zo precies mogelijk aan hoe dit doorwerkt op verschillende aanbiedingen en tariefelementen. 47. Welke andere effecten verwacht u bij verlaging van uw tarieven voor opbouw naar 090x/18xy- nummers?