Ingezonden persbericht


Haarlem, 26 april 2010

PERSBERICHT

Service dure autoverzekeraar niet beter dan goedkope

Goedkope autoverzekering scoort dikke voldoende klanttevredenheid

Er bestaat geen verband tussen de klanttevredenheid en de hoogte van de premie van een autoverzekering. De service van een dure autoverzekeraar is niet beter dan van een goedkope maatschappij. Klanten met een goedkope autoverzekering betalen echter gemiddeld 200 euro per jaar minder premie. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl, uitgevoerd door marktonderzoekbureau GfK Dongen.

Schadeafhandeling cruciaal in klantoordeel

Klanten van dertig autoverzekeraars is gevraagd naar hun oordeel over schadeafhandeling, prijs, klantvriendelijkheid, bereikbaarheid, wijzigen van gegevens en geboden dekking. Daarvan blijkt schadeafhandeling het zwaarst te wegen in de algehele waardering. Gemiddeld behalen de maatschappijen een rapportcijfer van 7,6. ZLM scoort met een 8,4 het beste. Dat is een half punt hoger dan nummer twee Polis Direct (7,9). ASR Budgio scoort het minst goed (7,2). Bekijk alle scores op: Service dure autoverzekeraar niet beter dan goedkope.

Prijsverschil autoverzekeringen
Recent onderzoek van Verzekeringssite.nl toont aan dat een automobilist bij gelijke dekking voor de duurste polis drie keer zoveel betaalt als voor de goedkoopste autoverzekering. Gemiddeld kunnen Nederlanders jaarlijks 200 euro besparen op hun autoverzekering. Uit het onderzoek naar klanttevredenheid door GfK Dongen blijkt nu dat dit niet ten koste gaat van de geboden service door de verzekeraar.

Stijging online verzekeren

Eerder meldde GfK Dongen al dat het aantal afgesloten verzekeringen via internet explosief is gestegen. In 2009 sloten circa 50 procent meer Nederlanders online een polis in vergelijking met het jaar ervoor. Verzekeraars die op internet actief zijn, vallen binnen de categorie 'direct writer'. Het zijn maatschappijen die werken zonder tussenpersoon en dus minder persoonlijk contact hebben. Op het gebied van klanttevredenheid scoren zij echter beduidend beter dan intermediairverzekeraars. Daarbij zijn direct writers vaak ook nog goedkoper. Verzekeringssite.nl verwacht daarom een verdere toename in het aantal consumenten, dat zelfstandig zijn verzekeringen via internet regelt.

----------