Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T
Haarlem, 27 April 2010

Haarlem, 27 april 2010

Onderwijs en ICT- toeleveranciers bundelen krachten binnen de Vereniging van Organisatie voor ICT in het onderwijs (VOIO).

Rubriek: Binnenland
Organisatie: VOIO
IPTC: Onderwijs/Scholen/HBO-Universiteiten-Onderwijs/ Scholen/ Voortgezet onderwijs-Middelbaar Onderwijs

lancering VOIO (vereniging van Organisaties voor ICT in het onderwijs)

Op 26 april is officieel het startschot gegeven aan de nieuwe vereniging VOIO (Vereniging van Organisaties voor ICT in het Onderwijs) .

Initatief
Het besef dat het Nederlandse onderwijs kan worden verbeterd met de inzet van ICT is inmiddels in de markt definitief doorgedrongen. Onderwijs van goede kwaliteit is essentieel voor de Nederlandse informatiesamenleving en kenniseconomie. Indien in het onderwijs goed gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van ICT, kunnen zowel leerling, docent, als school nog beter functioneren.

Ook vanuit het bedrijfsleven en particuliere initiatieven wordt geïnvesteerd in een duurzame relatie met het onderwijs. In de praktijk blijkt echter dat veel scholen onvoldoende zicht hebben op de producten en diensten van ICT-leveranciers. Anderzijds hebben veel ICT-bedrijven onvoldoende zicht op de vraag en eisen vanuit het onderwijs. Gevolg is dat sommige ICT-projecten niet erg succesvol zijn. De school had een andere verwachting over het eindresultaat, het ICT-bedrijf begrijpt niet wat de school nu precies bedoelde of wilde.

Uniformisering en standaardisering op het gebied van digitale leermiddelen en haar verschillende distributiekanalen (print, web, computer, digitaal schoolbord, notebook, etc.) loopt ver achter. Contact tussen bedrijfsleven en overheid loopt vaak moeizaam. Vaak wordt opnieuw het wiel uitgevonden. Internationale samenwerking voor voornamelijk kleine organisaties is nog ver weg. Die bewustwording noodzaakt VOIO om met gezamenlijke inspanningen van haar leden, met directie, managers, ICT-coördinatoren van onderwijsinstellingen, de overheid, te zoeken naar oplossingen op het gebied van ICT die vraagstukken binnen het onderwijs helpen oplossen.

Voorzitter van de VOIO; Bas van Eekhout: "De VOIO (Vereniging van Organisaties voor ICT in het Onderwijs) is opgericht met als belangrijkste doel om als ict-bedrijf in het onderwijs precompetitief samen te werken. Als actieve vereniging wordt de VOIO ingezet op diverse terreinen, die te maken hebben met ICT in het onderwijs. Hierbij kan gedacht worden aan standaardisatie, het stimuleren van samenwerkingsverbanden tussen leden, beïnvloeding van ICT macrobeleid, het monitoren van (inter)nationale onderwijs- en ict-innovaties en organisatie van bijeenkomsten voor leden.

Activiteiten

De vereniging zal in eerste instantie drie verschillende taken voor haar leden gaan uitvoeren, te weten: belangenbehartiging, ordenen branche en faciliteren leden.

Vanuit deze gedachte zijn de volgende activiteiten gedecentraliseerd:
1. het realiseren van precompetitieve samenwerking tussen onderwijs ICT aanbiedende partijen onderling alsmede samenwerking tussen onderwijs ICT aanbiedende en onderwijs ICT afnemende partijen
2. het ondersteunen van initiatieven, welke de uitwisselbaarheid van kennis en kunde tussen partijen en onderwijs mogelijk maken, ontwikkelingen signaleren en presenteren
3. het aantoonbaar maken van de baten alsmede een schatting van de benodigde investeringen inzake veranderingen in onderwijs ICT
4. het bijdragen aan eventuele normalisatie- en standaardisatieactiviteiten en het bevorderen van de toepassing van normen en standaarden
5. het onderhouden van contacten inzake onderwijs ICT met partijen in het onderwijs, zoals koepelorganisaties en de overheid
6. het verzamelen en distribueren van relevante informatie, het formuleren en uitdragen van gezamenlijke standpunten, het organiseren van vergaderingen en evenementen, het onderhouden van een website etc., t.b.v. de uitwisseling van kennis en ervaring zowel voor de leden als voor doelgroepen binnen het onderwijs.

Voor meer informatie kijk op www.voio.nl

---


Noot voor redacties

Meer informatie (