Ingezonden persbericht


Mijlpaal van 2.000.000 minder biggencastraties per jaar in zicht

Supermarktketen Hoogvliet stopt onder druk van Stichting Varkens in Nood met de inkoop van vlees van gecastreerde varkens. Hoogvliet is de 18e vleesverkoper op rij die stopt met de verkoop van gecastreerd vlees. Dit betekent dat er binnenkort op jaarbasis in Nederland 2.000.000 minder castraties zullen plaats vinden. Hoogvliet heeft circa 70 vestigingen.

23 april 2010

Varkens in Nood voert sinds begin 2008 een succesvolle campagne tegen het castreren van beren (mannelijke varkens). De stichting zet vleesverkopers onder druk met de dreiging van juridische stappen als de inkoopeisen niet worden aangepast.

Supermarkt Coop gaf in 2007 het goede voorbeeld door ongecastreerd berenvlees in de schappen te leggen. In de afgelopen twee jaar zijn onder andere Aldi, Lidl, Jumbo, Plus en Super de Boer gevolgd. Albert Heijn en C1000 werden gedagvaard, de supers gingen daags voor de zitting overstag. In 2010 gingen de groothandels Van der Zee Vleesgrootverbruik, huisleverancier van Hanos en de Makro om.

Castratie van beren is onnodig en wreed. Varkens in Nood zal de achterblijvers sommeren het voorbeeld van Hoogvliet te volgen. Weigeraars kunnen rekenen op een dagvaarding.

Binnenkort zal 80% van het varkensvlees dat in Nederland via de supermarkten verkocht wordt afkomstig zijn van ongecastreerde varkens. Dat zijn circa 2 miljoen castraties minder per jaar. Hiermee loopt Nederland ver voorop in de wereld. In andere landen is de discussie nog niet verder gekomen dan de vraag of de castratie onder verdoving plaats moet vinden. Varkens in Nood heeft haar campagne inmiddels uitgebreid naar België. De Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst is daar als ambassadeur van de Stichting Varkens in Nood een campagne tegen castratie begonnen.

Noot voor de redactie,