VU medisch centrum

Cardiologie kruipt in huid patiënt

22 april 2010

'Bejegening' is een lastig begrip, legt teamleider cardiologie Monique Versluis uit. "Je kunt er een definitie aanhangen, maar wat zegt dat over wat de patiënt nou werkelijk ervaart?" De afdeling bedacht een oplossing om het begrip bejegening een praktische invulling te geven.

Cardiologie bestaat uit verschillende subafdelingen. Bovendien heeft de afdeling veel te maken met acute patiënten die met hartproblemen binnenkomen. Daardoor voelde cardiologie al wat langer de noodzaak van een bewuste oriëntatie op de patiënt. Monique Versluis heeft nu met een drietal collega's een rondleiding opgezet, die het hele traject van de patiënt, van binnenkomst tot ontslag, doorloopt. Versluis: "Bejegening of de beleving en het welzijn van de patiënt zijn essentieel bij een goede behandeling. Als een deel van het behandeltraject niet goed gaat, kan dat de beleving van de patiënt over het hele traject beïnvloeden."

Voorbeelden van zo'n negatieve ervaring van de patiënt werden al eerder verzameld in het kader van het programma 'Beter maken, Beter worden, Beter zijn' dat de afdeling in 2008 begon. Als de ontvangst bij opname niet gastvrij is, als het beloofde gesprek niet doorgaat, of als de afgesproken behandeling wordt afgezegd, heeft dat invloed op de beleving van de patiënt. Als de dokter op zijn computerscherm naar de uitslagen kijkt en deze communiceert zonder de patiënt aan te kijken, heeft de patiënt het gevoel niet waargenomen te worden.

Beangstigende ervaring
'Bejegening' is echter een lastig begrip, legt Versluis uit. "Wanneer is iemand op zijn gemak gesteld? Hoe is het voor de patiënt om van de ene naar de andere afdeling te moeten gaan?" Versluis en collega's besloten om een rondleiding voor medewerkers op te zetten. Doel: "Zo goed mogelijk na te gaan hoe het is om de verschillende fasen te doorlopen. Voor ons is het vanzelfsprekend dat iemand van de eerste-harthulp overgaat naar hartbewaking en weer verder. Voor een patiënt kunnen de verschillende stadia echter een beangstigende ervaring vormen."

Samenwerking
De eerste rondleiding is inmiddels geweest. "Er waren veel subafdelingen vertegenwoordigd. Dat maakte het heel boeiend. Want je weet van elkaar niet altijd wat er gebeurt in de andere kamers. Als je op de poli staat, betekent dat niet dat je weet wat er op de afdelingen gebeurt, en andersom. Het is heel goed voor de samenwerking om wat meer van elkaar te weten. Het creëert begrip en je komt voor situaties te staan die beter kunnen."
Het verbeteren van de samenwerking gaat dus hand in hand met het verbeteren van de bejegening van de patiënt. De eerste toer heeft al verbeterpunten opgeleverd. Er zijn nog tot het einde van dit jaar rondleidingen bij cardiologie, iedere tweede dinsdag van de maand om 16.00 uur. Meer informatie? m.versluis@VUmc.nl

Ellen Kleverlaan
bron: Tracer