Ingezonden persbericht


Den Haag, 26 april 2010

Steenwijkerland, Teylingen en Westerveld zetten belangrijke stap naar e-overheid GovUnited-gemeenten live met front- en midoffice

De gemeenten Steenwijkerland, Teylingen en Westerveld zijn live met de front- en midoffice waarmee zij burgers en ondernemers snel, efficiënt en klantgericht van dienst kunnen zijn. De drie gemeenten zitten in de kopgroep die onder coördinatie van GovUnited, een samenwerkingsverband van gemeenten, invulling geeft aan de ambities zoals deze zijn vastgelegd in het Nationaal Uitvoerings- Programma Dienstverlening en e-Overheid (NUP). ICT-dienstverlener Logica en Green Valley hebben de systemen onder regie van Govunited gebouwd.

Zaakgericht werken
De drie gemeenten integreren hun website en digitaal loket met een module voor het zogenaamde klantcontactcentrum (KCC) dat alle dienstverleningskanalen - telefoon, balie, website, post en e-mail - bundelt in één omgeving. Het zogeheten zaaksysteem vormt het hart van de midoffice en ondersteunt gemeenten bij zaakgericht werken. Gegevens en documenten worden kanaalonafhankelijk bij elkaar gehouden in één digitaal zaakdossier. Behandeltermijnen worden automatisch bewaakt en burgers of bedrijven worden via de Mijn.Gemeentepagina op de hoogte gehouden van de voortgang van hun 'zaak'; bijvoorbeeld de melding van een kapotte lantaarnpaal of de voortgang van een vergunningsaanvraag.

Voor gemeenten geldt dat de regie op hun dienstverlening eenvoudiger wordt. Het zaaksysteem geeft zicht op de status van de zaak en bij wie welke taak uitstaat waardoor beter gestuurd kan worden op de voortgang. Dankzij het zaaksysteem, wordt het mogelijk om via het digitale loket diensten van andere overheden, geïntegreerd aan te bieden. Dit vergemakkelijkt regionale samenwerking en verbetert de ketensamenwerking.

Realisatie e-overheid en NUP
Met de implementatie van de front- en midoffice zetten GovUnited-gemeenten in één keer een flinke stap voorwaarts in de realisatie van de verschillende NUP-projecten, en verbeteren zij hun digitale dienstverlening. Het content management systeem (CMS) voldoet aan de Webrichtlijnen van de overheid voor betere toegankelijkheid en is volledig in lijn met het programma e-Overheid voor Burgers. De KCC-module, gebaseerd op open standaarden, geeft invulling aan het Antwoord ©-concept. Het maakt dankzij de integratie met de producten- en dienstencatalogus (PDC) en het CMS gebruik van Samenwerkende Catalogi en Bekendmakingen. Het Zaaksysteem, tot slot, voldoet aan het Referentiemodel Gemeentelijke Basisgegevens Zaken (RGBZ) en sluit aan op MijnOverheid.

Gefaseerde livegang
GovUnited-gemeenten gaan gefaseerd live met componenten van de front- en midoffice. Steenwijkerland is nu live met het CMS voor haar intranetsite. Teylingen met het CMS, KCC en PDC ten behoeve van haar internetsite en Westerveld met alle componenten van de front- en midoffice. In de komende maanden breiden zij dit uit en zullen meer GovUnited-gemeenten gefaseerd live gaan waaronder pilot-gemeente Winterswijk. Eerder dit jaar is gemeente Uden aangesloten op de SaaS-oplossing van GovUnited.

Nic Dusink, gemeentesecretaris Westerveld en Ria van Rhijn, gemeentesecretaris Teylingen en bestuurslid van GovUnited: "Regie op de uitvoering van de e-overheid is een complex geheel. GovUnited-gemeenten hebben de handen ineen geslagen en hun expertise en slagkracht gebundeld. Het is een uitdagend traject geweest. Vandaag hebben wij een belangrijke stap voorwaarts gezet in de realisatie van de moderne overheid."