BDO Accountants & Adviseurs
Lichte omzetstijging voor BDO Nederland in 2009
2010: investeren in talentontwikkeling
BDO Accountants en Adviseurs presenteerde vandaag haar jaarcijfers over
het boekjaar 2009. De omzet steeg met 1,8 procent, van EUR 211,9
miljoen in 2008 naar EUR 215,7 miljoen in 2009. Binnen de line of
service Audit & Assurance steeg de omzet met EUR 3,9 miljoen naar EUR
59,3 miljoen in 2009. De omzet van Accountancy & Bedrijfsadvies daalde
van EUR 83,3 miljoen in 2008 naar EUR 83,2 miljoen in 2009. Bij
Belastingadvies nam de omzet toe met 4,4 procent naar EUR 57,3 miljoen.
De Consultancy-omzet daalde met 13,5 procent naar EUR 15,9 miljoen.
De lichte omzetstijging in 2009 toont volgens BDO-bestuursvoorzitter
Reinder Brummelman de veerkracht van de organisatie. "2009 was zeker
geen gemakkelijk jaar voor onze organisatie. We hebben echter
vastgehouden aan onze strategische focus op klantgerichtheid en
innovatie. Dit zorgde ervoor dat we verzekerd bleven van het vertrouwen
van onze klanten", aldus Brummelman.
BDO concludeert dat de economische neergang leidt tot veranderde
prioriteiten van klanten, die in het afgelopen jaar geneigd waren zich
te richten op kostenbesparing in plaats van op groei. Met name de
consultancy-discipline heeft sterk te lijden gehad onder de gevolgen
van de recessie. BDO investeerde in 2009 in het op peil houden van de
kwaliteit van de dienstverlening, ondanks de economische
omstandigheden. Reinder Brummelman: "Net als onze klanten zijn we niet
immuun voor de marktomstandigheden. Het streven naar kostenbewustzijn
in combinatie met de wens tot behoud van kwaliteit heeft geresulteerd
in het aanscherpen van de bedrijfsvoering en het doorvoeren van een
aantal kostenbesparingen. Ook hebben we bij de prioriteitsstelling ten
aanzien van onze investeringsplannen voorrang gegeven aan de op
dienstverlening gerichte projecten. Daarnaast hebben we maatregelen
genomen om de loonsom niet uit de pas te laten lopen met de
conjunctuur."
Personeelsbestand constant
Het aantal medewerkers bleef in 2009 vrijwel gelijk aan het aantal in
2008. Afgelopen jaar bedroeg het aantal medewerkers inclusief partners
2.089, waarvan 1.141 mannen en 948 vrouwen.
2009: doorvoeren van innovaties
BDO voerde het afgelopen jaar, in lijn met haar groeiambitie, een
aantal belangrijke vaktechnische innovaties en organisatorische
veranderingen door. Op internationaal niveau kreeg dit gestalte door de
invoering van de wereldwijde merknaam `BDO' en een nieuwe wereldwijde
huisstijl. Het gebruik van de `single global trading name' is gericht
op de versterking van het internationale netwerk en doet recht aan de
positie van BDO als een van de leidende wereldwijde netwerken met een
onderscheidende reputatie.
In oktober 2009 lanceerde BDO een nieuw bedieningsconcept voor de
MKB-ondernemer: `BDO Direct'. Deze innovatieve dienstverlening stelt de
ondernemer een pakket aan diensten beschikbaar waarmee hij of zij de
volledige administratieve lasten uit handen kan geven. Inmiddels maakt
een groeiend aantal ondernemers gebruik van BDO Direct. Daarnaast werkt
BDO voor al haar MKB-klanten aan een nog snellere, efficiëntere en
klantgerichtere dienstverlening door de verdere uitbouw van het
digitale kantoor `Mijn BDO'.
Uitbreiding door overname
Het lokale ondernemerschap van BDO werd in het Noorden en Oosten van
het land versterkt dankzij de overname van de Ernst & Young-kantoren in
Emmen en Hengelo. Brummelman: `De partners en medewerkers zijn snel
deel geworden van ons team en zijn vol enthousiasme in de voor hen
nieuwe organisatie aan de slag gegaan.'
2010: investeren in talentontwikkeling
BDO ziet in de ontwikkeling van mensen de belangrijkste voorwaarde voor
groei van de organisatie. BDO blijft daarom in 2010 investeren in
mensen met een nieuw programma dat de ontwikkeling van individuele
talenten en de realisatie van de BDO-strategie ondersteunt en met
elkaar verbindt. Brummelman tot slot: "Alles overziend kijken we terug
op een economisch moeilijk, maar in vele opzichten positief jaar. BDO
bleek in staat om flexibel op de crisis te reageren. Dankzij het
vertrouwen en de loyaliteit van onze klanten, de inzet en trouwe steun
van al onze medewerkers en de gedrevenheid van onze partners tonen wij
de veerkracht om deze tijden van economische neergang gezond door te
komen. Onze strategische prioriteiten, klantgerichtheid en innovatie,
helpen ons tijdens de economische neergang en zullen dat naar onze
stellige verwachting ook doen in de nabije toekomst."
Bron:
Datum:
27-4-2010 9:02
CONTACTPERSOON
Daan van den Broek
(040) 269 81 37