Ingezonden persbericht


Persbericht

EnsembleCaméléon maakt programma over Wenen 1900

Op verzoek van Het Concertgebouw maakte EnsembleCaméléon een nieuw programma waarin decadentie en revolutie om voorrang strijden, net als in een vorige eeuwwisseling in Wenen, toen het kloppende hart van een aftakelend wereldrijk. Mensen als Arnold Schönberg, Gustav Klimt, Sigmund Freud en Gustav Mahler legden op dat moment de basis voor onder andere de twaalftoonstechniek en het dadaïsme. Aan de andere kant produceerden mensen als Franz Lehár en de familie Strauss vrolijke walsjes, operettes en polka's voor de vele bals en feesten? Dat Wenen brengt EnsembleCaméléon op 23 april in de Kleine Zaal van het Concertgebouw opnieuw tot leven in een broeierige avond vol met muzikale hoogstandjes. Op het programma staan werken van onder andere Mahler, Wolf, Sieczynski, Kreisler en natuurlijk Die Verklärte Nacht van Arnold Schönberg.

Wenen 1900

23 april 2010 20.15 uur

Concertgebouw Kleine Zaal

EnsembleCaméléon

met:
Ellen Versney - harp
Harmen de Boer - klarinet

Kaarten via 020-6718345 of www.concertgebouw.nl

Programma:

Sieczynski - Wien, du Stadt meiner Träume (bew. M. van Prooijen) Schrammel - Wien bleibt Wien (bew. M. van Prooijen) Beethoven - Eerste menuet in Es (uit 'Zes menuetten', WoO 9) R. Fuchs - Andante grazioso, op. 63a
Wolf - Italiaanse serenade in G
Kreisler - Marche miniature Viennoise
J. Strauss jr. - Pizzicato Polka
R. Fuchs - Andante sostenuto (uit 'Klarinetkwintet in Es', op. 102) Beethoven - Zesde Ländler in D (uit 'Zes Ländler', WoO 15) Mahler - Adagietto (uit 'Vijfde symfonie in cis')
Schönberg - Die Verklärte Nacht, op. 4