NMa: capaciteitsproblemen rond tankplaten goeddeels opgelost
23-04-2010
De capaciteitsproblemen rond tankplaten, tankstations van het spoor,
zijn goeddeels opgelost.
Dit is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek Tankplaten naar
vermeende problemen rond tankplaten dat de Vervoerkamer van de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vandaag publiceert. Het
onderzoek Tankplaten is voortgekomen uit een analyse van de
spoormonitor in 2009. Deze monitor stelt de NMa jaarlijks op naar
aanleiding van contacten met goederenvervoerders en beheerders op het
spoor.
De NMa heeft naast de capaciteitsproblemen nog vier andere problemen
onderzocht: de weigering om toegang te krijgen tot de tankplaten van
een concurrent, de kwaliteit van de installaties, de gebrekkige
informatievoorziening en de hoogte van de tarieven.
Capaciteits- en kwaliteitsproblemen
De problemen met de beschikbare capaciteit ontstonden doordat de vraag
naar tankcapaciteit het aanbod ver overtrof. De vraag naar
tankcapaciteit is inmiddels sterk gedaald; dit komt deels door de
economische crisis maar voor een belangrijk deel ook door de aanschaf
van elektrische treinen. Daarnaast zorgen technische innovaties voor
een verruiming van het aanbod. Tankplaten krijgen ruimere
openingstijden en het wordt mogelijk sneller te tanken. Door
investeringen in deze innovaties is het mogelijk meer liters diesel per
minuut te tanken.
Informatievoorziening
Uit de analyse van de NMa blijkt dat het voor vervoerders niet altijd
duidelijk is welke regels en voorwaarden er op de verschillende
tankplaten gelden om te kunnen tanken. Informatie hierover is maar
beperkt beschikbaar of onjuist weergegeven. Inmiddels heeft ProRail op
grond van de bevindingen haar netverklaring op een aantal punten
aangepast. De NMa zal toetsen of deze aanpassingen voldoende zijn.
Tarieven
De signalen over de vermeende te hoge tarieven heeft de NMa niet
getoetst onder de Spoorwegwet. Deze wet stelt namelijk een eis van
kostenoriƫntatie voor tarieven van diensten waarvoor geen alternatief
aanwezig is. Voor het gebruik van de tankinstallaties en voor de
levering van gasolie zijn echter wel alternatieven beschikbaar,
namelijk het zogenaamde mobiel tanken.
De NMa benadrukt dat het onderzoek een momentopname betreft. Nieuwe
ontwikkelingen, veranderingen in het gedrag van spoorwegondernemingen
of nieuwe informatie kunnen er voor zorgen dat de NMa haar conclusies
herziet.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)