Ministerraad
Positie van cliënt in de zorg versterkt
Nieuwsbericht | 23-04-2010
Cliënten krijgen recht op informatie waarmee zij makkelijker kunnen
kiezen voor een zorgaanbieder. Ook wordt het eenvoudiger om een klacht
in te dienen.
Dit staat in het wetsvoorstel Cliëntenrechten zorg (Wcg ), dat de
ministerraad naar de Tweede Kamer stuurt.
Recht op informatie
De informatie over prestaties van bijvoorbeeld ziekenhuizen en
verpleeghuizen moet volgens het kabinet transparanter worden. Ook
krijgen cliënten die zijn betrokken bij een incident, recht op
informatie daarover.
Klachten en geschillencommissie
Door een betere klachtenregeling kunnen cliënten eenvoudiger en
effectiever een klacht indienen.
Daarnaast zijn zorgaanbieders straks verplicht zich aan te sluiten bij
een onafhankelijke geschilleninstantie. Deze commissie kan tot 10.000
euro aan schadevergoeding toekennen. Op termijn gaat dat bedrag omhoog
naar 25.000 euro.
Bestuur verantwoordelijk voor kwaliteit
De Raad van Bestuur van een zorginstelling wordt eindverantwoordelijk
voor de kwaliteit van de zorg.
Als medisch specialisten en andere zorgverleners niet goed functioneren
en er risico's zijn voor patiënten, kan het bestuur bijvoorbeeld een
aanwijzing geven om een behandeling niet meer uit te voeren of een
arbeidsovereenkomst opzeggen.
Zorgverleners leggen verantwoording af aan het bestuur. Zo moeten zij
medische fouten altijd melden.