Politie Zaanstreek-waterland

Inwoners Zaanstreek-Waterland voelen zich veiliger dan inwoners in de rest van het land.

Zaanstreek-Waterland, 23-04-2010 o Inwoners Zaanstreek-Waterland voelen zich veiliger dan inwoners in de rest van het land.

Uit de Integrale Veiligheidsmonitor 2009 (IVM)* die het CBS op initiatief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft gehouden, blijkt dat de inwoners van de regio Zaanstreek-Waterland zich gemiddeld veiliger voelen dan inwoners in de rest van Nederland.
Het percentage inwoners van Zaanstreek-Waterland dat zich vaak onveilig voelt is ten opzichte van 2008 gedaald en staat nu op 1,2%.

Publieks Service Punten
De ondervraagden gaven aan in 2009 meer aangifte te hebben gedaan en vertelden dat hun meldingsbereidheid was gestegen. Een verklaring hiervoor kan in de uitbreiding van de mogelijkheden van
internetaangifte liggen. Ook zijn er in 2009 Publieks Service Punten geopend die 24 uur zijn geopend voor publiek.
Volgens het rapport is het aantal inwoners dat slachtoffer is geworden van criminaliteit gestegen. Uit de jaarcijfers van de politie Zaanstreek-Waterland blijkt echter dat het aantal aangiften van criminaliteit licht is gedaald. Het tegengaan van geweld in de publieke ruimte is en blijft een speerpunt van de politie.
In 2009 heeft de prioriteit gelegen bij het tegengaan en oplossen van overvallen. Daarbij is veelvuldig de hulp ingeroepen van het publiek. Dit heeft er onder meer toe geleid dat er meer informatie bij de politie is binnengekomen, waardoor de politie haar informatiepositie heeft kunnen versterken. Het heeft ook geleid tot een hoger aantal meldingen van verdachte situaties.

Woninginbrakenteam
De respondenten hebben aangegeven vaker slachtoffer geworden te zijn van zogenaamde vermogensdelicten, zoals autokraken, zakkenrollerij en woninginbraken. Om de woninginbraken tegen te gaan is eind 2009 een speciaal woninginbrakenteam opgericht. Het team werkt nauw samen met de omringende korpsen en onlangs er is in samenwerking met de politie Amsterdam Amstelland een aantal aanhoudingen verricht. De politie attendeert het publiek op zakkenrollers en autokrakers via het uitdelen van preventiemateriaal en berichten in de media.

Klantcontacten
Burgers zijn minder tevreden bij het doen van aangifte (8% daling). Dit is een landelijke trend. De invoering van het nieuwe
politieverwerkingssysteem heeft gezorgd voor langere wachttijden aan de balie. De kinderziektes zijn inmiddels uit het systeem verwijderd. De politie heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van het contact met de klanten op straat. Onder meer door trainingen onder het personeel te verzorgen. Dit vertaalt zich in het percentage mensen dat tevreden is over het laatste politiecontact op straat en de wijze waarop de politie handhaaft. Dat percentage is met 12,5% gestegen.

Integraal Veiligheidsbeleid
Het korps investeert in integraal veiligheidsbeleid. De samenwerking met de gemeente is geïntensiveerd zodat er nog beter zicht is op wat er in een wijk speelt en daar ook snel op gereageerd kan worden. De ondervraagden vinden de leefbaarheid in de buurt iets verbeterd ten opzichte van 2008. Buurtproblemen zijn niet toegenomen en de sociale overlast is afgenomen. De invoering van de Wet Tijdelijk Huisverbod in 2009 kan daaraan bijgedragen hebben. Bij huiselijk geweld kan nu, om verdere escalatie te voorkomen, de geweldpleger tijdelijk de toegang tot de woning worden ontzegd. Het huisverbod is vorig jaar 47 keer opgelegd in de regio.
Ook is het Veiligheidshuis in 2009 geopend waarin de politie, openbaar ministerie, gemeenten, kinderbescherming en jeugdzorg de krachten hebben gebundeld. Om veelplegers, plegers van huiselijk geweld, jeugd en ex-gedetineerden beter en efficiënter te kunnen aanpakken.

Voor politiekorps Zaanstreek-Waterland is de uitkomst van de Integrale Veiligheidsmonitor 2009 aanleiding om de burger in de regio nog meer centraal te stellen en daarmee een hogere score voor het jaar 2010 te realiseren. Met name de tevredenheid van de burger over het meest recente politiecontact moet omhoog. In 2009 was ruim 52% van de ondervraagden zeer tevreden. Dat was 2,5 minder dan in 2008. Het korps streeft ernaar om in 2010 minimaal naar het niveau van 2008 terug te keren.


---

---
------------------------------

Noot voor de redactie