Gemeente Lingewaard
Werken aan de wegen Nielant en Ir. Molsweg te Huissen
Vanaf 26 april a.s. zal er in Huissen gestart worden met
wegwerkzaamheden aan Nielant en Ir. Molsweg. Het betreft:
a. reconstructie van de Nielant (gedeelte Grevenveld tot Ir. Molsweg)
en de Ir. Molsweg tot aan Pleyweg
b. groot onderhoud aan de Nielant (gedeelte tussen Loostraat en
Grevenveld)
Aanleiding Busbaan
De druk op het wegennet in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen is de laatste
jaren enorm toegenomen. Eén van de plaatsen waar dagelijks file
ontstaat, is de Ir. Molsweg tussen Huissen en de Pley-brug. Van deze
dagelijkse file hebben niet alleen automobilisten last, maar ook de
bussen uit Lingewaard. Ook de omwonenden ervaren deze file dagelijks.
Om het openbaar vervoer (OV) tussen Arnhem en Nijmegen te verbeteren
bestaan er al geruime tijd plannen voor een Hoogwaardige Openbaar
Vervoersverbinding (HOV-as) tussen Arnhem en Nijmegen - via Huissen,
Bemmel en Waalsprong als onderdeel van een HOV netwerk in de hele
stadsregio.
Momenteel rijdt nu al tussen de ovatonde en Nijmegen de Waalsprinter.
Deze lijn wordt met ingang van 1 september 2010 doorgetrokken naar
Arnhem en gaat dan de RijnWaalsprinter heten. De RijnWaalsprinter is
de eerste lijn in het netwerk van Breng direct: HOV (Hoogwaardig
Openbaar Vervoer)lijnen. Deze lijnen rijden frequent, doen minder
haltes aan en rijden snel langs de file. De RijnWaalsprinter is een
goed alternatief voor de auto. Hiermee is een eerste stap gezet in de
ontwikkeling van een HOV-netwerk in de stadsregio.
Voor het realiseren van een hoogwaardig openbaar vervoer verbinding
moeten op het traject doorstromingsmaatregelen getroffen worden, zoals
het realiseren van een vrij liggende busbaan op de
Ir. Molsweg in Huissen. Om dit te realiseren moet er een reconstructie
plaatsvinden van de Ir. Molsweg en Nielant (gedeelte tussen
Grevenveld/Silo en Ir. Molsweg).
Wat gaat er gebeuren Kruising Silo-Grevenveld
Voor de Nielant houdt dit in, dat vanaf de kruising met de Silo
vrijwel meteen de busbaan tussen de twee rijstroken wordt ingelegd.
Het wegprofiel wordt hierdoor verbreed. De Ir. Molsweg krijgt van de
rotonde Ir. Molsweg/Nielant tot aan de aansluiting van de Pleyweg een
extra rijstrook. De rotonde krijgt eveneens een extra rijstrook en wel
ten behoeve van het verkeer vanuit Huissen richting Arnhem. Tevens
wordt bij de rotonde een vrije rechtsaf gecreëerd voor verkeer komende
vanaf de Pleyweg de Nielant op.
Voorts zal er een vrij liggende openbaar vervoersbaan evenwijdig aan
de Ir. Molsweg worden aangelegd op de Vliegerweide waardoor de bus
letterlijk langs de file rijdt. De openbaar vervoer route loopt dan
niet meer via de Ir. Molsweg, maar loopt via de Oude Huissenseweg en
Huissensestraat richting het centrum van Arnhem. Het tracé van de
busbaan is in totaal ongeveer 800 meter lang en ligt voor ongeveer
700 meter op het grondgebied van de gemeente Lingewaard. De busbaan
heeft een breedte van 8,8 meter.
Tracé
De Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) verbinding start op de bestaande
Oude Huissenseweg in Arnhem. Na de aansluiting op de Huissenseweg
loopt de HOV verbinding met een bocht richting de Ir. Molsweg.
Vervolgens wordt de HOV verbinding parallel aan de Ir. Molsweg op de
Vliegerweide aangelegd. Hierna loopt de HOV verbinding richting de
Nielant waar het bestaande fietspad gekruist wordt. Dit stukje
fietspad vervalt in de nieuwe situatie.
De HOV verbinding sluit met een scherpe bocht aan op de Nielant. Net
voor de aansluiting wordt een bussluis toegepast. Vanaf het kruispunt
Nielant/Silo richting rotonde Nielant/Ir.Molsweg is er voor de HOV
verbinding een aparte busstrook.
Inrichting busbaan
Het exclusieve karakter van de busbaan zal gegarandeerd worden door
het toepassen van bussluizen aan het begin en het eind van de
busbaan.
Wat is het eindresultaat
1. de Nielant is vanaf het kruispunt Nielant/Silo tot de rotonde
Nielant voorzien van een aparte busstrook;
2. de Nielant is vanaf het kruispunt Nielant/Silo uitgevoerd in
geluidsreducerend asfalt;
3. de Nielant is voorzien van een tweezijdig fietspad met een
oversteek op het kruispunt Nielant/Silo.
4. de fietspaden worden afgeschermd van de rijbanen door middel van
scheidingshekken.
5. een gedeelte van Zuideinde wordt benut als fietsstraat.
6. op de kruising Nielant/Silo zijn in de middengeleiders fiets- en
voetgangersoversteken aangebracht.
7. de middengeleiders worden in geel beton uitgevoerd.
8. de rotonde wordt verbreed met een bypass aan de Noordzijde van de
rotonde voor het doorgaande verkeer
naar de N325. De bestaande rijbaan en nieuwe bypass van de rotonde
wordt gescheiden door middel van
overrijdbare scheidingsbanden.
9. voor de bypass langs de rotonde Ir.Molsweg/Nielant wordt de weg
uitgebreid met een 105 meter lange extra
invoeger.
10. vanaf de rotonde Ir.Molsweg/Nielant richting de aansluiting op de
N325 wordt de Ir. Molsweg verbreed met
een rijstrook naar een tweebaansweg.
11 .halverwege de Ir. Molsweg is er een nieuwe infohaven met infobord
gesitueerd.
12. voor de rotonde is er een aparte uitvoegstrook, lengte 265 meter,
met daarna een extra rijstrook (bypass)
langs de rotonde richting Nielant. Deze bypass voegt in op de
Nielant net na de rotonde en voor de
aansluiting van de HOV baan.
Mening burgers
Op grond van artikel 1.3.1 lid 1 van het Besluit ruimtelijke ordening
is het voornemen tot deze ontwikkeling op 2 september 2009
gepubliceerd in het huis-aan-huis blad Hét Gemeente Nieuws. Voorts is
er op 15 september 2009 in samenspraak met de gemeente Arnhem een
algemene informatie-/inloopavond gehouden omtrent dit project. Tijdens
deze avond is aan belangstellenden uitleg gegeven over het plan en
bestond de gelegenheid om (schriftelijk en mondeling) vragen te
stellen.
Bestemmingsplan
Om de reconstructie van de Nielant (gedeeltelijk) en Ir. Molsweg
mogelijk te maken moet het bestemmingsplan worden herzien. Het
ontwerp-bestemmingsplan heeft met ingang van 21 januari 2010 ter
inzage gelegen. Omtrent dit ontwerp zijn twee zienswijzen ingekomen.
De gemeenteraad zal in de vergadering van 22 april a.s. een besluit
nemen over de vaststelling van het bestemmingsplan en over de
ingekomen zienswijzen.
Na vaststelling ligt het bestemmingsplan opnieuw zes weken ter inzage.
Indien binnen deze termijn geen beroep wordt ingesteld is het
bestemmingsplan daarna onherroepelijk.
Planning werkzaamheden
Tracé Oude Huissenseweg (gemeente Arnhem) 17 mei tot 18 juni 2010
Tracé HOV verbinding Ir. Molsweg 17 juni 2010
tot 1 september 2010
Tracé Ir. Molsweg 17
juni 2010 tot 1 september 2010
Tracé Nielant 26
april 2010 tot 1 september 2010
Groot onderhoud Nielant (gedeelte tussen Loostraat en Grevenveld)
Naast de uiteengezette reconstructiewerkzaamheden is het noodzakelijk
dat ook het andere gedeelte van de Nielant - gelegen tussen Loostraat
en Grevenveld wordt aangepakt. Het betreft hier
grootonderhoudswerkzaamheden bestaande uit het vervangen van de
wegverharding en het duurzaam veilig inrichten van de wegaansluitingen
Holthuizerdreef, Wagenweg en de Schaapsdam zoals ook is gebeurd op de
Loostraat. Dit houdt in dat de middengeleiders in de Nielant 2,5 m
breed zullen worden zodat er veilig op overgestoken kan worden. Verder
worden de aanliggende fietspaden uitgevoerd in asfaltverharding (kleur
rood) wat het fietscomfort ten goede komt.
Nielant Deze werkzaamheden worden in drie fases uitgevoerd:
a. fase 1: vanaf rotonde Nielant tot halverwege tankstation Texaco
(start 26 april)
b fase 2: vanaf tankstation Texaco tot Holthuizerdreef (start eind
mei)
c. fase 3: vanaf Holthuizerdreef tot Ir.Molsweg (start juli)
Nadat het groot onderhoud is uitgevoerd zal in het najaar de
groenstructuur langs de Nielant worden aangepakt. Om de
geluidsbelasting te beperken wordt er geluidsreducerend asfalt
toegepast. De werkzaamheden beginnen op 26 april 2010 en duren tot 1
september 2010.
Overlast
Het verrichten van reconstructiewerkzaamheden en het doen van groot
onderhoud gaat niet ongemerkt voorbij. Tijdens alle fases van het werk
wordt echter getracht de overlast voor de omgeving tot een minimum te
beperken. Voetgangers en fietsers kunnen te allen tijde het werk
veilig en comfortabel passeren. Voor fietsers wordt een korte veilige
omleiding aangegeven en voetgangers worden via de kortst beschikbare
en veilige route omgeleid waarbij zo veel mogelijk gebruik wordt
gemaakt van bestaande looproutes.
Tijdens de werkzaamheden aan het tracé Nielant wordt de Nielant in 3
fases afgesloten en worden er omleidingroutes ingesteld voor het
bestemmingsverkeer. Bij de omleidingen wordt zo veel mogelijk rekening
gehouden met de capaciteit van de omliggende wegen. De
bevoorradingsroutes voor de bedrijven, winkels en het bouwverkeer
zullen ook geringe hinder ondervinden, echte de bereikbaarheid blijft
tijdens de gehele uitvoeringstermijn gehandhaafd.
De busroute wordt tijdens de gehele uitvoeringsduur in stand gehouden.
Op het moment dat een deel van de Nielant wordt afgesloten krijgt de
bus altijd doorgang door middel van een tijdelijke bussluis.
Informatieavond
Maandag 19 april 2010 vindt er om 19.30 uur een informatieavond plaats
in Sport- en Ontmoetingscentrum De Brink over de aanleg van de
reconstructie Ir. Molsweg/Nielant (i.v.m. aanleg busbaan) en het groot
onderhoud aan de Nielant (gedeelte tussen Loostraat en kruispunt
Grevenveld/Silo).
Tijdens deze informatieavond zult u geïnformeerd worden over de
werkzaamheden die tussen
26 april start wegwerkzaamheden en 1 september 2010 worden uitgevoerd.
De toelichting wordt verzorgd door de aannemer van de werkzaamheden,
BAM Wegen regio oost.
Voor de goede orde wordt vermeld dat het reconstructieplan inhoudelijk
tijdens deze avond niet ter discussie staat.
U bent van harte welkom!
(Geplaatst: 13 april 2010)