Gemeente Lingewaard


Werken aan de wegen Nielant en Ir. Molsweg te Huissen

Vanaf 26 april a.s. zal er in Huissen gestart worden met wegwerkzaamheden aan Nielant en Ir. Molsweg. Het betreft: a. reconstructie van de Nielant (gedeelte Grevenveld tot Ir. Molsweg) en de Ir. Molsweg tot aan Pleyweg
b. groot onderhoud aan de Nielant (gedeelte tussen Loostraat en Grevenveld)

Aanleiding Busbaan
De druk op het wegennet in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen is de laatste jaren enorm toegenomen. Eén van de plaatsen waar dagelijks file ontstaat, is de Ir. Molsweg tussen Huissen en de Pley-brug. Van deze dagelijkse file hebben niet alleen automobilisten last, maar ook de bussen uit Lingewaard. Ook de omwonenden ervaren deze file dagelijks.

Om het openbaar vervoer (OV) tussen Arnhem en Nijmegen te verbeteren bestaan er al geruime tijd plannen voor een Hoogwaardige Openbaar Vervoersverbinding (HOV-as) tussen Arnhem en Nijmegen - via Huissen, Bemmel en Waalsprong als onderdeel van een HOV netwerk in de hele stadsregio.
Momenteel rijdt nu al tussen de ovatonde en Nijmegen de Waalsprinter. Deze lijn wordt met ingang van 1 september 2010 doorgetrokken naar Arnhem en gaat dan de RijnWaalsprinter heten. De RijnWaalsprinter is de eerste lijn in het netwerk van Breng direct: HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer)lijnen. Deze lijnen rijden frequent, doen minder haltes aan en rijden snel langs de file. De RijnWaalsprinter is een goed alternatief voor de auto. Hiermee is een eerste stap gezet in de ontwikkeling van een HOV-netwerk in de stadsregio.

Voor het realiseren van een hoogwaardig openbaar vervoer verbinding moeten op het traject doorstromingsmaatregelen getroffen worden, zoals het realiseren van een vrij liggende busbaan op de Ir. Molsweg in Huissen. Om dit te realiseren moet er een reconstructie plaatsvinden van de Ir. Molsweg en Nielant (gedeelte tussen Grevenveld/Silo en Ir. Molsweg).

Wat gaat er gebeuren Kruising Silo-Grevenveld
Voor de Nielant houdt dit in, dat vanaf de kruising met de Silo vrijwel meteen de busbaan tussen de twee rijstroken wordt ingelegd. Het wegprofiel wordt hierdoor verbreed. De Ir. Molsweg krijgt van de rotonde Ir. Molsweg/Nielant tot aan de aansluiting van de Pleyweg een extra rijstrook. De rotonde krijgt eveneens een extra rijstrook en wel ten behoeve van het verkeer vanuit Huissen richting Arnhem. Tevens wordt bij de rotonde een vrije rechtsaf gecreëerd voor verkeer komende vanaf de Pleyweg de Nielant op.
Voorts zal er een vrij liggende openbaar vervoersbaan evenwijdig aan de Ir. Molsweg worden aangelegd op de Vliegerweide waardoor de bus letterlijk langs de file rijdt. De openbaar vervoer route loopt dan niet meer via de Ir. Molsweg, maar loopt via de Oude Huissenseweg en Huissensestraat richting het centrum van Arnhem. Het tracé van de busbaan is in totaal ongeveer 800 meter lang en ligt voor ongeveer 700 meter op het grondgebied van de gemeente Lingewaard. De busbaan heeft een breedte van 8,8 meter.

Tracé
De Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) verbinding start op de bestaande Oude Huissenseweg in Arnhem. Na de aansluiting op de Huissenseweg loopt de HOV verbinding met een bocht richting de Ir. Molsweg. Vervolgens wordt de HOV verbinding parallel aan de Ir. Molsweg op de Vliegerweide aangelegd. Hierna loopt de HOV verbinding richting de Nielant waar het bestaande fietspad gekruist wordt. Dit stukje fietspad vervalt in de nieuwe situatie.

De HOV verbinding sluit met een scherpe bocht aan op de Nielant. Net voor de aansluiting wordt een bussluis toegepast. Vanaf het kruispunt Nielant/Silo richting rotonde Nielant/Ir.Molsweg is er voor de HOV verbinding een aparte busstrook.

Inrichting busbaan
Het exclusieve karakter van de busbaan zal gegarandeerd worden door het toepassen van bussluizen aan het begin en het eind van de busbaan.

Wat is het eindresultaat

1. de Nielant is vanaf het kruispunt Nielant/Silo tot de rotonde Nielant voorzien van een aparte busstrook;

2. de Nielant is vanaf het kruispunt Nielant/Silo uitgevoerd in geluidsreducerend asfalt;

3. de Nielant is voorzien van een tweezijdig fietspad met een oversteek op het kruispunt Nielant/Silo.

4. de fietspaden worden afgeschermd van de rijbanen door middel van scheidingshekken.

5. een gedeelte van Zuideinde wordt benut als fietsstraat.
6. op de kruising Nielant/Silo zijn in de middengeleiders fiets- en voetgangersoversteken aangebracht.

7. de middengeleiders worden in geel beton uitgevoerd.
8. de rotonde wordt verbreed met een bypass aan de Noordzijde van de rotonde voor het doorgaande verkeer
naar de N325. De bestaande rijbaan en nieuwe bypass van de rotonde wordt gescheiden door middel van
overrijdbare scheidingsbanden.

9. voor de bypass langs de rotonde Ir.Molsweg/Nielant wordt de weg uitgebreid met een 105 meter lange extra
invoeger.

10. vanaf de rotonde Ir.Molsweg/Nielant richting de aansluiting op de N325 wordt de Ir. Molsweg verbreed met
een rijstrook naar een tweebaansweg.

11 .halverwege de Ir. Molsweg is er een nieuwe infohaven met infobord gesitueerd.

12. voor de rotonde is er een aparte uitvoegstrook, lengte 265 meter, met daarna een extra rijstrook (bypass)
langs de rotonde richting Nielant. Deze bypass voegt in op de Nielant net na de rotonde en voor de
aansluiting van de HOV baan.

Mening burgers
Op grond van artikel 1.3.1 lid 1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het voornemen tot deze ontwikkeling op 2 september 2009 gepubliceerd in het huis-aan-huis blad Hét Gemeente Nieuws. Voorts is er op 15 september 2009 in samenspraak met de gemeente Arnhem een algemene informatie-/inloopavond gehouden omtrent dit project. Tijdens deze avond is aan belangstellenden uitleg gegeven over het plan en bestond de gelegenheid om (schriftelijk en mondeling) vragen te stellen.

Bestemmingsplan
Om de reconstructie van de Nielant (gedeeltelijk) en Ir. Molsweg mogelijk te maken moet het bestemmingsplan worden herzien. Het ontwerp-bestemmingsplan heeft met ingang van 21 januari 2010 ter inzage gelegen. Omtrent dit ontwerp zijn twee zienswijzen ingekomen. De gemeenteraad zal in de vergadering van 22 april a.s. een besluit nemen over de vaststelling van het bestemmingsplan en over de ingekomen zienswijzen.
Na vaststelling ligt het bestemmingsplan opnieuw zes weken ter inzage. Indien binnen deze termijn geen beroep wordt ingesteld is het bestemmingsplan daarna onherroepelijk.

Planning werkzaamheden
Tracé Oude Huissenseweg (gemeente Arnhem) 17 mei tot 18 juni 2010 Tracé HOV verbinding Ir. Molsweg 17 juni 2010 tot 1 september 2010
Tracé Ir. Molsweg 17 juni 2010 tot 1 september 2010
Tracé Nielant 26 april 2010 tot 1 september 2010

Groot onderhoud Nielant (gedeelte tussen Loostraat en Grevenveld) Naast de uiteengezette reconstructiewerkzaamheden is het noodzakelijk dat ook het andere gedeelte van de Nielant - gelegen tussen Loostraat en Grevenveld wordt aangepakt. Het betreft hier grootonderhoudswerkzaamheden bestaande uit het vervangen van de wegverharding en het duurzaam veilig inrichten van de wegaansluitingen Holthuizerdreef, Wagenweg en de Schaapsdam zoals ook is gebeurd op de Loostraat. Dit houdt in dat de middengeleiders in de Nielant 2,5 m breed zullen worden zodat er veilig op overgestoken kan worden. Verder worden de aanliggende fietspaden uitgevoerd in asfaltverharding (kleur rood) wat het fietscomfort ten goede komt.

Nielant Deze werkzaamheden worden in drie fases uitgevoerd: a. fase 1: vanaf rotonde Nielant tot halverwege tankstation Texaco (start 26 april)
b fase 2: vanaf tankstation Texaco tot Holthuizerdreef (start eind mei)
c. fase 3: vanaf Holthuizerdreef tot Ir.Molsweg (start juli)

Nadat het groot onderhoud is uitgevoerd zal in het najaar de groenstructuur langs de Nielant worden aangepakt. Om de geluidsbelasting te beperken wordt er geluidsreducerend asfalt toegepast. De werkzaamheden beginnen op 26 april 2010 en duren tot 1 september 2010.

Overlast
Het verrichten van reconstructiewerkzaamheden en het doen van groot onderhoud gaat niet ongemerkt voorbij. Tijdens alle fases van het werk wordt echter getracht de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken. Voetgangers en fietsers kunnen te allen tijde het werk veilig en comfortabel passeren. Voor fietsers wordt een korte veilige omleiding aangegeven en voetgangers worden via de kortst beschikbare en veilige route omgeleid waarbij zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van bestaande looproutes.
Tijdens de werkzaamheden aan het tracé Nielant wordt de Nielant in 3 fases afgesloten en worden er omleidingroutes ingesteld voor het bestemmingsverkeer. Bij de omleidingen wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de capaciteit van de omliggende wegen. De bevoorradingsroutes voor de bedrijven, winkels en het bouwverkeer zullen ook geringe hinder ondervinden, echte de bereikbaarheid blijft tijdens de gehele uitvoeringstermijn gehandhaafd. De busroute wordt tijdens de gehele uitvoeringsduur in stand gehouden. Op het moment dat een deel van de Nielant wordt afgesloten krijgt de bus altijd doorgang door middel van een tijdelijke bussluis.

Informatieavond
Maandag 19 april 2010 vindt er om 19.30 uur een informatieavond plaats in Sport- en Ontmoetingscentrum De Brink over de aanleg van de reconstructie Ir. Molsweg/Nielant (i.v.m. aanleg busbaan) en het groot onderhoud aan de Nielant (gedeelte tussen Loostraat en kruispunt Grevenveld/Silo).

Tijdens deze informatieavond zult u geïnformeerd worden over de werkzaamheden die tussen
26 april start wegwerkzaamheden en 1 september 2010 worden uitgevoerd. De toelichting wordt verzorgd door de aannemer van de werkzaamheden, BAM Wegen regio oost.
Voor de goede orde wordt vermeld dat het reconstructieplan inhoudelijk tijdens deze avond niet ter discussie staat.

U bent van harte welkom!

(Geplaatst: 13 april 2010)