Groen!
De herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV) offert
onnodig 7000 ha open ruimte op
door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid), Hermes Sanctorum (Vlaams
parlementslid) op 23 april 2010 in "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"
De herziening van het Ruimtelijk structuurplan Vlaanderen (RSV) is een
miskleun. De Vlaamse regering offert 7 000 ha extra open ruimte op voor
industrie en dat terwijl er vandaag meer dan 12 000 ha industriegrond
ongebruikt wordt, meer dan 2500 panden leegstaan en ook op de
industrieterreinen zelf kwistig met de open ruimte wordt omgegaan. Daar
bovenop kiest ze steevast voor industriegrond die enkel via de autoweg
bereikbaar is wat zal leiden tot nog meer files, terwijl andere
locaties waaronder haventerreinen beter geschikt zijn voor een slimme
ontsluiting. Groen! dient een bezwaarschrift indienen tegen deze
ondoordachte en kortzichtige herziening.
De Vlaamse regering maakt steevast de verkeerde keuzes in de lopende
herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV). Een
voorbeeld van die verkeerde keuzes is de geplande industriezone in
Meise-Westrode. De zone is enkel bereikbaar via de A12 autoweg, terwijl
een kilometer verderop het Zeekanaal Schelde-Brussel loopt. Zeker omdat
in Westrode een zone voor transport, distributie en logistiek (TDL)
moet komen met een continue aan- en afvoer van vrachtverkeer, is dat
een gemiste kans.
In 2008 berekende toenmalig Vlaams parlementslid Eloi Glorieux
(Groen!) aan de hand van gegevens uit het Milieu-effectenrapport dat
dit dagelijks zal leiden tot 10 tot 15 kilometer extra file tijdens de
spits. Vermoedelijk is dat zelfs een onderschatting: in de nabije
omgeving worden binnenkort nog twee vergelijkbare zones ontwikkeld
(Willebroek en Londerzeel). Dat hierdoor de A12 aan de voordeur van
Brussel compleet zal dichtslibben is duidelijk.
Eigenlijk kan een dergelijke TDL-zone zelfs niet in Meise. Meise ligt
in het buitengebied, in de groene Brusselse rand, tussen Mechelen en de
hoofdstad. Door enkele aanpassingen in het nieuwe RSV doet men aan
ruimtelijk beleid "à la carte". Naast bestaande specifieke economische
knooppunten (Londerzeel), worden nu ook bijzondere economische
knooppunten voorzien (Meise). En door deze juridische spitsvondigheid
wordt de Raad van State nestjes buiten spel gezet want die had de
plannen eerder vernietigd net omdat Meise gelegen is in het
buitengebied..
Vlaanderen heeft behoefte aan een duurzame bescherming van zijn
schaarse open ruimte en Brussel heeft behoefte aan een groene rand.
Nog meer open ruimte schrappen ten voordele van industriegrond is geen
optie. Er is op dit moment in Vlaams Brabant nog 1.148 ha aan
industrieterreinen die niet gebruikt wordt, in heel Vlaanderen ligt
zelfs meer dan 12.000 ha industrieterreinen er onaangeroerd bij. Meer
dan 2.500 bedrijfspanden, waarvan 360 in Vlaams-Brabant staan leeg.
Groen! eist dat de Vlaamse regering de vervuilde industriegronden
versneld saneert en op de bestaande industrieterreinen de leegstand
prioritair invult. Daarnaast vraagt Groen! om op de bestaande
industrieterreinen tot verdichting te komen, want ook daar blijft veel
grond ongebruikt. Ten slotte wil Groen! meer inzetten op innovatie en
groene industrie dan op transit en doorgaand vrachtvervoer.
Als bijlage vindt u het bezwaarschrift dat Groen! indient tegen de
herziening van het Ruimtelijke Structuurplan Vlaanderen, evenals het
antwoord van Vlaams minister-president Kris Peeters over de 12 000 ha
beschikbare industrieterreinen.
Klik hier om het bezwaarschrift in te kijken.
Contact: Dirk Peeters -
Deel Deel
Dirk Peeters
Vlaams Volksvertegenwoordiger
www.dirkpeeters.nu
Hermes Sanctorum
Vlaams Volksvertegenwoordiger
www.hermessanctorum.be