Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 26 april 2010

Hans Nijenhuis terug bij NRC Media
Hans Nijenhuis is voorgedragen als de nieuwe directeur-uitgever van NRC Media, de uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next. Hoofdredacteur-directeur Birgit Donker en de huidige uitgever-directeur Gert Jan Oelderik leggen per 1 juli 2010 hun functie neer na een interpretatieverschil binnen de directie over het borgen van de journalistieke autonomie van de redactie.

Hans Nijenhuis werkte afgelopen jaar als operationeel directeur bij boekenuitgeverij De Bezige Bij. Daarvoor werkte hij 22 jaar bij NRC Handelsblad en nrc.next. Nijenhuis (47) was onder meer correspondent, chef van de buitenlandredactie, chef van het Zaterdags Bijvoegsel en lid van de hoofdredactie. Eind 2005 werd hij de eerste chef van nrc.next. De raad van commissarissen heeft Nijenhuis voordragen als nieuwe directeur-uitgever. De redactieraad van de kranten en de nieuwe directeur-uitgever zullen worden verzocht om met een voordracht te komen voor een nieuwe hoofdredacteur. ,,De commissarissen hebben grote waardering voor de enorme inzet van Birgit en Gert Jan in de afgelopen jaren'', zegt president-commissaris Derk Sauer. ,,NRC Media heeft door hun bijdrage alles in zich om verder te kunnen groeien - en wij denken dat Hans de juiste combinatie van journalistieke ervaring en zakelijk inzicht voor heeft om dat in goede banen te kunnen leiden.''

Birgit Donker blijft verbonden aan NRC Handelsblad. Zij zal net als haar voorganger Folkert Jensma weer een schrijvende functie op zich nemen. Donker is sinds 1991 in dienst van NRC Handelsblad, sinds 1999 lid van de hoofdredactie en sinds 2006 hoofdredacteur. ,,Mijn vertrouwen in de toekomst van onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek is onverminderd groot'', zegt Birgit Donker. ,,Ik blijf met volle inzet werken voor mijn grote liefde NRC Handelsblad.''

,,De redactieraad betreurt het vertrek van een zo betrokken hoofdredacteur als Birgit'', zegt voorzitter Wubby Luyendijk. ,,Ze stond pal voor onze journalistieke beginselen. We zijn blij dat ze terugkeert als schrijvend redacteur. Met de commissarissen is opnieuw vastgelegd dat er nooit gemorreld zal worden aan de redactionele onafhankelijkheid." Gert-Jan Oelderik is sinds 2004 in dienst van NRC Media en sinds 2008 directeur-uitgever. Oelderik en Donker hebben in 2009 de verzelfstandiging van NRC Media uit de Persgroep geleid. De krantenuitgever is sinds eind 2009 een zelfstandig bedrijf en is eigendom van investeringsmaatschappij Egeria en de aandeelhouders van Het Gesprek. ,,Een solide winstgevendheid is de beste waarborg voor onafhankelijke journalistiek'', zegt Oelderik. ,,Ik ben er van overtuigd dat Hans Nijenhuis NRC Media op die basis succesvol zal kunnen uitbouwen.''

NRC Media is uitgever van onder meer NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. De oplage van NRC Handelsblad bedraagt gemiddeld 200.000 stuks en op zaterdag 300.000 stuks. De zaterdagkrant bereikt 800.000 lezers. nrc.next is in 2006 opgericht en heeft een gemiddelde oplage van ruim 80.000 exemplaren. De krant bereikt 350.000 lezers. De website nrc.nl heeft 3 miljoen unieke bezoekers per maand. Bijlage:
Foto Hans Nijenhuis
Logo NRC Media / NRC Handelsblad / nrc.next

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht