Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Mondige patiënt is niet vanzelfsprekend, ook niet als je er voor hebt doorgeleerd!

26 april 2010

Ondersteuning van zelfmanagement en eigen stuurkracht - het thema Patiënt aan Zet - staan hoog in het vaandel van de NPCF. Ervaringsdeskundigheid moet meer worden verzilverd vindt de NPCF en heeft om die reden meegewerkt aan het boek De dokter is ziek van Gonny ten Haaft.

Voor dit boek heeft freelance journalist Gonny ten Haaft gesproken met dokters, verpleegkundigen en managers die zelf ziek zijn, of ziek zijn geweest. Zij vroeg deze zieke zorgmedewerkers in hoeverre zij de zorg patiëntgericht vonden en of zij hun 'vraag' konden en wilden sturen. Konden deze zieke dokters, verpleegkundigen en managers aangeven hoe zij verzorgd en behandeld wilden worden?

Een belangrijke conclusie uit het boek is dat patiënten minder assertief zijn dan vaak wordt verondersteld. Het is nodig, maar ook erg moeilijk om assertief en mondig te zijn als je patiënt bent. De geïnterviewden vonden dat protocollen in de zorg erg belangrijk zijn geworden, waardoor het vaak aan tijd voor de patiënt zelf en aan betrokkenheid ontbreekt.

Verder komt de behoefte aan een vast aanspreekpunt in de ziekenhuizen naar voren. Een signaal wat de NPCF ook binnenkrijgt via patiënten die hun ervaringen melden.

De NPCF vindt het boek een aanrader voor iedereen die zich professioneel met zorg bezighoudt en een bijdrage wil leveren aan het verbeteren van de zorg.

'Dokter is ziek' is in de boekhandel verkrijgbaar en is mede gefinancierd vanuit het ZonMw programma Kiezen in Zorg. Zie ook www.dokterisziek.nl