Maastricht University


Promotie mw.drs. Annieke A. Vaessen

Faculty of Psychology and Neuroscience.


Promotor: prof.dr. L. Blomert.

Titel: "Cognitive dynamics of fluent reading and spelling development".

Vrijdag 23 april 2010, 14.00 uur

Vloeiend lezen is van essentieel belang om goed te kunnen functioneren in onze kennismaatschappij. In dit proefschrift is onderzocht hoe het leessysteem ontwikkelt, en of de leesontwikkeling afhankelijk is van de orthografische opbouw van een taal. De ene taal heeft namelijk een veel eenduidiger verband tussen schrift en uitspraak dan een andere taal, en dit zou de leesontwikkeling kunnen beïnvloeden. Uit het onderzoek bleek echter dat het leessysteem op een universele manier ontwikkelt, en dat in alle onderzochte talen dezelfde processen ten grondslag liggen aan het leren lezen. De snelheid waarmee een kind leert lezen wordt daarentegen wel beïnvloed door de orthografische opbouw van de taal.