Nederlandse bedrijven kritisch op betalingsgedrag klant
27/04/2010 13:22
PR Newswire
AMSTERDAM, April 27, 2010 /PRNewswire/ -- Uit de Betalingsbarometer van kredietverzekeraar Atradius blijkt dat
Europese bedrijven in de eerste maanden van 2010 gemiddeld 6 dagen eerder hun
rekening voldoen dan vorig jaar. De reden hiervoor ziet Atradius mede in de
economische crisis. Bedrijven zijn afgelopen jaar scherper gaan sturen op de
snelheid waarmee rekening voldaan worden. Nederlandse bedrijven hanteren
tegenwoordig een striktere betalingstermijn dan vorig jaar; zij hebben hun
gemiddelde betalingstermijn voor binnen- en buitenlandse klanten
teruggebracht van 33 naar 30 dagen. Binnenlandse klanten betalen doorgaans 6
dagen na de gestelde betalingstermijn de rekening (36 dagen), terwijl
buitenlandse klanten gemiddeld langer wachten met betaling (40 dagen).
In de zevende editie van de Betalingsbarometer doet Atradius - één van 's
werelds grootste aanbieders van kredietverzekeringen en incassodiensten -
onderzoek naar de betalingsmoraal van 1.500 ondernemingen in acht Europese
landen: Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië,
Denemarken, Zweden en Italië. De verschillen zijn groot: in Duitsland
bijvoorbeeld is de gemiddelde betalingstermijn voor klanten 19 dagen, terwijl
bedrijven in Italië hun afnemers gerust gemiddeld 60 dagen gunnen voordat ze
hun rekening mogen voldoen. Het Europese gemiddelde ligt op 34 dagen. Het
binnenlandse betaalgedrag van ondernemingen in Zweden en Denemarken neemt
begin 2010 af, terwijl na twee slechte jaren het betaalgedrag van Franse en
Engelse ondernemingen verbetert.
Leverancierskrediet niet vanzelfsprekend
In Nederland zeggen minder bedrijven dan vorig jaar last te hebben van
afnemers die vertraagd betalen. "We zien ook bij Atradius dat bedrijven zich
steeds meer bewust zijn van het belang van gedegen credit- en
risicomanagement. Als een bedrijf transparant is in het verstrekken van
financiële informatie en binnen een redelijke termijn zijn rekeningen
betaalt, is het makkelijker om bank- en leverancierskrediet te krijgen,"
aldus Bert Bruning, algemeen directeur van Atradius Nederland.
Op de vraag wat voor Nederlandse bedrijven de belangrijkste criteria zijn
om goederen of diensten op krediet aan klanten te leveren geven de meeste
Nederlandse bedrijven aan dat zij dat doen op basis van de staat van dienst
van het bedrijf (track record), door het laten uitvoeren van een
kredietwaardigheidcheck (credit check) en bekendheid met de businesspartner
(familiarity). Intuïtie wordt als minst belangrijk criterium genoemd.
Overheid slechte betaler
In deze Atradius Betalingsbarometer is gevraagd in welke sectoren men de
slechtste betaalervaringen heeft. De publieke sector scoorde op die vraag het
hoogste in België, Frankrijk en Nederland. Het percentage van Nederlandse
bedrijven dat zegt slechte ervaring met de overheid te hebben is het
allerhoogste in vergelijking met de andere Europese landen. Tegelijkertijd
scoort de overheid ook hoog op de lijst van beste betalers. De verklaring is
dat de overheid weliswaar een langzame betaler, maar ook een zekere betaler
is.
De volledige Betalingsbarometer van Atradius is beschikbaar via:
http://www.atradius.nl
Over Atradius
Atradius is een vooraanstaande kredietverzekeraar met premie-inkomsten van
1,7 miljard euro per jaar en een mondiaal marktaandeel van 31 procent. Het
bedrijf verzekert handel tegen het risico van wanbetaling en biedt tal van
producten, variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Met 3.500
medewerkers en 160 kantoren in 42 landen, heeft Atradius toegang tot
kredietinformatie van meer dan 52 miljoen ondernemingen op basis waarvan
22.000 kredietlimietbeslissingen per dag genomen worden.
http://www.atradius.nl