Gemeente Wijdemeren


Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 |

PERSBERICHT

VAN: DorpsBelangen, VVD, D66
BETREFT: COALITIEAKKOORD

Coalitieakkoord in Wijdemeren

De fracties van DorpsBelangen, VVD en D66 hebben een akkoord bereikt over de vorming van een nieuw college van B&W in Wijdemeren. De formateur van het nieuwe college, Gert Zagt, zal het akkoord in de raadsvergadering van 28 april 2010 kort toelichten. Hierbij treft u ter informatie het coalitieakkoord 2010-2014 en de voorgestelde portefeuilleverdeling. Gedreven door ambitie
De lijn van het coalitieakkoord is ingrijpend. De gemeente Wijdemeren staat momenteel onder financieel toezicht. De komende jaren komen er vanuit het Rijk extra bezuinigingen op de gemeente af. Dit dwingt het nieuwe college tot financieel ingrijpen. De coalitie loopt niet weg voor deze harde realiteit. De oplossing ervan is de kern van het nieuwe beleid in Wijdemeren. De coalitie streeft ernaar om binnen vier jaar een financieel gezonde gemeente te hebben. Het worden moeilijke jaren voor de gemeente. We moeten meer doen dan een pas op de plaats maken. Dat doen we juist omdat we gedreven door ambitie van Wijdemeren weer een financieel gezonde gemeente willen maken. Dat is uitdagend genoeg! De bezuinigingen, de tekorten en de pijn raken de inwoners, de ondernemers, de verenigingen en de instellingen, alsmede de ambtelijke organisatie. Alleen de inwoners die leven op bijstandsniveau worden ontzien, mits de rijksbijdragen op dat gebied in stand blijven. Het coalitieakkoord heeft een aantal financiële uitgangspunten vastgesteld. Om tot structurele oplossingen te komen wordt een werkgroep, bestaande uit college en vertegenwoordigers van verschillende raadsfracties vormgegeven. Deze werkgroep zal voor november 2010 advies uitbrengen. In mei wordt de werkgroep ingesteld. Wethouders
De fracties zullen de gemeenteraad vragen om in de vergadering van woensdag 28 april 2010 de volgende wethouders te benoemen: Voor DorpsBelangen: Gert Zagt en Jaap van Waveren
Voor VVD: Gerard Abrahamse
Voor D66: Joost Boermans Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 | Pag. 2 Coalitieakkoord 2010-2014
Voorwoord
De gemeente Wijdemeren staat onder financieel toezicht van de Provincie. Dit gegeven, samen met de rijksbezuinigingen die de komende jaren op de gemeenten afkomen, dwingen Wijdemeren tot extra bezuinigingen. De coalitie, bestaande uit DorpsBelangen, VVD en D66, loopt niet weg voor deze harde realiteit. De oplossing ervan is de kern van het beleid voor de komende jaren. Het streven is, om binnen vier jaar een financieel gezonde gemeente te zijn. Alles toetsen we daaraan. Dit beleid geldt ook als door de rijksbezuinigingen, al dan niet aanvullend, nieuwe tekorten dreigen te ontstaan. Ook al vallen die bezuinigingen geheel buiten de invloedssfeer van de gemeente Wijdemeren. In alle gevallen en zonder uitzondering wordt de tering naar de nering gezet. De bezuinigingen, de tekorten en de pijn raken de inwoners, de ondernemers, de verenigingen en instellingen, alsmede de ambtelijke organisatie. Dat betekent dat van iedereen wat gevraagd wordt. Uitsluitend de inwoners van Wijdemeren die leven op bijstandsniveau worden ontzien. Alles is er op gericht om lastenstijgingen te voorkomen, maar we kunnen niet tot het onmogelijke worden gedwongen. Als de rijksbezuinigingen te groot zijn en alle maatregelen zijn genomen, is een belastingverhoging niet uitgesloten. Het worden moeilijke financiële jaren voor de gemeente. We moeten meer doen dan een pas op de plaats maken. Over de volle breedte van de gemeentelijke uitgaven (met genoemd ontzien van bijstandsgerechtigden) moeten we één of meer stappen terug doen. Dat doen we niet omdat we geen ambitie hebben, dat doen we juist omdat we gedreven door ambitie van Wijdemeren weer een financieel gezonde gemeente willen maken, dat is uitdagend genoeg! Ook gaan we door om de gemeente leefbaar te houden, in de ruimste betekenis van het woord. We gaan initiatieven nemen om de recreatie te laten herleven, de verkeersproblematiek aan te pakken en de burgerparticipatie te bevorderen. In de communicatie van de gemeente wordt een cultuuromslag gerealiseerd. Het bestaande beleid is voor zover er in dit akkoord niets over wordt gezegd- uitgangspunt tot het moment dat de gemeenteraad anders besluit. Wijdemeren, 23 april 2010
Namens DorpsBelangen,
Gert Zagt
Namens VVD
Joep Frijdal
Namens D66
Nanne Roosenschoon Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 | Pag. 3
1. Bestuur en Burger
Communicatie
De communicatienota wordt actief opgepakt, waarbij de nadruk wordt gelegd op communicatie met de burger. Uitgangspunt is tijdige, heldere en feitelijke berichtgeving. De gemeentelijke website zal actueel zijn en alle wettelijk noodzakelijke informatie bevatten. Ook zullen we ons aansluiten bij het rijksproject 'watstemtmijnraad.nl', op voorwaarde dat de kosten hiervoor beperkt zijn. Burgerparticipatie
Uitgangspunt bij de burgerparticipatie is dat de inwoners ruimschoots en bijtijds de gelegenheid krijgen om hun inbreng te leveren. Dit wordt nader uitgewerkt in een Nota Burgerparticipatie, waarin aan de begrippen inspraak, burgerparticipatie en burgerraadpleging concreet vorm en inhoud wordt gegeven. Dit betreft een concretisering van hetgeen is opgenomen in de vastgestelde Communicatienota. Digitale dienstverlening
De dienstverlening van de gemeente moet goed en efficiënt zijn. Digitale dienstverlening draagt hieraan bij. Gelet op de forse bezuinigen die we moeten nemen wordt onderzocht op welke onderdelen van het project Burger Centraal een pas op de plaats kan worden gemaakt aangezien de kosten hiervan hoog zijn. Aan de hand van een kosten/baten afweging wordt voor simpele oplossingen gekozen, met name bij weinig gevraagde producten. Ambtelijke organisatie
Ook de ambtelijke organisatie moet een bijdrage leveren aan de komende bezuinigingen. We streven naar een vermindering van 10% (=14fte) van het aantal formatieplaatsen te realiseren in deze raadsperiode. Dit is overigens bovenop de vermindering zoals die al in november 2009 voor de jaren 2010 en 2011 besloten is. Hieraan ten grondslag liggen de keuzes die door de werkgroep (zie hoofdstuk 9) gemaakt worden. Uitgangspunt is dat de formatievermindering plaatsvindt op basis van natuurlijk verloop; er zullen geen gedwongen ontslagen plaatsvinden. Die vermindering wordt primair gezocht in de beleidsfuncties en minder in de uitvoerende functies. Dit betekent dat de raad minder vaak om beleidsnota's zal vragen, dat de ambtelijke organisatie zich op dit punt terughoudend opstelt en dat beleidsnota's zeer beperkt in omvang zijn. De doelstelling is maximaal vijf pagina's. Dit maximum geldt overigens in principe voor alle voorstellen, notities, jaarverslagen, evaluaties enz. Nota's worden alleen gemaakt indien er ook geld beschikbaar is voor de uitvoering van het erin te beschrijven beleid. Bestuur van de gemeente
Een andere manier van vergaderen van commissies en raad krijgt de aandacht. Doelstelling is een vergaderstructuur met meer mogelijkheden tot inbreng van en interactie met de inwoners. Een werkgroep uit de raad, onder voorzitterschap van de burgemeester onderzoekt de mogelijkheden. Eind 2010 wordt hierover besloten. Gemeentelijke herindeling
Wijdemeren blijft als zelfstandige gemeente voortbestaan. Op korte termijn wordt een toekomstvisie voor de gemeente opgesteld. De gemeentelijke financiën gezond maken en nauw samenwerken met andere gemeenten vormen de basis voor zelfstandigheid. Verbonden partijen
Wijdemeren is gericht op samenwerking binnen bijvoorbeeld het Gewest Gooi- en Vechtstreek en het Plassenschap. Er wordt echter wel met een kritische blik gekeken naar de kosten/baten verhouding van al deze verbanden. Wanneer de gemeente Wijdemeren gekort wordt op de uitkering van het Gemeentefonds heeft dit consequenties voor de samenwerkingsverbanden, bezuinigingen gaan dan niet aan hen voorbij. Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 | Pag. 4
2. Veiligheid
De gemeente Wijdemeren is een relatief veilige gemeente met criminaliteitscijfers die onder het landelijk gemiddelde liggen. Dat willen wij zo houden en zo mogelijk nog verbeteren. Om dat te kunnen realiseren zullen wij voortgaan met het beleid om in samenwerking met de regio veiligheidsvraagstukken op te lossen. Bij het organiseren van evenementen in de gemeente zal de verantwoordelijkheid voor een adequaat veiligheidsniveau bij de organisatoren worden gelegd. De gemeente zal vanwege de krappe publieke middelen geen gratis ondersteuning verlenen.
3. Openbare ruimte
Parkeerfonds & Parkeren
Bouwprojecten waarbij de parkeernorm niet gehaald wordt, worden belast voor het realiseren van parkeerruimte elders. Hiervoor wordt een parkeerfonds in het leven geroepen. Uitgangspunt is echter dat de parkeernorm gehaald moet worden. De verplichte parkeercapaciteit op eigen terrein wordt soms oneigenlijk gebruikt. Wij onderzoeken of hier handhaving mogelijk is. We zoeken naar oplossingen voor de problemen van parkeren van vrachtauto's in de kernen. Verkeer
Er wordt een aantal verkeersbeïnvloedende maatregelen getroffen, met de bedoeling de verkeersdruk op een aantal wegen te beperken. Deze maatregelen worden in samenspraak met de aanwonenden genomen. De aanbevelingen van de Verkeerswerkgroep dienen daarbij als basis. De door de raad ingestelde Adviescommissie Verkeer speelt bij elke beslissing een belangrijke rol. Onderzocht wordt onder andere op welke wijze het Noordereinde en Zuidereinde (en mogelijk ook andere wegen) afgesloten kunnen worden voor doorgaand en nachtelijk vrachtverkeer, waarbij indien mogelijk aansluiting gezocht wordt bij regionale initiatieven. De aanbeveling om bij de Smidsbrug een aantal afslagen af te sluiten wordt als experiment uitgeprobeerd. Uitgangspunt is dat dit moet plaatsvinden met eenvoudige maatregelen en tegen geringe kosten, alsmede dat een redelijke termijn van evaluatie wordt afgesproken. Alvorens tot het experiment te besluiten worden aanwonenden in de gelegenheid gesteld hierop te reageren. Grote woningbouwplannen vinden alleen doorgang als de bestaande wegen het verkeersaanbod kunnen verwerken, dan wel indien de bereikbaarheid zeker is gesteld door de capaciteit van de aan- en afvoerwegen aan te passen. Alvorens er met ontwikkelingen wordt begonnen, wordt er een verkeerseffectrapportage opgesteld. Fietsbeleid
Bij de herinrichting van straten en wegen wordt gekeken naar verbetering van fietspaden met skatevriendelijk asfalt. We hebben aandacht voor de aanleg van extra fietspaden op gevaarlijke plaatsen. De realisatie van een fietspad langs de Kwakel in Kortenhoef wordt onderzocht.
4. Economische zaken
Recreatie en toerisme
Wijdemeren moet aantrekkelijk zijn voor de toerist. Toerisme en recreatie zijn belangrijke economische pijlers. De gemeente gaat zich samen met de ondernemers en belangenorganisaties inzetten voor het verbeteren van recreatieve infrastructuur. De coalitie staat voor het behouden van de nog resterende zeil- en motorbootrecreatie en het zekerstellen van de continuïteit daarvan. De coalitie wil kansen bieden aan ondernemers en organisaties die in willen zetten op fluistervaart als dagrecreatie. De coalitie zet zich in voor het stimuleren van de aanleg van fiets-, wandel- en vaarroutes door natuurgebieden. Lastenverhogingen vanuit het Plassenschap zullen niet zonder meer worden goedgekeurd. Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 | Pag. 5 Opbrengsten van een eventueel vaarvignet moeten minimaal voor de helft ten goede komen aan investeringen in recreatie en toerisme. We gaan aandacht besteden aan permanente bewoning van recreatiewoningen. Uitgezocht wordt of een omzetting naar permanente woonmogelijkheid, met een compensatie voor de gemeentekas als gevolg van de stijging van de waarde van de objecten, mogelijk is. De snelle opmars van Cabomba dreigt een onbeheersbaar probleem te worden. Duidelijk is wel dat dit probleem een bovengemeentelijke financiering en aanpak vergt. Met grote urgentie zullen partijen worden bewogen tot een plan ter bestrijding. Baggeren
De coalitie wenst op korte termijn een plan om het baggerprobleem duurzaam op te lossen. Voorop staat dat de bevaarbaarheid van de plassen door zeilboten gehandhaafd blijft. Het plan om baggereilanden te vormen wordt met Provincie, AGV en watersportorganisaties onderzocht. Als onderdeel van het zogenoemde 10 puntenplan van de gemeente Wijdemeren wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn om legakkers te herstellen. Uitgangspunt is dat elke betrokken overheid haar verantwoordelijkheid onderkent en niet passief blijft. Bovendien blijft draagvlak bij de bewoners en belanghebbenden voor welk plan dan ook essentieel. Bedrijventerreinen
Ondanks de beperkte financiële middelen vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden van upgrading van de openbare ruimte op de bedrijfsterreinen, mits dit in samenwerking met de bedrijven kan.
5. Zorg, welzijn en onderwijs
Onderwijs
Ingezet wordt op het realiseren van de Brede School aanpak binnen verschillende kernen van Wijdemeren zonder dat er een fysieke Brede School wordt gebouwd, en zonder dat de gemeente hiervoor financiële middelen beschikbaar stelt. De Bibliotheek
Voor de bibliotheek geldt dat het bestaande voorzieningenniveau uitgangspunt is. De reeds in november 2009 besloten bezuiniging van ¤ 150.000,-- (vanaf 2011) wordt herzien. De bibliotheek moet net als de andere instellingen wel bezuinigen. In 2011 en 2012 ontvangt de bibliotheek ¤ 50.000,-- per jaar minder subsidie dan in het jaar 2010. Vanaf 2013 geldt de reeds voorgenomen bezuiniging van ¤ 150.000,--, tenzij de bibliotheek, vóór september 2012 voldoet aan nader te bepalen Specifieke, Meetbare, Acceptabele, Realistische en Toetsbare doelstellingen. Deze doelstellingen worden in overleg met de bibliotheek en andere belanghebbenden, vóór september 2010 geformuleerd en daarna aan de gemeenteraad aangeboden. Uitgangspunt hierbij is dat het gebruik van de bibliotheek door inwoners van Wijdemeren wordt vergroot en ook activiteiten met bijdragen van de bibliotheek in de kernen worden gerealiseerd. Voldoet de bibliotheek aan de geformuleerde doelstellingen dan blijft een bezuiniging van ¤ 50.000,-- in plaats van de ¤ 150.000,-- per jaar ook na 2012 overeind. Cultuur
In 2009 is de cultuurnota vastgesteld. In deze nota was veel aandacht voor de diversiteit aan cultuur in de gemeente Wijdemeren. In de komende jaren willen wij aansluiten bij een aantal programmalijnen uit deze cultuurnota. Verbinden van jeugd aan kunst en cultuur door cultuureducatie in het primair onderwijs staat daarbij voorop. Het ontsluiten van de vele cultuurschatten voor een breed publiek is daarnaast een speerpunt. Met name initiatieven waarvan realisatie met inzet van vrijwilligers mogelijk is, worden ter hand genomen. Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 | Pag. 6 Sport en Bewegen
Gezondheid, sociale cohesie en integratie zijn van wezenlijk belang voor een levende gemeenschap. Sportieve activiteiten zijn middelen om dit te stimuleren. De coalitie hecht veel waarde aan sportbeoefening in de gemeente. Een gevarieerd en toegankelijk aanbod van sportieve activiteiten voor een groot publiek is het uitgangspunt. Een aantal actiepunten uit de nota Sport en Bewegen in Wijdemeren moet op basis van een plan van aanpak in de komende vier jaar gestalte krijgen. Dit dient wel binnen de financiële mogelijkheden te passen. Het Burgerinitiatief Sport wordt serieus genomen en nieuwe initiatieven worden gestimuleerd. Binnen het gemeentehuis komt een vast aanspreekpunt (sportcontactpersoon) voor de sportverenigingen. Jeugd en jongeren
Bestaande accommodaties worden zoveel mogelijk gebruikt als activiteiten- en ontmoetingsplekken. Als er geld overblijft op de jaarrekening, dan wordt een nader af te spreken bedrag gereserveerd in een fonds voor activiteiten of voorzieningen voor jeugd en jongeren. Dit geld wordt in overleg met jongeren, verenigingen, organisaties en scholen besteed. Subsidies
Alle Wijdemeerse verenigingen met jeugdleden komen in aanmerking voor subsidie, mits zij voldoen aan de criteria die zijn genoemd in de subsidieverordening. De financiële situatie van de gemeente kan ertoe leiden dat er moet worden bezuinigd op subsidies aan verenigingen, instellingen enz. De bezuinigingen gelden niet voor activiteitensubsidies voor jongeren en voor de jeugdledensubsidies aan verenigingen. Verder zal iedere organisatie, vereniging of instelling die subsidie ontvangt ook duidelijk zichtbaar moeten zijn binnen de gemeente.
6. Werk en Inkomen
Sociaal beleid
Gelet op de financiële positie van de gemeente en mogelijke bezuinigingen vanuit Den Haag maken we ons sterk om niet te bezuinigen op het minimabeleid, mits de rijksbijdrage op het gebied van bijvoorbeeld bijzondere bijstand niet wordt gekort.
7. Natuur en Milieu
Milieu en Duurzaamheid
Uitgangspunt is het streven naar een duurzame inrichting van de gemeente. Er worden algemene bepalingen geformuleerd gericht op de wijze waarop de gemeente duurzaamheid en duurzaam bouwen kan stimuleren. Bij toekomstige nieuwbouwprojecten zal de gemeente hierin kaderstellend zijn waarbij de doelstelling is klimaatneutraal te bouwen. Natura 2000
De Provincie is verantwoordelijk voor het opstellen van het beheerplan voor de Oostelijke Vechtplassen. Insteek van de gemeente, bij het proces om te komen tot een (ontwerp)beheerplan, is dat met respect voor natuur en milieu het economische belang een prominente rol zal spelen. Ten opzichte van de ecologische belangen mag het belang van de lokale economie niet het onderspit delven. Het beheerplan dient rekening te houden met bestaand gebruik en de ontwikkelingsmogelijkheden die de bestemmingsplannen bieden. Daarnaast is draagvlak onder inwoners en ondernemers belangrijk. Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 | Pag. 7 Horstermeer
Afspraak is dat er voor de plannen draagvlak moet zijn onder de bevolking. De gemeente zal zich duidelijk en zichtbaar opstellen in de steun aan de inwoners van de Horstermeer tegen de plasdrasplannen van de Provincie. De gemeente zal niet meewerken aan de wijziging van het bestemmingsplan en zal zich verzetten tegen een eventueel provinciaal inpassingplan.
8. Ruimtelijke ontwikkeling
Woningbouw
De doelstelling bij woningbouw is, naast extra woningen, de doorstroming naar huur- en koopwoningen te bevorderen onder andere door Huren op Maat. Bij woningbouwprojecten dient dan ook rekening gehouden te worden met de structuur van de bevolking van Wijdemeren. Dit vereist dat de nadruk wordt gelegd op aandacht voor de bouw van woningen voor ouderen, starters en alleenstaanden. Bij grote nieuwbouw projecten wordt in Wijdemeren gestreefd naar 35% sociale woningbouw. Het bouwen van levensloopbestendige en drie-generatiewoningen wordt gestimuleerd. Dorpscentrum Oud Loosdrecht
De plannen voor het Dorpscentrum Oud Loosdrecht gaan een cruciale fase in. Na definitieve goedkeuring van het bestemmingsplan en overeenstemming met de projectontwikkelaar kan de bouw van de woningen en centrumvoorzieningen in fase 1 (Bornholmkavel) van start gaan. Bij het voorlopig en definitief ontwerp van het bouwplan, de inrichting van de openbare ruimte en de exploitatiemogelijkheden van de passantenhaven zullen wij de bewoners/ omwonenden actief en gedurende het gehele proces betrekken. Gelet op de (financiële) onzekerheden, als gevolg van de recessie, wordt de grondexploitatie continu gemonitord en zonodig bijgesteld. Uitgangspunt daarbij is de herziene vastgestelde grondexploitatie van februari 2010. Ter Sype
In principe wordt de ontwikkeling van de woningbouwplannen niet stopgezet; er wordt echter een pas op de plaats gemaakt. De inzet en kosten van de gemeente worden geminimaliseerd tot er duidelijkheid is verkregen over de geluidscontouren en de positie van de banen van het vliegveld. De mogelijkheden en alternatieven als gevolg van de destijds gesloten exploitatieovereenkomst met de ontwikkelaar worden onderzocht. Er wordt een reëel beslispunt ingebouwd over de vraag doorgaan of stoppen. Monumenten
Het gehele monumentenbeleid wordt binnen twee jaar geëvalueerd. Tot dat moment wordt er kritisch gekeken naar, de wijze waarop aanwijzing tot gemeentelijk monument plaatsvindt. Eigenaren van gemeentelijke monumenten krijgen niet te maken met dubbele leges. Er wordt strakker omgegaan met het behoud van de beschermde dorpsgezichten en monumenten. Herziening bestemmingsplannen
Het huidige beleid van conserverende bestemmingsplannen wordt losgelaten. Bestemmingsplannen dienen toekomstgericht te zijn en moeten ruimte geven aan redelijke bouw- en uitbreidingswensen van inwoners en bedrijven. Projectontwikkeling
Er worden voor grote gemeentelijke bouwprojecten kaderstellende planologische uitgangspunten geformuleerd, dus strakke randvoorwaarden. De verdere uitwerking van plannen wordt zoveel mogelijk bij een projectontwikkelaar gelegd. Projectontwikkelaars worden indien mogelijk in concurrentie met elkaar gezet. Door deze manier van aanpak worden de kosten en risico's van de gemeente voor het ontwikkelen van bouwprojecten verminderd en de opbrengsten mogelijk verhoogd. Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 | Pag. 8
9. Financiën
De moeilijke financiële situatie van de gemeente op dit moment en de aangekondigde bezuinigen vanuit het Rijk leiden tot het nemen van pijnlijke beslissingen. Niemand zal daaraan ontkomen. Deze raadsperiode worden alle zeilen bijgezet teneinde het tij te keren aangaande de slechte financiële situatie van de gemeente. Die situatie kent twee dimensies. Ten eerste de huidige situatie: preventief toezicht van de Provincie. Ten tweede de verwachte enorme bezuinigingen van het Rijk. Alles bij elkaar kan dit oplopen tot een tekort van drie tot vier miljoen euro per jaar. Naast de al eerder genoemde maatregelen, gelden de onderstaande uitgangspunten:

"h Eerst afmaken waar soms al jaren geleden mee begonnen is.

"h Prioriteit aan ontwikkelingen die structureel of incidenteel geld opleveren (o.a. verkoop snippergroen, verkoop niet strategische gronden, zo mogelijk extra impuls aan enkele grondexploitaties, bestemmingsplannen met ontwikkelperspectief (= genereren leges en werkgelegenheid).

"h Uiterst kritische beoordeling van investeringen in gemeentelijke eigendommen.

"h Alle uitgaven en investeringen beoordelen op nut en noodzaak.

"h Wettelijke taken uitvoeren met een zakelijke aanpak, kort en bondig.

"h Heroverweging afschrijvingsbeleid.

"h Keiharde begrotingsdiscipline en kostenbeheersing.

"h Dereguleren blijft permanent aandacht houden

"h De projectadministraties worden op orde gebracht; dit betekent reële kostenbegrotingen en geen budgetoverschrijdingen.

"h Geen nieuwe investeringen of nieuwe projecten zonder zorgvuldige afweging of dit past binnen de beschikbare capaciteit.

"h Continu aandacht voor multifunctioneel gebruik van (sport) accommodaties.

"h Permanent alert zijn op benutting van kansen voor cofinanciering en stimuleringssubsidies.

"h Inhuur van derden wordt tot het uiterste beperkt.

Om met elkaar tot structurele oplossingen rondom het financiële beleid te komen, wordt er in mei 2010 een werkgroep ingesteld. Deze zal advies uitbrengen in de vorm van een urgentieprogramma over de financiën in meerjarenperspectief. De raad stelt uiterlijk oktober 2010 het urgentieprogramma vast. Keuzes worden gemaakt op basis van bestaande onderzoeken en adviezen, alsmede de in dit akkoord genoemde maatregelen en uitgangspunten. Een nieuwe langdurige kerntakendiscussie is niet nodig. Namens DorpsBelangen, VVD en D66
Gert Zagt, fractievoorzitter DorpsBelangen
Joep Frijdal, fractievoorzitter VVD
Nanne Roosenschoon, fractievoorzitter D66 Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 | Pag. 9 Portefeuilleverdeling
Met de coalitiepartners overeengekomen verdeling van de portefeuilles, d.d. 23 april 2010. (onder voorbehoud van vaststelling in de eerste collegevergadering)

Burgemeester Martijn Smit

Bestuurlijke Samenwerking

Openbare orde en veiligheid

Bestuurlijk juridische zaken

Handhaving (gemeentebreed)

Verkiezingen

Personeel & Organisatie

ICT en Facilitaire Zaken

Communicatie/ Burgerparticipatie

Sport en Bewegen

Wethouder: Gert Zagt, 1 FTE
Financiën

Burgerzaken

Inkoop

Grond aan- en verkoop

Beheer en Onderhoud van gemeentelijke gebouwen

Accommodatiebeleid

Maatschappelijke invulling De Dobber

Economische Zaken

Wethouder: Jaap van Waveren, 0,5 FTE
Project DorpsCentrum Oud Loosdrecht
Project Fortis
Project Overmeer Zuid
Project Ter Sype
Project Antoniusterrein
Horstermeer
Waterbeheer
Wethouder: Gerard Abrahamse, 0,9 FTE
Ruimtelijke Ordening

Bouw- en Woningtoezicht

Verkeer en Vervoer

Monumentenzorg

Openbare Werken
Milieu/ Duurzaamheid

WABO

Volkshuisvesting

Recreatie en Toerisme

Wethouder: Joost Boermans, 0,6 FTE

Sociale zaken & Welzijn

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Onderwijs

Gezondheidszorg

Ouderenbeleid

Jongerenbeleid

Kunst en Cultuur inclusief De Bibliotheek
Coalitieakkoord 2010-2014 | DorpsBelangen, VVD, D66 | 23-04-'10 | Pag. 10 Wijdemeren, 23 april 2010