Ministerie van Buitenlandse Zaken



Nederland neemt deel aan twee antipiraterij operaties bij Somalië

Nieuwsbericht | 23 april 2010 | Europese Unie

Nederland neemt vanaf deze zomer deel aan twee antipiraterij operaties voor de kust van Somalië. Dit besloot het kabinet vandaag op voorstel van minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) en minister Van Middelkoop (Defensie). Het gaat om deelname aan de NAVO-operatie Ocean Shield en een hernieuwde bijdrage aan de EU-operatie Atalanta.

"Voor de wereldwijde handel, de bescherming van de Nederlandse koopvaardij en de Somalische bevolking is het noodzakelijk dat we de piraten blijven najagen en oppakken", aldus Verhagen. Van juli dit jaar tot en met april 2011 patrouilleren achtereenvolgens Hr.Ms. De Zeven Provinciën, Hr.Ms. De Ruyter en Hr.Ms. Tromp voor de operatie Ocean Shield in de zee bij Somalië. Dit najaar, van september tot en met november, fungeert Hr.Ms. Amsterdam als bevoorradingsschip voor de EU-operatie Atalanta.

De bijdragen aan Ocean Shield houden verband met de Nederlandse deelname aan het permanente vlootverband van de NAVO. Nederland levert daarvoor vanaf 1 juli 2010 een jaar de commandant en een deel van de internationale staf. In de perioden dat deze vloot wordt ingezet voor Ocean Shield voert Nederland ook het bevel over de schepen in deze operatie.

De blijvend slechte humanitaire situatie in Somalië en de niet aflatende dreiging van piraterij voor de kust van het land zijn de belangrijkste redenen voor Nederlandse deelname. Humanitaire organisaties zijn voor transport van noodhulpgoederen over zee naar Somalië afhankelijk van escorte. Bescherming van die transporten is een van de hoofdtaken van de EU-en NAVO-operaties. Nederland geeft met zijn bijdragen gevolg aan oproepen van de VN-veiligheidsraad.

Tegelijk zijn voor Nederland vrije en veilige mondiale scheepvaartroutes van groot economisch, strategisch en veiligheidsbelang. Piraterij voor de kust van Somalië is een grote bedreiging voor het commerciële zeetransport. Jaarlijks passeren tussen de 20.000 en 30.000 schepen de Golf van Aden, waaronder 450 in Nederland geregistreerde schepen.

De operaties hebben effect. Sinds het begin ervan, eind 2008, is het aantal gevallen van piraterij weliswaar toegenomen, maar het percentage geslaagde kapingen is gedaald.