VU medisch centrum
Cardiologie kruipt in huid patiënt
22 april 2010
'Bejegening' is een lastig begrip, legt teamleider cardiologie Monique
Versluis uit. "Je kunt er een definitie aanhangen, maar wat zegt dat
over wat de patiënt nou werkelijk ervaart?" De afdeling bedacht een
oplossing om het begrip bejegening een praktische invulling te geven.
Cardiologie bestaat uit verschillende subafdelingen. Bovendien heeft de
afdeling veel te maken met acute patiënten die met hartproblemen
binnenkomen. Daardoor voelde cardiologie al wat langer de noodzaak van
een bewuste oriëntatie op de patiënt. Monique Versluis heeft nu met een
drietal collega's een rondleiding opgezet, die het hele traject van de
patiënt, van binnenkomst tot ontslag, doorloopt. Versluis: "Bejegening
of de beleving en het welzijn van de patiënt zijn essentieel bij een
goede behandeling. Als een deel van het behandeltraject niet goed gaat,
kan dat de beleving van de patiënt over het hele traject beïnvloeden."
Voorbeelden van zo'n negatieve ervaring van de patiënt werden al eerder
verzameld in het kader van het programma 'Beter maken, Beter worden,
Beter zijn' dat de afdeling in 2008 begon. Als de ontvangst bij opname
niet gastvrij is, als het beloofde gesprek niet doorgaat, of als de
afgesproken behandeling wordt afgezegd, heeft dat invloed op de
beleving van de patiënt. Als de dokter op zijn computerscherm naar de
uitslagen kijkt en deze communiceert zonder de patiënt aan te kijken,
heeft de patiënt het gevoel niet waargenomen te worden.
Beangstigende ervaring
'Bejegening' is echter een lastig begrip, legt Versluis uit. "Wanneer
is iemand op zijn gemak gesteld? Hoe is het voor de patiënt om van de
ene naar de andere afdeling te moeten gaan?" Versluis en collega's
besloten om een rondleiding voor medewerkers op te zetten. Doel: "Zo
goed mogelijk na te gaan hoe het is om de verschillende fasen te
doorlopen. Voor ons is het vanzelfsprekend dat iemand van de
eerste-harthulp overgaat naar hartbewaking en weer verder. Voor een
patiënt kunnen de verschillende stadia echter een beangstigende
ervaring vormen."
Samenwerking
De eerste rondleiding is inmiddels geweest. "Er waren veel
subafdelingen vertegenwoordigd. Dat maakte het heel boeiend. Want je
weet van elkaar niet altijd wat er gebeurt in de andere kamers. Als je
op de poli staat, betekent dat niet dat je weet wat er op de afdelingen
gebeurt, en andersom. Het is heel goed voor de samenwerking om wat meer
van elkaar te weten. Het creëert begrip en je komt voor situaties te
staan die beter kunnen."
Het verbeteren van de samenwerking gaat dus hand in hand met het
verbeteren van de bejegening van de patiënt. De eerste toer heeft al
verbeterpunten opgeleverd. Er zijn nog tot het einde van dit jaar
rondleidingen bij cardiologie, iedere tweede dinsdag van de maand om
16.00 uur. Meer informatie? m.versluis@VUmc.nl
Ellen Kleverlaan
bron: Tracer