Consumentenbond
23 april 2010
Harde garanties voor klachtrecht en kwaliteit in de zorg
Vrijdag 23 april is in de ministerraad een wetsvoorstel voor een nieuwe
zorgconsumentenwet behandeld. De Consumentenbond pleit al lang voor
goede kwaliteitsinformatie én een geschillencommissie in de zorg. Beide
aspecten lijken in dit voorstel goed geregeld.
De wettelijke verankering van één geschillencommissie in de zorg is een
belangrijke stap vooruit. Vooral de onafhankelijkheid van de commissie,
de laagdrempeligheid en de bindende uitspraak zijn hierbij belangrijk.
Cruciaal voor de Consumentenbond is dat er een verplichte aansluiting
moet zijn voor alle partijen actief in de zorg in Nederland. Iemand die
bijvoorbeeld een geschil heeft met zijn huisarts, kan dan, als hij er
samen met de arts niet uitkomt, zijn zaak voorleggen aan de
onafhankelijke geschillencommissie. Een kostbare gang naar de rechter
wordt daarmee voorkomen.
Kwaliteitsinformatie
Het wettelijk regelen van het recht op kwaliteitsinformatie is
essentieel. Alleen dan kunnen consumenten zelf keuzes maken over de
zorg van hun grootste goed: hun gezondheid. Zij moeten eenvoudig de
kwaliteit van huisartsen, verpleeghuizen of ziekenhuizen kunnen
vergelijken, net als bijvoorbeeld bij de aanschaf van een pc.