Gratis advies voor rechtzoekenden in juridisch doehetzelf centrum


Vanaf 15 april Juridisch doehetzelf centrum geopend

AMSTERDAM, 20100426 -- Veel juridische vragen hoeven niet naar een dure advocaat, die kunnen mensen zelf wel oplossen. AdvocatenHulp.nl is een eerste stap op weg naar het verplaatsen van grote hoeveelheden eenvoudige juridische vragen naar de rechtzoekenden. Nu met acht rechtsgebieden, op korte termijn met een antwoord op de meest gestelde juridische vragen in Nederland. Zowel particulieren als bedrijven kunnen op deze site zelf aan de slag.

Het systeem is eenvoudig. In eerste instantie zoekt de rechtzoekende het gratis antwoord op zijn vraag. Vanaf 1 juni kan hij zelf modelbrieven en berekeningen maken in het afgesloten (betaalde) gedeelte. Hij of zij kan ook direct een advocaat zoeken. De achterliggende databank bevat alle advocaten in Nederland. KSU kan dit garanderen doordat zij al jaren uitgever is van dergelijke bestanden voor de juridische markt.

Andere branches gingen de advocatuur al voor. Nog maar vijf jaar geleden ging iedereen naar een reisbureau, nu boekt iedereen zijn eigen reis via internet. Ook voor medische aangelegenheden zijn er al veel zelfhulpcentra op internet. De juridische sector kende al enkele kleinere initiatieven, maar dit is het eerste initiatief van een grotere juridische uitgeverij.

KSU Uitgeverij denkt met deze stap te kunnen helpen bij het maatschappelijk belang dat gediend is met laagdrempelige toegang tot het recht. Tegelijkertijd is de verwachting binnen het juridische domein dat steeds meer eenvoudige zaken via het internet zullen worden opgelost. Voor advocaten rest de rol van specialistische ondersteuning. KSU wil met haar kennis van uitgeven een stap zetten op deze weg.

"wij willen advocaten niet de kaas van het brood eten" aldus Nico Mookhoek, uitgever bij KSU. "wij denken dat de aard van de vragen die wij online beantwoorden niet bij academisch geschoolde juristen thuishoort. Ook het werk van een advocaat kan interessanter worden op deze manier"