Ingezonden persbericht

n.a.v. de internationale week van de wasbare luier (26 april-2 mei 2010)

Groene luiers zijn hot

De wasbare luier is aan een opmars bezig. In Australië, Groot Brittanië en ook Frankrijk heeft het product zijn stoffige imago al afgeschud. Daar kiezen de meeste jonge ouders voor wasbare luiers. De luier lijkt intussen als twee druppels water op de wegwerpvariant. Klittenband vervangt de bekende plakstroken. Het enige afvalproduct aan de wasbare luier is een biologisch afbreekbaar inleggertje dat de ontlasting opvangt. Een simpele oplossing voor veel geknoei. De luier gaat met de gewone was in de machine.

Voorgevormde luiers zijn gemaakt van bamboe, kunstvezel, biologische katoen of mengvormen en uitgevoerd in verschillende kleuren en dessins. Keus genoeg voor de gevoelige babyhuid, maar er is nog een markt te winnen. Het aantal bedrijven in deze sector groeit. Het Renkumse Kaatje Katoen evolueerde met het product mee. Gestart met de klassieke luierservice in 1992, werken Loes Aalbers en Carien van Zorge hier met een consulentennetwerk, gekoppeld aan een website. Op de Negenmaandenbeurs merken de ondernemers dat jonge ouders deze 'andere' luier nog steeds niet associëren met gemak, financieel voordeel, snelle zindelijkheid en duurzaamheid.

Baby als afvalproducent

"Je mag wasbare luiers met recht groene luiers noemen", zegt Carien van Zorge. "Met het gebruik ervan voorkom je een berg afval. Ouders staan er niet bij stil, maar een baby in wegwerpluiers is een afvalproducent van maar liefst 600 kg per jaar. Dat staat gelijk aan de hoeveelheid die een gezin van vier personen zonder baby produceert. Wasbare luiers zijn beter voor het milieu, ook als je het wassen, drogen en zelfs de verbouw van biologische katoen meerekent." Onderzoek van Milieu Centraal ondersteunt haar verhaal. De luiers blijken bovendien 1,5 keer minder CO2-uitstoot op te leveren dan wegwerpluiers, zelfs als ze in de droogtrommel gaan. Met de luier aan de waslijn is die uitstoot 2,5 keer lager.

Zindelijk met twee jaar

De ondernemers noemen ook de snelle zindelijkheid als een plus aan het product. Loes Aalbers: "Kinderen worden steeds later zindelijk. In Nederland vinden wij het intussen normaal dat peuters pas tussen het derde en vierde levensjaar zindelijk zijn. Onderzoek in 1997 wees uit dat in dat jaar slechts 22% van de kinderen zindelijk was op de leeftijd van 2oe jaar tegenover maar liefst 90% van de kinderen in 1961, een jaar waarin de wasbare luier nog volop werd gebruikt. "Een kind vindt het heerlijk zindelijk te zijn en met het extra jaar luiers dat je uitspaart, spaar je ook het milieu en je portemonnee."

Week van de wasbare luier

De week van 26 april tot en met 2 mei is uitgeroepen tot internationale week van de wasbare luier. Aanbieders van luiers geven in deze week kennismakingskortingen. Loes Aalbers en Carien van Zorge hebben hun katoenen luier uit 1992 'Kaatje Classic' gedoopt. Ze kunnen het niet over hun hart verkrijgen de klassieker uit het aanbod te halen, maar moeten toegeven dat hij ouderwets afsteekt bij de hippe luiertjes van 2010.