Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Utrecht, 19 april 2010

Conferentie op 23 april: alles over de seksuele opvoeding van jonge kinderen

Hoe ziet de seksuele opvoeding van kinderen er anno 2010 idealiter uit? Welke kennis en vaardigheden moeten ouders en professionals hiervoor hebben? En wat moet seksuele opvoeding opleveren voor kinderen zelf? Deze en andere interessante vragen komen aan de orde tijdens de werkconferentie 'Seksuele opvoeding van jonge kinderen: Gewoon doen!' op 23 april aanstaande in Utrecht. De conferentie wordt georganiseerd door de Rutgers Nisso Groep en het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Seksualiteit (FWOS) en is bedoeld voor professionals werkzaam in het basisonderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg, Centra voor Jeugd en Gezin en jeugdzorg.

Waarom seksuele opvoeding van jonge kinderen?
Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd kennis en vaardigheden leren met betrekking tot relaties en seksualiteit. Dat draagt bij aan het welzijn van kinderen, maar zorgt ook dat ze later gezonde, veilige en prettige seksuele relaties aan kunnen gaan. Kinderen worden al op jonge leeftijd geconfronteerd met verschillende waarden, normen en beelden over seksualiteit. Het is anno 2010 hard nodig dat er aandacht wordt besteed aan seksuele opvoeding en hoe je dat kunt doen.

Putten uit kennis en praktijkervaring
Veel ouders, maar ook professionals, hebben vragen over de seksuele ontwikkeling en opvoeding van kinderen. Wat is 'normaal' seksueel gedrag? Hoe kunnen kinderen zich seksueel plezierig ontwikkelen? Welke invloeden zijn daarbij bevorderlijk en welke remmend of zelfs schadelijk? Hoe kunnen professionals ouders ondersteunen bij de seksuele opvoeding? Seksuele opvoeding vraagt om bepaalde competenties. Tijdens bundelen we de kennis die de deelnemers hebben uit onderzoek en praktijkervaring!

Aandacht voor verschillende werkterreinen en opvoedingsvragen Er is aandacht voor de verschillende settings waarin met kinderen wordt gewerkt: wat zijn hierin belangrijke aandachtspunten en handvatten voor de praktijk? Ook wordt stil gestaan bij voorwaarden voor inbedding van seksuele opvoeding in beleid en praktijk. Uiteenlopende opvoedingsvragen komen aan de orde in een discussie tussen deskundigen als onder meer Martine Delfos en Sanderijn van der Doef en de deelnemers uit de zaal.


---


Noot voor redacties