Ingezonden persbericht

Leraar presteert beter door ict

Resultaten van tweejarig onderzoek op tien Nederlandse middelbare scholen

Zoetermeer, 23 april 2010 - Ict kan in het onderwijs een belangrijke bijdrage leveren aan betere leerresultaten en leraren een aanzienlijke tijdsbesparing opleveren. Dat is de uitkomst van het tweejarig onderzoeksprogramma 'Leren met meer effect', van het Kohnstamm Instituut in opdracht van Stichting Kennisnet. Tien middelbare scholen voerden twee jaar lang experimenten met ict uit waarvan zij zelf dachten dat deze een meerwaarde zouden betekenen voor hun onderwijs.

Hogere leerprestaties
Het Kohnstamm Instituut onderzocht twee jaar lang de effecten van de inzet van ict op zowel leerlingen, leraren als de scholen in zijn geheel. Tien middelbare scholen gaven onderwijs met behulp van innovatieve onderwijsmethoden waaronder educatieve software, ict middelen, e-coaches, online studiewijzers en digiboards. Een controlegroep ontving het gebruikelijke onderwijs. Een van de experimenten toont aan dat leerlingen die wiskunde met behulp van ict krijgen beter presteren dan wiskundeleerlingen die op de traditionele manier les krijgen. Deze laatste groep raakte naar gelang het jaar vorderde minder gemotiveerd en haalde lagere cijfers. Verder blijkt dat het gebruik van een digitaal schoolbord bijdraagt aan het plezier van leerlingen voor het vak wiskunde.

Efficiënter onderwijs
Ook werd in het onderzoek de opbrengst van lesuren waarin leerlingen met of zonder computer werkten vergeleken. Uit een van de experimenten blijkt dat de invoering van drie tot zes zogenoemde 'e-uren' in het rooster de leerprestaties significant verbetert. Op een andere school oefenden leerlingen spelling en begrijpend lezen op de computer onder begeleiding van een onderwijsassistent. Deze leerlingen scoorden even goed als leerlingen die taalonderwijs van een docent kregen. Herhaling van het onderzoek bevestigde de bevinding dat bij een slimme inzet van ict, leerlingen dezelfde leerresultaten kunnen behalen met de helft van de docentenuren. Dit is een belangrijk inzicht in het licht van het huidige lerarentekort.

Leraren zelf gaven aan dat ze in het ict-gesteunde onderwijs de leerlingen meer op maat konden bedienen en meer aandacht aan de problemen van de individuele leerling konden besteden. Ook namen ze waar dat de leerlingen beter gingen plannen en meer overzicht hielden. Op scholen die werkten met een studieplanner of een ELO, raakten de ouders meer betrokken.

Mensenwerk
Het onderzoek toont aan dat ict het onderwijs effectiever, efficiënter en aantrekkelijker kan maken. Toch zijn deze opbrengsten zelden exclusief toe te schrijven aan digitaal leermateriaal en een sterke ict-infrastructuur. Ook 'menselijke' randvoorwaarden zijn van invloed, zoals de deskundigheid van de docent en de visie van de schoolleiding. De gebruikte onderzoeksmethode, waarbij de experimenten door de scholen zelf zijn vormgegeven, blijkt bovendien een positieve uitwerking te hebben op het werkplezier van leraren en op hun onderlinge samenwerking.

Het onderwijs kan tegenwoordig gebruik maken van tal van nieuwe technologieën, maar in de praktijk blijkt dat de vernieuwing beperkt blijft tot een selecte groep scholen of in testsettings. Het creëren van goede randvoorwaarden voor effectief ict-gebruik is een complex proces dat hoge eisen stelt aan management, leraren en samenwerkingspartners. Samenwerking, tussen de school als lerende organisatie, het management en leraren, levert een zeer belangrijke bijdrage aan professionalisering van ict in het onderwijs.

Over Stichting Kennisnet
Kennisnet ondersteunt onderwijsinstellingen door onderwijs en ICT bij elkaar te brengen. Hierdoor ontstaan er maximale leeropbrengsten. Kennisnet biedt als dé publieke ICT- ondersteuningsorganisatie alle onderwijsinstellingen in het basis-, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs onafhankelijke expertise en diensten bij het effectief gebruik van ICT. Op deze manier draagt Kennisnet bij aan de kwaliteit van het leren.

Noot voor redacties

Download hier de drieëntwintigste publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks, Ict het onderwijs.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht