Gemaksdiensten op kantoor populairder in crisistijd

23/04/2010 09:20

Charlie P.A. Services

AMSTERDAM, 20100423 --

In 2009 heeft Charlie P.A. Services de omzet van de gemaksdiensten, zoals stomerijservice op kantoor, zien toenemen met 9 procent. De stijging wordt verklaard door een hogere werkdruk binnen organisaties, waardoor werknemers bewuster en efficiënter omgaan met hun tijd en eerder gebruik maken van tijdbesparende gemaksdiensten.

Afgelopen jaar is de werkdruk van werknemers verder opgelopen. Door inkrimping van organisaties is psychische en fysieke werkdruk toegenomen. Er wordt harder en langer gewerkt en er is minder tijd voor ontspanning.

Bij thuiskomst na werk en in het weekend wil men ontspannen en zo min mogelijk tijd kwijt zijn met het regelen van basale huishoudelijke zaken. Door gebruik te maken van de gemaksdiensten op kantoor realiseren werknemers tot 3 extra uren vrije tijd per week.

Charlie P.A. Services biedt al ruim 10 jaar een twintigtal gemaksdiensten op kantoor aan, waaronder een stomerij, schoenreparatie, kapper, bloemen- en autowasservice. Het bedrijf heeft ruim 10.000 klanten bij 55 organisaties, waaronder multinationals, ministeries, ambassades en MKB. De prijzen van de services op kantoor zijn niet duurder dan gebruikelijk.

De omzetstijging van 2009 is een gevolg van een omzetstijging per klant van 8 procent en van groei van het klantenbestand met 1 procent. Dit laatste ondanks de inkrimping van de organisaties. Uit een enqu(ee)te onder nieuwe klanten is gebleken dat men in de eerste plaats voor de services heeft gekozen vanwege de tijdwinst en in de tweede plaats vanwege het extra gemak. In het verleden was dit omgekeerd.

Het gebruik van de gemaksdiensten op kantoor heeft ook een positief effect voor werkgevers. In 2009 becijferden studenten van de Erasmus Universiteit dat de arbeidsproductiviteit door het aanbieden van de gemaksdiensten stijgt. Werknemers komen minder te laat op kantoor, gaan minder vroeg weg en besteden tijdens werkuren minder tijd aan privézaken op internet en aan de telefoon. Per 100 medewerkers stijgt de arbeidsproductiviteit met 25,5 werkuren per maand.





http://www.charlie.nl

http://www.charlie.nl/