Gemeente Amersfoort

Persbericht gemeente Amersfoort - maandag 26 april 2010

Kwaliteit van gemeentelijke brieven aanzienlijk verbeterd

Verreweg de meeste mensen vinden dat de brieven van de gemeente zijn geschreven in begrijpelijke taal. Over de toon van de brieven en de duidelijkheid van de inhoud oordeelt 90% positief. Dat is een aanzienlijke verbetering vergeleken met 2000. Toen vond 75% de inhoud van de brieven duidelijk.

Dit zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek naar de kwaliteit van de brieven van de gemeente Amersfoort. In de periode van 12 tot en met 30 oktober 2009 zijn in totaal 3240 enquêteformulieren met alle brieven meegestuurd. Daarop konden de ontvangers hun mening over de brief geven. 645 ontvangers stuurden het formulier ingevuld terug.

Gemiddeld worden de brieven van de gemeente Amersfoort beoordeeld met een 7,6. Wanneer het een brief met een positieve boodschap was, gaven de ontvangers gemiddeld een 7,9. Wanneer de brief ongunstig nieuws bracht, kreeg hij een iets lager cijfer: een 6,9. Brieven die goed nieuws brengen worden nog positiever beoordeeld wanneer de gemeente ook snel reageert. Een snelle reactie van de gemeente met positief nieuws voor de ontvanger kreeg gemiddeld een 8,4. Wanneer goed nieuws lang op zich heeft laten wachten, krijgt de brief van de ontvangers gemiddeld een 7,2.

In het programma Attent Amersfoort staat de afspraak dat de gemeente zichtbaar en meetbaar haar dienstverlening wil verbeteren. Het streven is om inwoners snel, deskundig en vriendelijk te helpen bij hun vragen. De antwoorden van de gemeente op vragen moeten voor bewoners transparant en duidelijk zijn. Duidelijke en op de juiste toon geschreven brieven passen daarbij. Om aan deze afspraak van Attent Amersfoort te voldoen zijn de brieven van de gemeente aangepast en hebben de schrijvers handvatten en tips gekregen om de kwaliteit van hun brieven te verbeteren. Om erachter te komen of die aanpassingen ook het beoogde effect hebben, is het logisch dat de gemeente de ontvangers van de brieven naar hun mening vraagt.

Het volledige onderzoek naar de kwaliteit van de brieven staat op de website van de gemeente Amersfoort: www.amersfoort.nl, klik op 'bestuur en organisatie'en vervolgens op 'feiten en cijfers'.

Noot voor de redactie,