Stichting Wakker Dier

C1000 halverwege aan kop kattenvoerprijs
(23 april 2010)
C1000 gaat halverwege de kattenvoerprijs-verkiezing van Wakker Dier ruim aan kop. C1000 verkocht afgelopen 6 weken het vaakst vlees onder de prijs van kattenvoer. Met de verkiezing stelt Wakker Dier het dierenleed achter extreem goedkoop vlees aan de kaak. Dit jaar nog moet volgens Wakker Dier een einde komen aan de zogeheten `kiloknaller'. Door extreem lage vleesprijzen kan vlees niet op een fatsoenlijke manier geproduceerd worden, dieren zijn uiteindelijk de dupe: voortdurende kostenbesparingen maken het leven van kippen en varkens onmenselijk. De supermarkt die tussen maart en juni het vaakst stunt met vlees `wint' van Wakker Dier 250 radiospotjes op landelijke radio waarin het stuntbeleid aan de kaak wordt gesteld. De kattenvoerprijs is de startactie van de kiloknallercampagne van Wakker Dier.

De gemiddelde prijs van kattenvoer in supermarkten is EUR4.12 per kilo. Kiloknallerprijzen liggen daar vaak aanzienlijk onder. Afgelopen 6 weken is 69 keer vlees onder de prijs van kattenvoer gestunt. Een derde van deze aanbiedingen kwam alleen al van C1000 die ook de diepste stunt had: EUR1,99 voor een kilo kippenbouten. De kip is het grootste slachtoffer van de stunts: van de 69 kiloknallers waren er 36 met kip. Niet verwonderlijk, de kip is het meest `verdingt' tot halffabricaat van vlees. Wageningen Universiteit schreef hierover: `Het vleeskuiken is al een poosje geen echt kuiken meer... Dit juveniele spierbundeltje is weliswaar een technologisch hoogstandje, maar vanuit welzijnsoogpunt een ramp....Tegen zo'n explosieve groei in een tijdsbestek van zes weken zijn hun hart, longen en poten nauwelijks bestand. Sommige dieren groeien daarom letterlijk dood. ... Andere dieren worden zo zwaar dat hun eigen poten ze niet meer kunnen dragen. Ze zakken er doorheen en kunnen nauwelijks meer bewegen. Er is fundamenteel iets mis met de dieren.' (lees pagina 12-13)

Dierenbeschermers, boeren, slagers en politiek zijn eensgezind in hun strijd tegen de kiloknaller. Supermarkten trekken zich er tot nog toe echter nauwelijks iets van aan. Uitgezonderd Albert Heijn die recent een goede stap heeft gezet door per 2011 te stoppen met de verkoop van gangbaar varkensvlees. Vanaf dan voldoet al haar varkensvlees aan enkele extra dierenwelzijnseisen van de Dierenbescherming en krijgt daardoor 1 ster. 1 Ster is een goede stap vooruit, 2 sterren is scharrel en 3 sterren is het hoogst haalbare: biologisch.