Senternovem
22-04-2010 |
Duurzame mobiliteit - Nieuwe generatie mobiele telefoons maakt
échte dienstverlening mogelijk
De nieuwe generatie mobiele telefoons met GPS en versnellingsmeter
opent de weg naar geheel nieuwe dienstverleningsconcepten op het gebied
van mobiliteit. Uit onderzoek van Novay, in opdracht van Platform
Duurzame Mobiliteit (PDM), blijkt dat we aan de vooravond staan van een
enorme omwenteling in de dienstverlening. Herman Wagter van PDM legt
uit wat we - op redelijk korte termijn - kunnen verwachten.
"De aanleiding voor ons onderzoek vormt de opmars van de nieuwe
generatie mobiele telefoons die zijn voorzien van GPS en een
versnellingsmeter, zoals de Iphone of de Android telefoons", legt
Wagter uit. "Dat biedt veel meer mogelijkheden voor de dienstverlening
via de telefoon dan enkel en alleen de pure informatiediensten. Zo is
het mogelijk dat wanneer je een taxi bestelt, het apparaat automatisch
doorgeeft aan een taxicentrale waar je bent. De verwachting is dat er
steeds meer van dit soort applicaties komen. Belangrijke vraag voor ons
is: Hoe kunnen we hier het beste op inspelen om duurzame mobiliteit te
bevorderen?"
Snelle ontwikkelingen
Een belangrijke uitkomst van het onderzoek betreft de snelheid waarmee
de ontwikkelingen gaan. De verwachting is dat binnen drie tot vier jaar
mobiele telefoons met GPS en versnellingsmeter betaalbaar zijn en
daarmee ook gemeengoed zijn. Wagter: "En dat is goed nieuws. Want het
is lastig om de nieuwe diensten op een oude telefoon te ondersteunen.
En uit onderzoek weten we dat juist de groep die het meeste hulp nodig
heeft, het oudste type telefoons heeft. We moeten het dus echt hebben
van een omwenteling in het type telefoon wat we gebruiken, en die is
aanstaande."
Mogelijkheden duurzame mobiliteit
"De meeste toepassingen die op dit moment gangbaar zijn, zijn
informerend van aard", vervolgt Wagter. "Uit het onderzoek blijkt dat
de omgekeerde benadering een braakliggend terrein vormt. Dus bedrijven
en systemen die actief en - weliswaar met toestemming van de gebruiker
- ongevraagd hulp aanbieden. Bijvoorbeeld via toegang tot je agenda.
Het is dan bekend wanneer je waar een afspraak hebt. Je telefoon kan
dan adviseren om met de trein te reizen vanwege files en heeft ook bij
wijze van spreken al een taxi of huurauto voor je geregeld. Van deze
nieuwe soort dienstverlening, `mobility service provider', verwachten
we heel veel. Binnen een paar jaar zal mobiliteit een echte dienst
zijn, in plaats van een modaliteit."